مسئول لاس وگاس مجازی در ایران کیست ؟!

مسئول لاس وگاس مجازی در ایران کیست ؟! محمدرضا عیوضی – باور کنید قضیه خیلی جدی‌تر از آن است که منتظر بمانیم مثل دوران گلد کوئست تمام جوانان پرزنت بشوند بعد بیاییم یک راهکار و قانون و چاره‌ای بیندیشیم! معضل، قمار اینترنتی است که اکنون به صورت وحشتناکی در حال رشد است و مشکل اصلی […]

مسئول لاس وگاس مجازی در ایران کیست ؟!

محمدرضا عیوضی – باور کنید قضیه خیلی جدی‌تر از آن است که منتظر بمانیم مثل دوران گلد کوئست تمام جوانان پرزنت بشوند بعد بیاییم یک راهکار و قانون و چاره‌ای بیندیشیم!

معضل، قمار اینترنتی است که اکنون به صورت وحشتناکی در حال رشد است و مشکل اصلی اینجاست که جوانان و مشترکان این نوع قمار نسل جدید، احساس رضایت مادی و روانی نسبتاً کاملی به این نوع درآمد دارند!

با گشت‌و‌گذار در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی تعداد زیادی از وب‌سایت‌های اینترنتی داخلی و خارجی را می‌توان یافت که تبدیل به بنگاه‌های شرط‌بندی نتایج مسابقات فوتبال ایران و جهان شده‌اند که ریشه ظهور و رشد این معضل در ایران به یک دهه قبل برمی‌گردد!

پیش‌بینی نتایج فوتبال از ۱۰ سال قبل در کشور ما آغاز شد که در ابتدا به‌صورت فروش کارت‌های پیش‌بینی نتایج به‌طور محله‌ای و منطقه‌ای بود، این کارت‌‌ها همزمان با برگزاری مسابقات جام‌جهانی تبدیل به سایت‌های غیرمجاز پیش‌بینی نتایج شدند. این درحالی است که به جز سایت‌های داخلی، سایت‌های خارجی زیادی هم در این زمینه فعالیت دارند که با مشترکان ایرانی کار می‌کنند و این شرط‌بندی‌‌ها تنها ویژه بازی فوتبال نیست بلکه پوکر، کازینو، بینگو، بت۳۶۵ و… انواع بازی‌های آنلاینی هستند که این روز‌ها بازار خود را در ایران دارند.

هفته گذشته «شهروند» نوشت: فرقی نمی‌کند فقط برد و باخت است که اهمیت دارد و البته پولی که در این میان ردوبدل می‌شود. قمارخانه‌دارانی که حالا با خیالی راحت و با کم‌ترین زحمت، بدون مزاحمت و سر حوصله نه‌تنها از شرط‌بندی‌‌ها سود می‌برند، بلکه می‌توانند برای توسعه و جذب بیش‌تر قماربازان تبلیغات هم داشته باشند. آن هم یک تبلیغات پر و پیمان. شرط‌بندی روی برنده و بازنده بازی فوتبال یا حتی تعداد خطاهای احتمالی در یک بازی ورزشی تا تاس‌بازی اینترنتی و بازی‌های مختلف در این سایت‌ها همه‌جور شرط‌بندی انجام می‌شود. اینها امکاناتی است که این روز‌ها گردانندگان این سایت‌ها برای فعالیت و کسب درآمد نامشروع خود از آن استفاده می‌کنند.

جالب اینجاست که برای حضور در این نوع قمار اینترنتی احراز هویت کامل و حساب‌شده‌ای نیاز است!

شرکت در شرط‌بندی این سایت‌ها مستلزم ایجاد حساب کاربری بوده و در این فرایند اطلاعات هویتی و شخصی فرد و حتی در برخی سایت‌های خارجی تصویر شناسنامه، کارت ملی و پاسپورت وی درخواست می‌گردد و برای عضویت در برخی از سایت‌ها که در این فضا اسم و رسمی برای خود دست و پا کرده‌اند؛ بایستی شارژ اولیه یا حق ثبت‌نام نیز پرداخت گردد.

در بحث ناامنی این نوع سایت‌ها قابل ذکر است که تمامی این سایت‌ها به‌طور غیرقانونی مشغول به فعالیت می‌باشند و هیچ آدرس و شماره ثابت و مشخصی از خود اعلام ننموده‌اند. لذا شرکت‌کنندگان در این سایت‌ها امکان پیگیری دارایی از دست رفته خود را در مورد تعطیلی سایت، نخواهند داشت.

و همچنین با توجه به رشد قارچ‌گونه این سایت‌ها در کشور، زمینه برای افراد کلاهبردار و سودجو فراهم شده و خیلی از آنها تحت عنوان این سایت‌ها به دنبال به دست آوردن اطلاعات شخصی و شماره حساب کاربران می‌باشند.

جای سؤال دارد که چرا آنقدر ساده همچنان این نوع فعالیت‌ها ادامه دارد؟

چه ارگان و نهاد و سازمانی متولی پیگیری و توقف این نوع کسب و کار‌های جعلی در ایران است؟

و اما از همه مهم‌تر این‌که در ارزیابی چرایی وقوع چنین استقبالی از این نوع قماربازی‌های اینترنتی، جایگاه فعالیت‌های فرهنگی کجاست؟

روزی نرسد که این معضل تیتر اول رسانه‌ها شود؛ قبل از ایجاد بحران به فکر چاره باشیم.

آرام آرام یک «لاس وگاس» مجازی در حال شکل‌گیری قدرتمند است!