وزارت راه در آزمون برگزاری مناقصات تبدیل بزرگراه‌ها به آزادراه‌ها

وزارت راه در آزمون برگزاری مناقصات تبدیل بزرگراه‌ها به آزادراه‌ها رامین شاهی- هر سال انبوه خودرو‌های صفر کیلومتر از سوی دو غول خودرو‌سازی کشور ساخته می‌شود؛ علاوه بر این، با حجم گسترده واردات خودروهای خارجی روبه‌رو هستیم که بر بار ترافیکی جاده‌ها و آزادراه‌ها و بزرگراه‌های کشور، اضافه می‌کنند. مصرف بالای بنزین، آمار بالای تصادفات […]

وزارت راه در آزمون برگزاری مناقصات تبدیل بزرگراه‌ها به آزادراه‌ها

رامین شاهی- هر سال انبوه خودرو‌های صفر کیلومتر از سوی دو غول خودرو‌سازی کشور ساخته می‌شود؛ علاوه بر این، با حجم گسترده واردات خودروهای خارجی روبه‌رو هستیم که بر بار ترافیکی جاده‌ها و آزادراه‌ها و بزرگراه‌های کشور، اضافه می‌کنند.

مصرف بالای بنزین، آمار بالای تصادفات رانندگی در کنار ناراحتی‌های روحی روانی و استرس‌های ناشی از ترافیک‌های سخت جاده‌ای، موجب شده است تا وزارت راه بنا بر اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، برای حل مشکلات کشور تصمیم بگیرد و ۳۳۰ کیلومتر  از بزرگراه‌های  کشور را به آزادراه تبدیل کند.

بزرگراه‌های اردکان-یزد- مهریز-انار، قم-سلفچگان، بخش‌هایی از مسیر ساوه‌ـ‌بوئین‌زهرا و بندرعباس-‌ایسین از جمله این بزرگراه‌ها هستند که بر اساس تبصره ۶ قانون احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری و از طریق مشارکت بانک‌ها و سایر منابع مالی و پولی کشور و با کمک پیمانکاران ذی‌صلاح راهسازی، قرار است به آزادراه تبدیل ‌شوند.

این در حالی است که طول آزادراه‌های کشور حدود ۲۵۰۰ کیلومتر است و باید براساس چشم‌انداز توسعه ایران ۱۴۰۴ به رقم ۷۵۰۰ کیلومتر برسد و هم‌اکنون نیز تعداد کل طرح‌های آزادراهی کشور ۲۰ پروژه به طول یک‌هزارو۶۷۰ کیلومتر است که در حال مذاکره با بخش خصوصی برای انجام سرمایه‌گذاری است.

اما در این میان توجه به استانداردهای ساخت آزادراه به‌سبب وجود تفاوت‌های اساسی آن با بزرگراه‌ و شکل‌گیری تقاطع‌های غیرهمسطح، از نکات مهمی است که باید از سوی پیمانکاران و وزارت راه مورد توجه جدی قرار بگیرد؛ زیرا برخی بزرگراه‌های کشور دارای مشخصات فنی و هندسی مناسبی نیستند و دسترسی‌های همسطح متعدد در آنها ایمنی را کاهش داده است؛ با توجه به وسعت و موقعیت استراتژیک ایران، ارتقای شبکه آزادراهی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در این راه باید بزرگراه‌ها را با قوی‌‌ترین استاندارد‌ها به آزادراه تبدیل کرد تا ایران از ظرفیت بالای ترانزیتی بین‌المللی برخوردار شود.

از سویی باید توجه داشت هزینه‌ پایین ارتقای بزرگراه به آزادراه و بهره‌برداری سریع آن نسبت به احداث آزادراه جدید برای سرمایه‌گذاران نیز جذابیت ایجاد کرده که دارای توجیه اقتصادی مطلوبی است و پیمانکاران راهسازی هم به همین دلیل به حضور در مناقصات آن و برعهده گرفتن این نوع پروژه‌ها علاقه دارند.

 

باید توجه داشت که ارزش این طرح‌ها به مبلغ ۱۵۰هزار میلیارد ریال است که در اکثر آنها بین ۷۰ تا صددرصد سرمایه مورد نیاز طرح در تعهد سرمایه‌گذار است؛ در رابطه با مابقی آزادراه‌ها نیز برای فراخوان شناسایی سرمایه‌گذار اقدام شده و هم‌اکنون وزارت راه در حال مذاکره با متقاضیان متعدد سرمایه‌‌گذاری و پیمانکاران برای شناسایی و ارزیابی شرایط آنها است. در این مسیر باید کار کارشناسی دقیق همراه با ارزیابی کیفی مناسب در جهت برگزاری مناقصات استاندارد برگزار شود تا بعد از چند سال تیم‌های اقتصادی بعدی این وزارتخانه از سهل‌انگار‌ی‌های دولت‌های قبلی در برگزاری مناقصات و واگذاری پروژه‌های تبدیل بزرگراه‌ها به آزادراه‌ها گله‌مند نشوند و دیگر شاهد بروز انواع فساد اداری و مالی در اجرای این طرح‌های کلان نباشیم.