بهانه تحریم؛ وقاحت

  محمدرضا عیوضی – تحریم، محدودیت و سعی برای منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی از نظر سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی، همیشه در سرفصل سیاست خارجی ایالات متحده جایگاه ویژه‌ای داشته است! پیروزی انقلاب اسلامی ایران، سیاست‌های منطقه‌ای ایالات متحده‌ آمریکا در خاورمیانه را به چالش کشید، چرا که آن زمان،  ایران در […]

 

محمدرضا عیوضی – تحریم، محدودیت و سعی برای منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی از نظر سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی، همیشه در سرفصل سیاست خارجی ایالات متحده جایگاه ویژه‌ای داشته است!

پیروزی انقلاب اسلامی ایران، سیاست‌های منطقه‌ای ایالات متحده‌ آمریکا در خاورمیانه را به چالش کشید، چرا که آن زمان،  ایران در کنار عربستان سعودی یکی از دو ستون امنیتی و اطلاعاتی ایالات متحده در منطقه پرتنش خاورمیانه بود. از آن پس بود که ماه عسل ایران و آمریکا به خصومتی تلخ تبدیل شد. چندی بعد در فضای ابهام‌آلود سیاست آمریکا در مواجهه با ایران انقلابی، سفارتخانه  این کشور به تصرف‌ دانشجویان خط امام درآمد. آمریکا که خود را در برابر این تغییر ساختاری ناتوان می‌دید، اعمال سیاست تحریم را به مثابه ابزاری برای کنترل و جلوگیری از سیاست‌ها و اهداف بلند انقلاب اسلامی ایران، در نظر گرفت.

دیروز، سفارت آمریکا؛ امروز توان هسته‌ای و احتمالاً در آینده بحث چرایی وجود مستقل ایران در نقشه بین‌المللی(!)، دستمایه وقاحت سیاستمداران آمریکایی خواهد شد و از بهانه‌های واهی در راستای متقاعد کردن جامعه جهانی برای اجتناب از ایران در هر زمینه‌ای استفاده خواهند کرد.

آخرین و جدید‌ترین تحریم که در شرف تصویب قرار گرفته بر مبنای توانایی سایبری و فن‌آوری اطلاعات ایران عنوان شده است که بر این اساس، رییس‌جمهور آمریکا را ملزم به ارایه گزارشی به کنگره درباره برخی فعالیت‌های ایران که مطابق ادعا‌ها برای تضعیف امنیت سایبری آمریکا انجام می‌شوند، می‌کند. بدین ترتیب، آمریکا و متحدانش در طول ۳۷ سال گذشته، بار‌ها با انواع تحریم‌ها تلاش کرده‌اند تا جمهوری اسلامی ایران را از دستیابی به اهداف سیاسی خود بازداشته و در راستای اهداف سیاسی مد نظر خود، آن را به راه آورده و به تغییر رابطه با غرب وادار کنند!

محورهایی که در بیانات مقام معظم رهبری در دیدار نوروزی با مسؤولان نظام مورد تأکید قرار گرفت، بر این مسأله‌ صحه ‌گذاشت که تحریم به مسایل هسته‌ای محدود نمی‌شود و امری باسابقه است و از ابتدای انقلاب وجود داشته است.

رهبر انقلاب اسلامی، آمریکا را نماد بداخلاقی و بد ادایی دانستند و خاطرنشان کردند: به آمریکایی‌ها نمی‌توان اعتماد کرد و به غیر از آمریکاییها، برخی کشورهای دیگر غربی نیز همین گونه هستند، بنابراین باید به توانایی‌های خودمان اعتماد کنیم و مواضع و عملکرد مقامات آمریکا نیز تأیید کننده همین اعتقاد است.

لذا همان‌طوری که مقام معظم رهبری تأکید نمودند، در صورتی که ایران برنامه هسته‌ای خود را ادامه ندهد نیز همچون گذشته تحریم‌ها به دلایل گوناگون ادامه خواهد داشت. حضرت آیت‌ا… خامنه‌ای، سرافرازی، روحیه استقلال‌طلبی، عدم تسلیم ملت ایران و اسلام‌خواهی را عمده دلایل مخالفت و دشمنی غربی‌ها با ملت ایران عنوان کردند.

امیدواریم امسال با خط مشی اقتصاد مقاومتی در کنار هم‌نوایی مسؤولان نظام به آن‌چه شایسته ایران اسلامی است، دست یابیم تا گزند و آسیب تحریم و تحریم‌کننده‌ها چه از جنس بایکوت بین‌المللی و چه از جنس محدودیت جهانی در روزگار ایران، بی‌معنی باشد.