رئال، واقعی‌‌ترین الگوی دنیا!

قابل توجه مدیران سرخابی رئال، واقعی‌‌ترین الگوی دنیا! مسعود طاهری تفکر، ابزاری که در صورت استفاده درست از آن می‌توان به تمام اهداف دست یافت. حال این اهداف ممکن است، اجتماعی باشند یا اقتصادی؛ فرهنگی باشند یا حتی ورزشی. نمونه بارز یک انقلاب فکری عظیم را اکنون می‌توان در تیم رئال‌مادرید اسپانیا دید. باشگاهی که […]

قابل توجه مدیران سرخابی

رئال، واقعی‌‌ترین الگوی دنیا!

مسعود طاهری

تفکر، ابزاری که در صورت استفاده درست از آن می‌توان به تمام اهداف دست یافت. حال این اهداف ممکن است، اجتماعی باشند یا اقتصادی؛ فرهنگی باشند یا حتی ورزشی.

نمونه بارز یک انقلاب فکری عظیم را اکنون می‌توان در تیم رئال‌مادرید اسپانیا دید. باشگاهی که می‌تواند الگویی برای مدیران سرخابی و تیم‌های بزرگ کشور باشد. این که با پافشاری به یک تفکر درست، می‌شود حتی اذهان مردم را تغییر داد و موفقیت کسب کرد.

بار‌ها گفته شده که تیم بزرگ، بازیکن و مربی بزرگ می‌خواهد، چرا که تیم‌های مطرح دارای طرفداران میلیونی هستند و تنها چیزی که قبول می‌کنند، موفقیت تیمشان است.

شاید به ظاهر کسب دوازدهمین عنوان قهرمانی اروپا توسط رئال ماردید تنها یک موفقیت ورزشی قلمداد شود؛ در حالی که مسأله اصلاً این نیست. تنها جمله‌ای که می‌توان برای موفقیت‌های دوره جدید رئال‌مادرید گفت این است: «رئال یک تیم نیست، یک باور است، باور برتر بودن».

کسانی که با فوتبال بزرگ شده‌اند، خوب می‌دانند که قهرمان فعلی اسپانیا و اروپا قبل از این که بتواند طی ۴ سال، ۳ عنوان قهرمانی را کسب کند، تا ده‌ها سال یعنی از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۹۸ از کسب عنوان قهرمانی اروپا بازمانده بود: «۲۲ سال»!

اما دوران درخشان باشگاه اسپانیایی را می‌توان به خاطر تغییر دیدگاه مدیران این تیم خصوصاً فلورنتینو پرز دانست. مردی که در اولین حضورش فلسفه «تیم بزرگ بازیکن بزرگ» را به خوبی اجرا کرد و تیمی کهکشانی را راهی رقابت‌ها کرد. تیمی که با حضور فیگو، زیدان، بکهام، رونالدو، روبینیو و… توانست ظرف چند فصل دو عنوان قهرمانی اسپانیا و یک قهرمانی اروپا را درو و چشم را به سوی خود خیره کند.

 پرز اما در دومین دوره مدیریت خود بر رئال‌مادرید یک فلسفه مهم را همراه خود داشت: « فلسفه برتر بودن».

آنانی که طرفدار این تیم هستند خوب می‌دانند فلسفه تیم رئال کسب موفقیت است و بس.

به عقیده شما آیا می‌شود از مورینیوی بزرگ؛ شخصی که دو قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را با تیم‌های پورتو و اینتر کسب کرده و توانست در رئال هم قهرمان حذفی و سوپرکاپ اروپا شود، گذشت؟

به نظر شما آیا می‌توان کارلو آنچلوتی، سرمربی مشهور ایتالیایی و دارنده چندین عنوان قهرمانی اروپا را از کار اخراج کرد؟ کسی که در سال اول حضورش قهرمانی اروپا و جام حذفی اسپانیا را با شکست رقیب دیرینه به دست آورده بود ولی در سال دوم سرمربی‌گری‌‌اش نتوانست به جامی دست یابد تا …

به گمان شما، آیا می‌توان کاپلوی بزرگ که چندین عنوان قهرمانی را با میلان، یووه را کسب کرده بود، فراموش و اخراج کرد؟

تفکر پرز تفکری ساده اما واقعاً جالب است: یا برای مردم جام می‌آوری یا می‌روی! تفکری که باعث شده تا حتی مردمان شهر مادرید نیز اینگونه فکر کنند و تنها موفقیت سیرشان کند.

به گمان شما، آیا سوت زدن در ورزشگاه سانتیاگوبرنابئو مادرید علیه دارنده ۴ توپ طلای جهان(رونالدو) غیر از تغییر اعتقادی است که فلورنتینو پرز برای مردم شهر مادرید به وجود آورده است؟ تغییر اعتقادی که فقط دنباله رو موفقیت است و هر کس را سر راهش قربانی خواهد کرد. روزی که آماده نباشی صدای سوت هواداران را خواهی شنید. خواه این نفر می‌خواهد رونالدو باشد یا زیدان!

جالب است بدانید که زیدان دو هفته پیش و قبل از آخرین دیدار خود برابر مالاگا که تکلیف قهرمانی این تیم را تعیین می‌کرد، به خبرنگاران گفته بود هنوز از باقی ماندن خود برای فصل بعد مطمئن نیستم چون هنوز جامی کسب نکرده‌ام!

مدیران سرخابی خوب است حالا که به فصل نقل و انتقالات نزدیک می‌شویم، چنین دیدگاهی داشته باشند. این که برای تیم‌هایی همچون استقلال، پرسپولیس و حتی تراکتور که هواداران بی‌شمار دارند، تنها مسأله‌ای که باید مهم باشد، کسب جام و خوشحال کردن میلیون‌ها طرفدار یا به عبارتی مردم باشد. خوب است مدیران این تیم‌ها در کنار گذاشتن آپشن‌های مختلف برای بازیکنان، فلسفه جام آوردن را جایگزین تنبیه برای مربیان و بازیکنان کنند. تفکری که امروز در رئال به ثمر نشسته و این تیم را طی ۴ سال صاحب ۳ عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، قهرمانی اسپانیا، سوپر کاپ اروپا و قهرمانی جام باشگاه‌های جهان کرده است و رئال را همچون معنای خودش واقعی‌‌ترین الگوی دنیا کرده است.