«تخلف» رمز توجیه!

«تخلف» رمز توجیه! مسعود طاهری نزدیک به یک هفته از انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی حسن روحانی در این انتخابات می‌گذرد. انتخاباتی که به اذعان دوست و دشمن یکی از شورانگیز‌‌ترین انتخابات برگزار شده در تاریخ نظام جمهوری اسلامی بوده و حضور مردم در بزرگ‌‌ترین همه‌پرسی نظام، چشمگیر بوده است. مع‌الوصف نتایج انتخابات گویا برای […]

«تخلف» رمز توجیه!

مسعود طاهری

نزدیک به یک هفته از انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی حسن روحانی در این انتخابات می‌گذرد.

انتخاباتی که به اذعان دوست و دشمن یکی از شورانگیز‌‌ترین انتخابات برگزار شده در تاریخ نظام جمهوری اسلامی بوده و حضور مردم در بزرگ‌‌ترین همه‌پرسی نظام، چشمگیر بوده است.

مع‌الوصف نتایج انتخابات گویا برای خیلی از گروه‌ها قابل هضم نیست و آنان با کلمه «تخلف» در انتخابات به دنبال توجیه شکست خود هستند، غافل از آن که باید مجموعه شکست‌های خود را در جاهای دیگری جستجو کنند؛ از وعده ۳ برابر کردن یارانه‌ها گرفته تا دیدار با تتلو!

در واقع هنوز معلوم نیست که چرا رییسی تنها چند روز بعد از این‌که به‌طور علنی بر ارادتش به امام‌رضا(ع) تأکید کرده بود و گفته بود میخواهد به عنوان خادم حرم خدمت کند تصمیم به ورود به انتخابات گرفت. او که اخیراً به عنوان رییس آستان‌قدس منصوب شده است، گفته بود خدمت به حرم‌امام‌رضا(ع) برای او از همه چیز مهم‌تر است. به هر ترتیب او به رقیب اصلی روحانی تبدیل شد. حضور او در انتخابات این رقابت را دوقطبی کرد. رییسی در ابتدا سعی کرد خود را کاندیدایی فراجناحی معرفی کند. در هفته اول تبلیغات انتخاباتی پوسترهایی از تصویر او به همراه رییس دولت اصلاحات منتشر شده بود. مسأله‌ای که با واکنش تند مردم در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. با این حال تجربه رییسی در مواجهه با افکار عمومی پایین بود و به دلیل فقدان کاریزما از نگه داشتن این تصویر بازماند.

قالیباف، شهردار فعلی تهران نیز خط‌مشی متفاوتی دنبال کرد. او که معمولاً به عنوان یک مسؤول جهادگر شناخته شده بود و انجام پروژه‌های عظیمی در شهر تهران در دوره او انجام شده بود، در اولین مناظره انتخاباتی حمله سنگینی به جناح روحانی داشت و این روند را تا مناظره آخر ادامه داد. کمپین او بر شعارهای پوپولیستی تأکید داشت. او بر بی‌عدالتی و عدم مساوات و فاصله طبقاتی در کشور تمرکز داشت و وعده ۳ برابر کردن یارانه‌های نقدی اقشار فقیر را مطرح کرد. رییسی نیز همین روند را در پیش گرفت. او وابستگی روحانی به خارج را هدف قرارداد و گفت اقتصاد ایران نباید برون‌نگر باشد.

با همه اینها، رییسی نیز بر ادامه تعهد ایران به برجام تأکید داشت. رییسی مدعی شد که بهتر از روحانی می‌تواند به تعهدات ایران در برجام پایبند باشد و عواید اقتصادی آن را نقد کند. در نهایت قالیباف به نفع رییسی کناره‌گیری کرد.

با ایراد ناکارآمدی دولت یازدهم در خصوص اداره کشور و خصوصاً اجرای برجام، حسن روحانی پس از مدتی صبر، انتقادات خود را علیه دو رقیبش آغاز کرد. روحانی با شعار هوشمندانه‌ای که انتخاب کرده بود -به عقب برنمی‌گردیم- توانست تمام هدف خود را به خوبی برای مردم مشخص کند.

در واقع روحانی توانست رأی کسانی که از روی کار آمدن رییسی نگران بودند و نمی‌خواستند رییسی ۴ سال آینده به عنوان رییس‌جمهور ایران باشد را به خود جلب کند. تبلیغات انتخاباتی که با انتقاد به آمارهای اقتصادی روحانی آغاز شده بود، برای رأی‌دهندگان به انتخاباتی برای آینده کشور بدل شد. روحانی در یکی از نشست‌های انتخاباتی خود گفت من این آدم‌‌ها را میشناسم. آنها یک زمان میخواستند بین زنان و مردان در پیاده‌رو‌‌ها دیوار بکشند. رییسی این اظهارات روحانی را ترساندن مردم از کاندیدای رقیب خوانده بود.

می توان گفت که در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری سید‌ابراهیم‌رییسی، ضربه سنگینی بابت دیدارش با تتلو خورد و طرفدارانش یکی از اصلی‌‌‌ترین عوامل شکست وی در این انتخابات را همین دیدار می‌دانند.

 

حال با توجه به این‌که انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسیده و کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد، بهتر است تمامی رقبای رییس‌جمهور دست یاری به وی بدهند تا وی با آرامش خاطر بیش‌تری به اداره امور برسد.