پاک کردن صورت مسئله با افزایش نرخ سیمان

رامین شاهی – قیمت سیمان از نیمه تیرماه سال جاری بین ۱۵ تا ۱۷ درصد افزایش می یابد.قطعاً این افزایش قیمت در جهت حل مشکلات کارخانجات سیمان سازی کشور که از قبال افزایش قیمت برق و دستمزد نیروی کار و مشکل نقدینگی صورت می گیرد. این در حالی است که این موضوع در سال ۱۳۹۴ […]

رامین شاهی قیمت سیمان از نیمه تیرماه سال جاری بین ۱۵ تا ۱۷ درصد افزایش می یابد.قطعاً این افزایش قیمت در جهت حل مشکلات کارخانجات سیمان سازی کشور که از قبال افزایش قیمت برق و دستمزد نیروی کار و مشکل نقدینگی صورت می گیرد. این در حالی است که این موضوع در سال ۱۳۹۴ به دلیل تولید مازاد بر نیاز کشور در صنعت سیمان و رکود بازارمطرح و اجرا نشد.

 اما امسال با توجه به رشد هزینه‌های تولید از جمله قیمت برق و دستمزد و کمبود نقدینگی، درخواست بازنگری در قیمت  سیمان به وزارت صنعت،معدن و تجارت با تهیه جداول مربوط هزینه های کارخانجات سیمان به وزارت صمت ارایه شده است.

در سال گذشته ۶۶٫۴ میلیون تن سیمان در داخل کشور تولید شد اما تولید کنندگان  در اجرای طرح متعادل‌سازی عرضه و تقاضای سیمان در کشور که از بهمن سال گذشته اجرا شده است را ضروری می دانند لذا در همین راستا تخفیف‌های کارخانه‌های سیمان برداشته شده اما با این حال باز هم این کارخانه‌ها با مشکل نقدینگی  و افزایش هزینه ها روبرو هستند.

به نظر می آید باز هم راه حل مشکلات در افزایش قیمت ها است اما آیا این افزایش نرخ سیمان به تداوم رکود پروژه های عمرانی منجر خواهد شد و به مشکلات عدیده آنان دامن خواهد زد؟

در این راستا افزایش قیمت سیمان منجر به افزایش مصرف انواع آهن و فولاد در امر ساخت و ساز نخواهد شد؟

از سویی دیگر افغانستان و عراق بازارهای خوبی برای تولید کنندگان سیمان کشور خواهد شد و افزایش نرخ قیمت سیمان تولیدی موجب از دست رفتن بازارهای خارجی ما خواهد شد و این موضوع موجب می شود تا کشورهای رقیب ایران بازارهای ما را فتح کنند که بازیابی آنان سخت و دشوار می شود.

 

این در حالی است که صنایع ما می توانند با افزایش بهره وری در امر تولید و کاهش مصرف انرژی در جهت کاهش هزینه ها اقدام کنند تا ضمن بهره مندی از تسهیلات تشویقی  دولت در قبال افزایش بهره وری مصرف انرژی،کمتر نیازمند افزایش هزینه ها شوند تا عملا به دنبال پاک کردن صورت مسئله با افزایش نرخ سیمان  نباشیم.