کمپین تحریم خرید کالای خارجی یعنی بازپس‌گیری بازار

کمپین تحریم خرید کالای خارجی یعنی بازپس‌گیری بازار مجتبی قدیری این روز‌ها حال تولیدکنندگان داخلی خوب نیست، خوب نیست از آن جهت که بازار فروش آنها از سوی رقبای خارجی قبضه شده است و این امر باعث شده تا آنها سهم زیادی از بازار فروش داخلی خود را از دست بدهند. این از دست دادن […]

کمپین تحریم خرید کالای خارجی یعنی بازپس‌گیری بازار

مجتبی قدیری

این روز‌ها حال تولیدکنندگان داخلی خوب نیست، خوب نیست از آن جهت که بازار فروش آنها از سوی رقبای خارجی قبضه شده است و این امر باعث شده تا آنها سهم زیادی از بازار فروش داخلی خود را از دست بدهند. این از دست دادن بازار هزینه‌های تولید آنها را بالا برده است و این افزایش هزینه تولید یعنی گران شدن کالا و در این شرایط یعنی امکان رقابت آنها در بازار‌ها کم‌تر و کم‌تر می‌شود به گونه‌ای که شاهد هستیم بسیاری از برندهای داخلی سال‌های گذشته این روز‌ها تعطیل شده‌اند و دیگر نامی از آنها برده نمی‌شود و به جای آنها برندهای خارجی در بازار مصرف ایران یکه‌تازی می‌کنند.

برندهای داخلی که این روز‌ها جزو تاریخ شده‌اند و برای یادآوری نام و یاد آنها باید به نشریات گذشته که تبلیغات آنها را چاپ کرده‌اند، مراجعه کرد و یا یک کلیپ تبلیغاتی از آنها را، در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کنی که از سوی یک کاربر خوش‌ذوق در کانال‌های شبکه‌های اجتماعی بارگذاری شده است.

به راستی در این سال‌ها چه روی داد که بازار مصرف داخلی دو دستی تقدیم تولیدکنندگان خارجی شد!؟ در حالی‌که شعار خودکفایی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌‌ترین خواسته‌های مردم و مسؤولان از ابتدای انقلاب بود! چرا در شرایط تحریم، به جای این‌که شاهد رونق تولید داخل باشیم، شاهد از دست رفتن بازارهای مصرف بوده‌ایم؟ مگر ما از سوی دول غرب تحریم نشده بودیم؟ و هر شرکت یا واحد اقتصادی که با ما مراودات اقتصادی داشت از سوی دولت آمریکا جریمه نمی‌شد؟ پس چرا در این شرایط ما بازار داخل را بر روی کالاهای بنجل چینی، هندی و ده‌ها کشور گمنام دیگر باز کردیم تا بازارهای مصرف ما را تصاحب کنند؟

باید گفت در کنار دشمنی‌های آگاهانه دشمنان انقلاب، ‌بی‌خردی و بی‌تدبیری برخی از مسؤولان که تلاش داشتند تحریم‌ها را به هر قیمتی دور بزنند باعث شد تا بازارهای داخلی را دو دستی تقدیم خارجی‌‌ها کنیم. دور زدن تحریم‌ها با کمک برخی افراد سودجو و دلال که فقط به منافع خود فکر می‌کردند.

امروز زمان آن رسیده است تا با تحریم خرید کالای خارجی نشان دهیم که تلاش داریم بر روی پای خود بایستیم و خودکفایی را به معنای واقعی آن تجربه کنیم. تحریم کالای خارجی که این روز‌ها در برخی بازار‌ها و شهر‌ها راه افتاده است؛ نیاز به حمایت دولتمردان دارد، تا این تحریم بتواند چرخ تولید را بچرخاند و بیکاری در کشور را ریشه‌کن کند و توزیع ثروت در جامعه را افزایش دهد.

تحریم خرید کالای خارجی که این روز‌ها زنگ آن نواخته شده و کمپین آن به راه افتاده است، حرکتی انقلابی می‌باشد که باید ادامه یابد. این حرکت همان توصیه رهبری به شهروندان در دیدار جمعى کارگران سراسر کشور در اردیبهشت سال ۹۴ است که فرمودند:

«مصرف‌کننده‌ باانصاف، مصرف‌کننده‌ باوجدان هم می‌تواند همین‌جور به تولید کشور کمک کند؛ دنبال اسم و رسم نروند، دنبال بِرَند نروند- این حرفی که حالا مرتب تکرار می‌کنند: بِرَند، بِرَند- دنبال مارک نروند؛ دنبال مصلحت بروند. مصلحت کشور، مصرف تولید داخلی است، کمک به‌ کارگر ایرانی است. بعضی‌‌ها هستند حتی حاضرند به نفع کارگر هم شعار بدهند، رگ گردن را هم درشت کنند و شعار بدهند، اما در عمل به‌کارگر ایرانی لگد بزنند. لگد زدن به‌کارگر ایرانی این است که انسان جنس مصنوع این کارگر را مورد استفاده قرار ندهد و برود مشابه این را از خارج بگیرد؛ گاهی هم به قیمت‌های گران‌تر!»

 

حالا که قرار است با کمپین تحریم خرید کالای خارجی از تولید داخل حمایت کنیم، تولیدکنندگان داخل نیز وظیفه دارند با افزایش کیفیت و کاهش قیمت تولیدات خود از این کمپین حمایت نمایند. تا در این حرکت انقلابی بازارهای مصرف داخلی را سنگر به سنگر پس بگیریم. لذا ضرورت دارد این امر از سوی همه مورد توجه واقع شود و همه شهروندان و مسؤولان از خرید کالای خارجی که تولید داخل دارد، خودداری کنند. به امید باز پس‌گیری بازارهای مصرف کشور