همه در انتظار کلیددار تهران

همه در انتظار کلیددار تهران مسعود طاهری تهران، کلان‌شهر ۱۲ میلیونی که اداره کردنش یکی از سخت‌‌ترین مسؤولیت‌ها می‌تواند باشد. با پایان دوره ریاست ۱۲ ساله قالیباف بر مسند شهرداری تهران، حالا مهم‌ترین سؤال این است که چه کسی بر صندلی داغ شلوغ‌‌ترین شهر ایران تکیه خواهد زد. محسن‌هاشمی، محمدعلی‌نجفی، حسین‌مرعشی، محمودحجتی و حتی محمدرضا‌عارف […]

همه در انتظار کلیددار تهران

مسعود طاهری

تهران، کلان‌شهر ۱۲ میلیونی که اداره کردنش یکی از سخت‌‌ترین مسؤولیت‌ها می‌تواند باشد.

با پایان دوره ریاست ۱۲ ساله قالیباف بر مسند شهرداری تهران، حالا مهم‌ترین سؤال این است که چه کسی بر صندلی داغ شلوغ‌‌ترین شهر ایران تکیه خواهد زد.

محسن‌هاشمی، محمدعلی‌نجفی، حسین‌مرعشی، محمودحجتی و حتی محمدرضا‌عارف از اصلی‌‌ترین گزینه‌های ریاست بر شهرداری تهران هستند.

در حالی که بعضی از برگزیدگان مردم تهران برای عضویت در پارلمان شهری، در روزهای گذشته گزینه‌های پیشنهادی خود را برای سپردن کلید شهرداری مطرح کردند، اما «زهرا صدراعظم‌نوری» و «افشین‌حبیب‌زاده» از اعضای منتخب شورای شهر پنجم، یک روز پیش از برگزاری جلسه نهایی از قطعی‌نشدن ۳ گزینه خود سخن می‌گویند. صدراعظم‌نوری با اشاره به این‌که تلاش می‌کند حتماً یک زن را در بین گزینه‌های خود قرار دهد، می‌گوید: «هنوز به جمع‌‌بندی قطعی نرسیدم و هنوز نمی‌توانم بگویم. باید از نظر خودم قطعی شود که بعد اطلاع‌رسانی کنم؛ اما معیار این است که با تجربه مدیریت کلان و ملی معرفی شوند؛ کسانی که در گذشته یا الان تجربه مدیریت در سطح کلان را دارند، بیش‌تر مطرح هستند.»

عضو شورای پنجم گفته: «من خودم به‌عنوان یک زن اعتقاد دارم از ظرفیت زنان استفاده شود و ما هم باید تلاش کنیم که زنانی که شایستگی دارند، وارد فضا شوند. نمی‌خواهیم صرفاً مسأله را جنسیتی ببینیم و نباید به هر قیمتی یک زن را مطرح کنیم ولی در بین گزینه‌های من حتماً یک زن وجود خواهد داشت.»

حبیب‌زاده هم از قطعی ‌نبودن گزینه‌ها سخن می‌گوید اما برتلاش اعضا به انتخاب شهردار در اولین جلسات رسمی تأکید می‌کند: «اجازه بدهید که گزینه‌ها مطرح شوند و بعد درباره امکان‌ها و شانس گزینه‌ها صحبت شود. گزینه‌های اعضا هنوز قطعی نیستند؛ هر چند که ما سعی می‌کنیم در نشست‌های اولیه رسمی شورای پنجم شهردار را معرفی کنیم.» این سخنان حبیب‌زاده در حالی مطرح می‌شود که پیش از این، بعضی از اعضای منتخب از لزوم تعجیل‌نکردن در انتخاب شهردار برای دریافت گزارش‌های عملکرد تیم کنونی مدیریت شهری سخن گفته بودند.

علاوه ‌بر این «علی‌شکورى‌راد» دبیرکل حزب اتحاد ملت هم حجتی، نجفی و مرعشی را به‌عنوان گزینه‌های نهایی این حزب معرفی کرد. سخنان شکوری‌راد و کرباسچی از اهمیت زیادی برخوردارند چراکه تعداد زیادی از لیست ۲۱‌ نفره منتخبان تهران، عضو یکی از این دو حزب هستند. در روزهای گذشته هم تعداد دیگری از اعضا از شایستگی «محمدعلی‌نجفی» برای تصدی پست شهرداری تهران سخن گفتند. «بهاره‌آروین» دیروز با اعلام نام نجفی، در کانال تلگرامی خود نوشت: «از نظر من نجفی یکی از مناسب‌‌ترین گزینه‌ها برای سمت شهرداری تهران است؛ زیرا اولاً او مدیر تحول است بدین ‌معنا که سوابق او نشانگر توانمندی ویژه‌اش در مدیریت تحول در مجموعه‌های بزرگ است.»

محمدجواد‌حق‌شناس، منتخب پنجمین دوره شورای شهر تهران نیز در پاسخ به این سؤال که عنوان‌شده بود تا پایان هفته شهردار تهران انتخاب خواهد شد، گفته: «این موضوع درست و صحیح نیست و شهردار تا یک ماه و نیم آینده انتخاب خواهد شد، نه پایان هفته. هر عضو شورا می‌تواند ۳ نفر به‌عنوان گزینه موردنظر برای سمت شهرداری تهران معرفی کند؛ البته جلسات ادامه دارد؛ اما این‌که گفته‌شده تا آخر هفته شهردار آینده تهران مشخص خواهد شد، این‌گونه نیست و هنوز حتی افراد نهایی نیز مشخص نشده‌اند.»

در واقع در آخرین روزهای باقیمانده از عمر شورای پرحاشیه چهارم شهر تهران، جلسات پرشور ولی غیررسمی از سوی منتخبان پنجم برگزار می‌شود و هر روزی نام تازه‌ای به لیست بلند‌بالای کاندیداهای شهردار تهران افزوده می‌شود.

 

حال باید منتظر ماند و دید که چه کسی می‌تواند بر مهم‌ترین صندلی ریاست بر شهرداری تهران تکیه بزند.