شمارش معکوس برای کلیددار بهشت

شمارش معکوس برای کلیددار بهشت مسعود طاهری  شهرداری تهران، محور مدیریت پایتخت است و ریاستش آرزوی خیلی از سیاسیون. آرزویی که گاه حتی می‌تواند تا ریاست جمهوری نیز پیش رود. بعد از حضور حماسی مردم در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و شورای شهر و روستاهای کشور در اردیبهشت‌ماه سال جاری، لیست امید توانست با قاطعیت […]

شمارش معکوس برای کلیددار بهشت

مسعود طاهری

 شهرداری تهران، محور مدیریت پایتخت است و ریاستش آرزوی خیلی از سیاسیون. آرزویی که گاه حتی می‌تواند تا ریاست جمهوری نیز پیش رود.

بعد از حضور حماسی مردم در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و شورای شهر و روستاهای کشور در اردیبهشت‌ماه سال جاری، لیست امید توانست با قاطعیت بر کرسی‌های شهر تهران جلوس کند و تمامی اعضایش را به شورای شهر تهران بفرستد.

همچنین تاکنون سابقه نداشت که یک عضو شورای شهر بیش از یک و نیم میلیون رأی بیاورد اما در این دوره محسن‌هاشمی‌رفسنجانی، فرزند آیت ا… فقید توانست بیش از ۱/۷ میلیون رأی جمع کند و وارد شورا شود.

در همان روز‌ها بود که محسن‌هاشمی به دلیل سابقه درخشانی که در مدیریت مترو تهران داشت، به عنوان گزینه اصلی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان برای ریاست شهرداری تهران مطرح شد. مسأله‌ای که در همان ابتدا توسط وی تکذیب شد تا گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب شهردار تهران هر روز بیش‌تر شود.

از همان ابتدا نام‌هایی چون الویری، نجفی، مرعشی به عنوان چهره‌های شاخص مطرح شدند و نهایتاً دو هفته پیش ۷ نفر با انتخاب اعضای شورای شهر تهران به عنوان گزینه‌های نهایی تصدی این پست انتخاب شدند تا بلکه کلید بهشت را به دست گیرند.

در واقع با انتخاب این ۷ نفر برای نامزدی ریاست شهرداری تهران امیدها برای تعامل هر چه بیش‌تر دولت و شهرداری بعد از سال‌ها میسر شد و این مسأله‌ای بود که سالیان سال پایتخت‌نشینان منتظرش بودند؛ چرا که سال‌ها اختلاف دولت و شهردای باعث شده بود تا پایتخت تهران با مشکلات عدیده‌ای در تأمین منابع، توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت واحد شهری به دور باشد.

در نهایت اعضای شورای شهر تهران محمدعلی‌نجفی را از بین این ۷ نفر به عنوان نفر اصلح انتخاب کردند تا وی بعد از محمد باقر قالیباف –عضو جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام- کلیددار خیابان بهشت شود و البته شهردار تهران.

به هر حال امید است با توجه به انتخاب محمدعلی‌نجفی که یکی از صمیمی‌‌ترین و نزدیک‌‌ترین افراد به رییس‌جمهور است، بعد از سال‌ها تهران بتواند شاهد تعامل دولت و شهرداری باشد. شهری که مشکلات عدیده‌ای همچون ترافیک، آلودگی هوا، عدم توسعه کافی حمل و نقل عمومی را به عنوان شاخص‌‌ترین چالش‌هایش پیش رو دارد و به رغم فعالیت‌های درخشان شهردای تهران در دوره قالیباف، با توجه به جمعیت ۱۳ میلیون نفری‌‌اش همچنان به توسعه نیازمند است.