مرغ و گوشت ارگانیک،دروغی شیرین در پی غفلت مسؤولان

مرغ و گوشت ارگانیک،دروغی شیرین در پی غفلت مسؤولان مجتبی قدیری کیفیت مهم‌ترین اصلی است که بسیاری از مشتریان بر روی آن تأکید دارند. البته استانداردهای کیفیت در هر محصول متفاوت است. اما همه خواهان خرید بهترین و با کیفیت‌‌‌‌ترین محصولات هستند و برای این امر حتی حاضر به پرداخت هزینه اضافی‌ هستند. شاید همین […]

مرغ و گوشت ارگانیک،دروغی شیرین در پی غفلت مسؤولان

مجتبی قدیری

کیفیت مهم‌ترین اصلی است که بسیاری از مشتریان بر روی آن تأکید دارند. البته استانداردهای کیفیت در هر محصول متفاوت است. اما همه خواهان خرید بهترین و با کیفیت‌‌‌‌ترین محصولات هستند و برای این امر حتی حاضر به پرداخت هزینه اضافی‌ هستند.

شاید همین امر باعث شده تا در زمینه کیفیت شاهد تقلبات گسترده باشیم. تقلباتی که به دور از چشم مسؤولان و پنهانی صورت می‌گیرد.

اما چندی است که شاهد یکی از بزرگ‌‌‌‌ترین تقلبات در زمینه کیفیت هستیم آن هم نه پنهانی و مخفیانه، تقلبی بسیار واضح و آشکار و آن هم ادعای تولید مرغ و گوشت ارگانیک در سطح وسیع می‌باشد. فروش آن حتی در رستوران‌ها با قیمت بالاتر رواج یافته است. در حالی‌که از نظر بسیاری از متخصصین امر تولید مرغ و گوشت ارگانیک در حال حاضر در کشور وجود ندارد.

سؤال اینجاست چرا باید برخی از افراد چنین راحت و آزادانه با یک مسأله علمی که مربوط به سلامت و کیفیت مواد غذایی است بازی کنند؟ و چرا مسؤولان مرتبط این امر با این تخلف آشکار برخوردی ندارد؟ اگر ذهنیت شهروندان نسبت به محصولات ارگانیک که در کشور تولید می‌شود، خراب شود، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ و ده‌ها سؤال دیگر در این خصوص که ذکر آنها در اینجا فقط وقتگیر است.

قطعاً مسؤولان وزارت کشاورزی و بهداشت درمان در این خصوص باید اقدام جدی انجام دهند چرا که تولید و نظارت بر سلامت مواد غذایی وظیفه این دو وزارتخانه است و هرگونه تخریب در این میان کارکرد آنها را در آینده مشکل‌ساز می‌کند.

به راستی چرا باید شاهد تبلیغ فروش مرغ‌های ارگانیک بر روی مرغ‌فروشی‌‌‌‌ها و رستوران‌ها باشیم در حالی‌که هیچ کدام از مسؤولان امر تولید این محصول را تاکنون تأیید نکرده‌اند!

این داستان با مرغ ارگانیک شروع شد و حالا به گوشت رسیده است و اگر مسؤولان امر برخورد جدی با فروشگاه‌ها و مراکزی که ادعای فروش این محصولات را دارند نداشته باشند در آینده بسیاری دیگر از مواد غذایی را دربرمی‌گیرد که هنوز تولید ارگانیک آنها در هیچ جای دنیا متداول نشده است و این امر می‌تواند ذهنیت شهروندان را در برابر محصولات ارگانیک خراب نماید.

جهان برای حفاظت از زمین، محیط‌زیست و سلامتی مردم به سمت تولیدات ارگانیک رفته است، در تولید و فرآوری ‏محصولات ارگانیک از کودهای شیمیایی، سموم، هورمون‌‌‌‌ها و دگرگونی‌‌‌‌ها و دستکاری‌های ژنیتیکی استفاده نمی‌کنند و همه مراحل تقویت ‏زمین، کاشت و برداشت از نهاده‌های طبیعی همچون کودزیستی، کمپوست‌ها، حشرات سودمند، میکروارگانیسم‌های سودمند‏ بهره می‌برد.

حالا چرا عده‌ای سودجو از غفلت مسؤولان امر استفاده کرده و از این موضوع برای پر کردن جیب خود استفاده می‌کنند، شاید در پی غفلتی است که هنوز زنگ خطر آن به گوش مسؤولان امر نرسیده است. امیدواریم حداقل انجمن ارگانیک ایران این زنگ خطر را برای مسؤولان امر به صدا درآورد.