اعمال مزایده با افزایش گردشگران خارجی

اعمال مزایده با افزایش گردشگران خارجی رامین شاهی مدت‌هاست در نگاه‌های میدانی روزانه می‌توان تردد توریست‌های خارجی را به وضوح مشاهده کرد که برای دیدن سرزمین کهن این مرز و بوم به کشورمان سفر کرده‌اند. ایران با انبوه آثار تاریخی و فرهنگی خود می‌تواند جزو ۵ کشور اول توریستی جهان باشد. بار‌‌‌ها و بار‌‌‌ها از […]

اعمال مزایده با افزایش گردشگران خارجی

رامین شاهی

مدت‌هاست در نگاه‌های میدانی روزانه می‌توان تردد توریستهای خارجی را به وضوح مشاهده کرد که برای دیدن سرزمین کهن این مرز و بوم به کشورمان سفر کرده‌اند.

ایران با انبوه آثار تاریخی و فرهنگی خود می‌تواند جزو ۵ کشور اول توریستی جهان باشد. بار‌‌‌ها و بار‌‌‌ها از ظرفیت‌ بالای توریستی ایران در رسانه‌ها گفته شده است.

اما مشکل اینجاست که سهم ایران از بازار ۱۵۰۰ میلیارد دلاری اقتصادی در صنعت توریسم، کم‌تر از ۰٫۵ درصد است. با این وجود، افزایش تعداد توریست‌‌‌ها در کشور نشانه مثبتی از رشد درآمد‌‌‌ها در این حوزه است به گونه‌ای که از تعداد حدود ۳ میلیون توریست در سال ۹۲ به حدود ۸ میلیون توریست در سال گذشته رسیده‌ایم؛ امری که موجب ورود حدود ۶ میلیارد دلار ارز به کشور و ایجاد دو میلیون شغل در کشور شده است.

باید توجه داشت که در سند چشمانداز ۲۰ ساله افق۱۴۰۴، آمده است که ایران باید میزبان ۲۰ میلیون گردشگر خارجی با حدود ۳۰ میلیارد دلار درآمد در کشور باشد. توریست‌ درمانی، توریست فرهنگی و آموزشی، توریست اجتماعی، توریست ورزشی، توریست مذهبی و زیارتی، توریست بازرگانی و توریست سیاسی از انواع توریست به شمار می‌آیند و  می‌توان از ظرفیت‌های آنها استفاده کرد اما تا رسیدن به قله تعریف شده در سند چشم‌انداز راه درازی باقی مانده است.

ادامه سیاست تنش‌زدایی در کشور، کاهش تحریم‌ها، تعالی بیش‌تر با بانک‌های بین‌المللی، افزایش سرمایه‌گذاری در ساخت انواع هتل‌ها، گسترش توان صنعت هوایی و دریایی کشور با توسعه هواپیماها، فرودگاه‌ها و بنادر کشور در کنار افزایش تسهیلات اعطای انواع ویزا‌های گردشگردی، می‌تواند در کنار امنیت پایدار ایران و در جهت ورود انواع توریست نقش‌آفرینی کند تا شاهد افزایش جدی تقاضای خارجی‌‌‌ها برای دیدار از ایران باشیم. امری که می‌تواند موجب شود تا عملاً هتل‌‌‌ها و مراکز تفریحی و گردشگری کشور با برگزاری مزایده، درآمد و سود بیش‌تری را از ورود و حضور گردشگران خارجی کسب کنند، نه این‌که مانند سال‌های نه چندان دور گذشته، با کم‌ترین قیمت‌ها گردشگران خارجی وارد ایران شوند و ما نیز به صرف حضور حداقلی آنها دلخوش باشیم.

هرچند راه درازی تا شکل‌گیری مزایده برای گردشگران خارجی داریم، اما باید قدر داشته‌هایمان را بدانیم. امنیت بالای کشور در کنار زیرساخت‌های مناسب و آثار دیدنی تاریخی، مراکز مذهبی و زیارتی متعدد، طبیعت چهارفصل، پدیده‌ها و دیدنی‌های طبیعی و توان بالای علمی پزشکان، می‌توانند با اعمال مدیریت صحیح، باعث اشتغال‌آفرینی شوند تا کشورمان از چالش بزرگ بیکاری ر‌‌‌ها شود.

با نگاهی ساده به برخی کشورهای همسایه، شاهدیم که چگونه با اندک ظرفیت و قدمت تاریخی و طبیعی و حتی با ساخت مصنوعی جزایر و مراکز تفریحی، انبوه گردشگران خارجی را از نقاط مختلف جهان و حتی از داخل کشورمان، جذب می‌کنند. به گونه‌ای که به دلیل کثرت تقاضا برای سفر به آن کشور، مراکز توریستی آنان عملاً مزایده قیمت‌ها را برای توان پاسخگویی به گردشگران خارجی اعمال می‌کنند.

گفتنی است کشور ما با قدمت چند هزار ساله و جود راه ابریشم، هیچ گاه با ورود و خروج گردشگران خارجی و بازرگانان غریبه نبوده است و همواره از شرق و غرب کشور جهان‌گردان به ایران آمده و رفته‌اند که در این میان وجود انواع سفرنامه‌های مستشرقین، گواه این موضوع است. اما متأسفانه در سال‌های اخیر، شاهد خروج گردشگران داخلی و دیدار آنان از کشورهای منطقه هستیم.

 

لذا این امید وجود دارد در سال‌های باقی مانده به موعد سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ صنعت گردشگری کشورمان به آرزو‌‌‌ها و قله‌های تدوین شده برنامه‌ریزان کشور برسد. امری که باید به عنوان راهکاری کاربردی و تعیین‌کننده و قابل حصول در برنامه‌های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری کشورمان نیز قرار گیرد.