سنگ، کاغذ، قیچی قوانین در دستگاه‌های دولتی

سنگ، کاغذ، قیچی قوانین در دستگاه‌های دولتی مجتبی قدیری چرا سازمان‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای دولتی به قوانین مصوب گردن نمی‌نهند و در اجرای آن اما و اگرهای فراوان می‌آورند؟ این عدم تمکین سازمان‌ها و نهاد‌ها به قوانین باعث شده تا شاهد عدم ثبات قوانین باشیم! به گونه‌ای که هر دستگاه یا نهاد دولتی به سلیقه […]

سنگ، کاغذ، قیچی قوانین در دستگاه‌های دولتی

مجتبی قدیری

چرا سازمان‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای دولتی به قوانین مصوب گردن نمی‌نهند و در اجرای آن اما و اگرهای فراوان می‌آورند؟ این عدم تمکین سازمان‌ها و نهاد‌ها به قوانین باعث شده تا شاهد عدم ثبات قوانین باشیم! به گونه‌ای که هر دستگاه یا نهاد دولتی به سلیقه و سیاق مسؤولان خود قوانین را با دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها تغییر می‌دهد. به قولی این عدم ثبات قوانین باعث شده تا ریسک سرمایه‌گذاری در ایران افزایش یابد و افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در کشور تبعات دیگری دارد که می‌توان به کاهش اشتغال و تولید اشاره داشت، تولید و اشتغالی که دغدغه‌های این سال‌هاست. به گونه‌ای که مقام‌معظم‌رهبری امسال را اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام‌گذاری کرده‌اند.

به راستی چرا باید دستگاه‌ها و نهادهای دولتی از قانون مصوب سرپیچی نمایند؟ این عدم تمکین نه تنها صدای فعالان اقتصادی بخش خصوصی بلکه خود مسؤولان دولتی و وکلای ملت در بهارستان را هم درآورده است. نکته جالب اینجاست آن دسته از قوانین را که نمی‌توان به دستورالعمل، آیین‌نامه یا بخشنامه تغییر داد و به سلیقه خود اجرا کرد، حبس می‌کنیم! حبسی که باعث می‌شود تا ذی‌نفعان قانون هم از وجود آن مطلع نشوند.

به راستی چرا باید در خصوص اجرای قوانین از سوی دستگاه‌ها، نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی شاهد این تخلفات زیرکانه باشیم؟

این تخلفات باعث می‌شود تا بخش خصوصی در اقتصاد کشور نقش و سهم کوچک‌تر و کم‌رنگ‌تری داشته باشد و این سهم کوچک در پی خود بدنه‌ای در دولت ایجاد می‌کند که تحرک را از دولت و دستگاه‌های دولتی می‌گیرد! به قولی دولت‌‌ها را زمینگیر می‌کند.

حالا که امسال از سوی معظم‌له سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نام‌گذاری شده است، دولت باید برای تحقق این شعار در گام اول زیرمجموعه خود را ملزم به رعایت دقیق قوانین کند. قوانینی که می‌تواند باعث گسترش بخش خصوصی شود و این گسترش بدنه دولت را کوچک می‌کند و در پی آن شاهد تحرک دولت خواهیم بود.

لذا باید گفت دستگاه‌ها، نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی نباید با قوانین سنگ، کاغذ و قیچی بازی کنند. بلکه باید به قوانین گردن نهند تا شاهد شکوفایی اقتصاد باشیم. اقتصاد مقاومتی که اساس آن تولید و اشتغال است.