ذره بین مناقصاتی رییسی در مناظرات

ذره بین مناقصاتی رییسی در مناظرات رامین شاهی– مناقصات و مزایدات باید شفاف بشوند. این جمله کلیدی در اولین مناظره زنده انتخاباتی‌ کاندیداهای حاضر در انتخابات از سوی یکی از کاندیدا‌ها و در جهت مبارزه با فساد اداری مطرح شد. واقعیت آن است که فساد مالی و اداری از بزرگ‌ترین چالش‌های کشورهای در حال توسعه […]

ذره بین مناقصاتی رییسی در مناظرات

رامین شاهی– مناقصات و مزایدات باید شفاف بشوند. این جمله کلیدی در اولین مناظره زنده انتخاباتی‌ کاندیداهای حاضر در انتخابات از سوی یکی از کاندیدا‌ها و در جهت مبارزه با فساد اداری مطرح شد.

واقعیت آن است که فساد مالی و اداری از بزرگ‌ترین چالش‌های کشورهای در حال توسعه است و ایران نیز از این معضل گریزی ندارد. هر چند همه شعار‌ها در جهت خواست عمومی کشور برای مبارزه با انواع فساد از سوی کاندیدا‌ها مطرح می‌شود؛ لیکن استفاده مستقیم از «مناقصه» و «مزایده» از سوی تنها یک کاندیدا؛ یعنی حجت‌السلام‌والمسلمین سید ابراهیم‌رییسی، آن هم در جریان مناظرات انتخاباتی، در سطح کلان انتخابات، کمی نگران‌کننده است. زیرا در شرایطی که پروژه‌های مختلف دولتی در طی سال‌های گذشته با حجم هزاران میلیارد تومان به کمک صد‌ها هزار مناقصه به انواع پیمانکاران کشور با انواع رتبه‌ها عرضه می‌شود که این مسأله می‌تواند محل بسیاری از رانت‌ها و مفسده‌های مالی و اداری باشد، توجه به مناقصات و مزایدات برای حل ریشه‌ای مشکلات اقتصادی و اداری کشور دردآور است؛ لذا نحوه درست برگزاری مناقصات و مزایدات در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف بر اساس قانون مناقصات و آیین‌نامه اجرایی آن، می‌تواند به عنوان تیغی دو لبه در نظام سلامت اداری ما محسوب شود.

در این میان، یک روی این سکه می‌تواند گسترش فساد مالی و اداری با شکل‌گیری انواع باندهای مفسده‌انگیز در سراسر کشور شود که با توان بالای مالی خود وسوسه‌های خناس‌گونه‌ای را داخل سازمان‌های دولتی بنا نهند تا خدای ناکرده اراده کارمندان دولتی مرتبط با معاملات دولتی را در عدم اجرای نص قانون مناقصات به چالش بشکند، لذا در شرایطی که کشور و ملت در آزمون انتخاب دوازدهم برای انتخاب ریاست جمهوری خود قرار گرفته است، ضرورت دارد تا زمانی که از فساد مالی و اداری و لزوم مقابله با آن در مناظرات گفت‌وگو می‌شود، نگاه مشاوران و کارشناسان و خود کاندیدا‌ها در جهت ارایه راهکارهای عملیاتی برای ارتقای نحوه برگزاری مناقصات و مزایدات باشد.

باید توجه داشت اگر می‌خواهیم سرچشمه بسیاری از مفاسد اقتصادی خشکیده شود بدون آن‌که به‌دنبال مچ‌گیری باشیم و در نتیجه آن عدالت واقعی برای همه استعدادهای توانمند پیمانکاری به وجود بیاید، باید ارتقای نحوه برگزاری مناقصات و مزایدات کشور را که موضوعی بسیار مهم و اساسی است مد نظر قرار دهیم. انواع شرکت‌هایی که حتی بسیاری از آنان شرکت‌های دانش‌بنیان هستند در مناقصات شرکت می‌کنند اما فریادهای آنان از نحوه برگزاری مناقصات شنیده نمی‌شود و حتی لب به شکایت هم نمی‌گشایند تا در «بلک‌لیست» سازمان‌ها قرار نگیرند.

ضرورت دارد همه کاندیدا‌های شرکت‌کننده در انتخابات ریاست‌جمهوری و حتی شورای شهر، توجه ویژه‌ای به ارتقای نحوه برگزاری قانون مناقصات داشته باشند. زیرا یکی از پاشنه‌های آشیل مبارزه واقعی با فساد مالی و اداری و تحقق عدالت اقتصادی در کشورمان اشراف علمی و عملی به قانون برگزاری مناقصات و اجرای بی‌کم و کاست آن است.