هرج‌ومرج در نمایشگاه‌های بهاره

 هرج‌ومرج در نمایشگاه‌های بهاره مجتبی قدیری سال‌هاست که با نزدیک شدن به ایام پایانی سال و خریدهای نوروزی مردم، شاهد برگزاری نمایشگاه‌ها هستیم. نمایشگاه‌هایی که عنوان «بهاره» به خود گرفته‌اند و تلاش دارند با کمک به تولیدکنندگان داخلی، اجناس را با قیمت نازل‌تر به مصرف‌کننده برسانند. نمایشگاه‌هایی که قبل از برگزاری آن ادعا می‌شود با […]

 هرج‌ومرج در نمایشگاه‌های بهاره

مجتبی قدیری

سال‌هاست که با نزدیک شدن به ایام پایانی سال و خریدهای نوروزی مردم، شاهد برگزاری نمایشگاه‌ها هستیم. نمایشگاه‌هایی که عنوان «بهاره» به خود گرفته‌اند و تلاش دارند با کمک به تولیدکنندگان داخلی، اجناس را با قیمت نازل‌تر به مصرف‌کننده برسانند. نمایشگاه‌هایی که قبل از برگزاری آن ادعا می‌شود با مدیریت و حساب و کتاب برگزار می‌شوند تا مصرف‌کننده و تولید‌کننده هر دو سود ببرند. اما در این میان نه مصرف‌کننده از خرید‌ها راضی است و نه تولیدکنندگان توانسته‌اند از این نمایشگاه بهره کافی ببرند!

پس چه ضرورتی دارد که هر سال این داستان تکراری، تکرار شود؟

نکته مهم‌تر اینجاست که برگزاری این نمایشگاه‌ها محلی برای کسب درآمد برخی دستگاه‌های دولتی و صنفی شده است که تلاش دارند از این آشفته بازار سود ببرند و البته، سود خوبی هم می‌برند. نمایشگاه‌هایی که برای حضور در آن ارقام خوبی مطالبه می‌شود، شاید همین امر باعث شده به جای حضور تولیدکنندگان واقعی در این نمایشگاه‌ها، همان فروشندگان یا دلالان بازار در آن حاضر شوند و اجناس بنجل و مانده خود را در این نمایشگاه‌ها به فروش برسانند.

اگر شهرداری یا اتاق اصناف راست می‌گویند، در پایان نمایشگاه، یک ارزیابی از رضایت فروشندگان و خریداران ارایه کنند که واقعاً برگزاری این نمایشگاه چقدر با استقبال مردم مواجه شده است و میزان رضایت از آن چقدر بوده است؟ این‌که در پایان سال و خریدهای نوروزی این نمایشگاه‌ها شلوغ باشد، دلیلی بر رضایت‌مندی شهروندان نیست.

نمایشگاه‌هایی که در آن به جای عرضه محصولات داخلی محصولات خارجی به وفور یافت می‌شود و کسبه محترم بازار اجناسی را در آن عرضه می‌کنند که در داخل مغازه‌ها نتوانسته‌اند بفروشند، قطعاً با رضایت شهروندان همراه نیست.

حالا در کنار اشاره به بخش کوچکی از برگزاری این نمایشگاه‌ها شاهد هستیم که علی فاضلی، رییس اتاق اصناف ایران، ادعا دارد «۱۴ نمایشگاه غیرقانونی توسط شهرداری و نیروی‌های انتظامی در تهران در حال برگزاری است». باید گفت برگزاری این نمایشگاه‌ها از اساس اشتباه است. چرا که اگر قرار باشد هر دستگاه یا نهادی برای خود نمایشگاه برگزار کند و کسی اجازه جلوگیری از برگزاری آن را نداشته باشد، نتیجه، همین وضعی می‌شود که گفته شد! دلالان فرصت‌طلب که زنجیره عرضه تولید تا مصرف هستند به راحتی در این نمایشگاه‌ها حاضر می‌شوند و بیش‌ترین سود را آنها می‌برند.

لذا بهتر است به جای برگزاری نمایشگاه‌های بهاره، نهاد‌ها و دستگاه‌های نظارتی و اتاق اصناف بر روند عرضه و فروش محصولات در پایان سال نظارت جدی‌تری داشته باشند؛ نظارتی که مانع فرصت‌طلبی برخی افراد سودجو شود و رضایت مردم و تولیدکنندگان را در پی داشته باشد. برگزاری نمایشگاه بدون نظارت و هرج‌ومرجی که بر آن حاکم است، هیچ سودی برای مصرف‌کننده و تولیدکننده ندارد. جز آن‌که اجاره‌های چند ده میلیونی غرفه‌ها در نمایشگاه‌های چند روزه بهاری جیب برخی دستگاه‌ها و نهاد‌ها را پر می‌کند تا شب عید خوبی داشته باشند.