۹۶ سال بیم و امید

۹۶ سال بیم و امید مسعود طاهری سال ۹۶ هم از راه رسید. سالی که بی‌شک مهم‌ترین اتفاق سیاسی‌اش، انتخابات ریاست جمهوری است. دولت یازدهم کم‌کم به پایان راه خود در این دوره نزدیک می‌شود تا اگر مجدداً مورد اعتماد مردم قرار گیرد، دولت دوازدهم را تشکیل دهد. البته حسن‌روحانی، رییس دولت یازدهم و رییس‌جمهور فعلی […]

۹۶ سال بیم و امید

مسعود طاهری

سال ۹۶ هم از راه رسید. سالی که بی‌شک مهم‌ترین اتفاق سیاسی‌اش، انتخابات ریاست جمهوری است. دولت یازدهم کم‌کم به پایان راه خود در این دوره نزدیک می‌شود تا اگر مجدداً مورد اعتماد مردم قرار گیرد، دولت دوازدهم را تشکیل دهد. البته حسن‌روحانی، رییس دولت یازدهم و رییس‌جمهور فعلی برای ثبت نام در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری هنوز اعلام آمادگی نکرده اما حضور وی در انتخابات، تقریباً قطعی است.

امسال همچنین برای فوتبال‌دوستان نیز سال مهمی است. امسال حضور یا عدم حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی قطعی می‌شود که البته با توجه به نتایج درخشان تیم ملی به سرمربیگری کارلوس‌کی‌روش، می‌توان حضور ایران را در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه قطعی دانست. همچنین امسال باشگاه‌های ایرانی این فرصت را دارند تا اولین تیمی باشند که مهم‌ترین جام قاره‌کهن (لیگ قهرمانان آسیا) را به دست می‌آورند. جامی که تاکنون هیچ تیم ایرانی موفق به فتح آن نشده و تنها دو تیم اصفهانی ذوب‌آهن و سپاهان حضور در فینالش را تجربه کرده‌اند.

سال ۹۶ علاوه بر موارد ذکر شده سال مهمی برای اقتصاد کشور است. بنابر آخرین آمار‌‌ها دولت توانسته تورم را همچنان مهار شده نگه دارد. بسیاری همچنان چشم به اتفاقات بهتری برای اقتصاد دارند اما دولت با چالش‌های بسیار بزرگی نیز دست به گریبان است. پایین ماندن قیمت نفت به عنوان مهم‌ترین منبع درآمد کشور یکی از چالش‌های مهم دولت است که دولت روحانی سعی کرده با بازپس‌گیری سهمیه قبلی ایران در اوپک، پایین بودن قیمت نفت را جبران کند.

نقدینگی بالا یکی دیگر از معضلات دولت بوده، هست و خواهد بود! نقدینگی فعلی کشور براساس آمار‌‌ها از مرز یک تریلیون و ۱۶۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده که شمارش صفرهای آن باعث سرگیجه می‌شود و کارشناسان آزاد شدن این حجم نقدینگی را برای اقتصاد فعلی کشور ویران‌کننده می‌دانند خصوصاً آن که بازار مسکن چند سالی است که در رکود به سر می‌برد و این آمادگی را دارد که بازهم قیمت‌های غیرواقعی‌تر از قیمت‌های فعلی شود. در بازار ارز و طلا نیز وضعیت بهتری حاکم نیست و تقریباً هر روز افزایش قیمت را تجربه می‌کنند.

حال می‌توان نتیجه گرفت که سال ۹۶، سال بیم و امید است. بیم از ادامه رکود، نبود اشتغال برای جوانان و گرانی اجناس و امید به ساخت آینده‌ای بهتر در سایه همدلی، اتحاد و تدابیر لازم.