دو پیام مهم یک صعود تاریخی

دو پیام مهم یک صعود تاریخی مسعود طاهری شدند جزیی از تاریخ ایران و دومین مسافر جام جهانی روسیه. به آمار که نگاه کنی به عظمت صعود تیم ملی ایران به جا جهانی ۲۰۱۸ روسیه پی می‌بری. تیم ملی ایران با سرمربیگری کی‌روش، شد تنها تیمی که بدون گل خورده در مرحله مقدماتی، توانسته جواز […]

دو پیام مهم یک صعود تاریخی

مسعود طاهری

شدند جزیی از تاریخ ایران و دومین مسافر جام جهانی روسیه.

به آمار که نگاه کنی به عظمت صعود تیم ملی ایران به جا جهانی ۲۰۱۸ روسیه پی می‌بری.

تیم ملی ایران با سرمربیگری کی‌روش، شد تنها تیمی که بدون گل خورده در مرحله مقدماتی، توانسته جواز حضور در جام جهانی روسیه را به دست آورد.

شیرمردان ایرانی بعد از برزیل توانستند بلیط حضور در بزرگ‌ترین تورنمت فوتبال جهان را به دست آورند. افتخاری که تاکنون تنها ۴ بار دیگر برای کشورمان رخ داده بود.

تیم ملی ایران تنها تیم این مرحله از رقابت‌‌ها در تمامی قاره‌هاست که هنوز گلی دریافت نکرده است. ملی‌پوشان نه تنها در ۸ بازی این مرحله بلکه یک سال و ۷ ماه است در بازی‌های رسمی و بین‌المللی موفق شده‌اند دروازه خود را بسته نگه دارند. آخرین بار ۵۷۷ روز قبل بود که تیم ملی در خانه با نتیجه ۳-۱ ترکمنستان را برد و یک بار دروازه‌اش گشوده شد.

آخرین باخت تیم ملی ایران مقابل نماینده‌های قاره آسیا به اول خرداد ۹۲ برمی‌گردد. یعنی ۴ سال و دو ماه و ۲۱ روز قبل که ۱۴۸۲ روز از آن روز می‌گذرد!

در کنار تمامی این اعداد جادویی باید به این نکته هم توجه کنیم که تیم ملی با هدایت کی‌روش در سومین بازی خود در روز بیست‌ودومین روز این ماه خرداد- بازهم نباخت. ایران پیش از این در این روز تیم ترکمنستان را برده بود و مقابل بحرین هم به تساوی رسیده بود که حالا برد مقابل ازبک هم به آن اضافه شد.

از آمار که بگذریم، این صعود پیام‌های مهمی نیز در پی داشت. مهم‌ترین پیام صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، نترسیدن از تغییر بود. این که آدمی با تغییرات درست، می‌تواند روند بهتری را در پیش بگیرد و این اتفاق برای تیم ملی نیز افتاد.

تیمی که روزگاری تنها با ترکیب شناخته شده‌اش پا به میدان می‌گذاشت، این بار به صورت مداوم تغییر چهره داد و با دعوت از ستاره‌های تیم‌های مختلف از روند همیشگی‌‌اش که ترکیب شناخته شده بود، فاصله گرفت و به قول قدیمی‌ها پوست انداخت. همین نترسیدن از تغییر کردن بود که باعث شد تمام رقبای ایران با سردرگمی به مصاف ایران بیایند.

از سوی دیگر، عدم دعوت از بازیکنان شناخته شده‌ای مثل آندرانیک‌تیموریان نشان می‌داد که کی‌روش با کسی تعارف ندارد و براساس نیاز و آمادگی،‌‌ بازیکن را به تیم ملی دعوت می‌کند حتی اگر آن شخص کاپیتان تیم ملی باشد.

پیام مهم بعدی اما در خیابان‌ها و در دل‌های مردم بود. جایی که یکی از بزرگ‌ترین کارناوال‌های شادی در کشور دقیقاً لحظاتی بعد از سوت پایان بازی ایران با ازبکستان شروع شد و مردم در اقصی نقاط کشور به خصوص پایتخت کشور به خیابان‌ها آمدند و همراه با جشن صعود ملی پوشان خود تا نزدیکی‌های سحر به جشن و پایکوبی پرداختند.

این شور و نشاطی که فوتبال برای مردم به ارمغان می‌آورد مسأله‌ای است که باید به صورت دقیق مورد بررسی مسؤولان کشور همچون اسحاق‌جهانگیری، معاون‌اول رییس‌جمهور که در استادیوم آزادی شاهد برد دو بر صفر بازیکنان تیم ملی مقابل ازبکستان بود، قرار بگیرد.

به امید اولین صعود ایران به مرحله دوم جام جهانی و حتی بالاتر. پیروز باد ایران.