آرای باطله خجالت آور!

آرای باطله خجالت آور! رامین شاهی کافیست آرای موافق و مخالف و ممتنع را با  رقم کل آرای ریخته شده نمایندگان به گلدان‌‌ها در روز رأی اعتماد به کابینه را با یکدیگر، جمع کنید تا حیرت‌زده شوید! زیرا تراز آرا برقرار نیست! مجموع آن ۳ نوع رأی از کل آرای ریخته شده، کم‌تر است! نوع […]

آرای باطله خجالت آور!

رامین شاهی

کافیست آرای موافق و مخالف و ممتنع را با  رقم کل آرای ریخته شده نمایندگان به گلدان‌‌ها در روز رأی اعتماد به کابینه را با یکدیگر، جمع کنید تا حیرت‌زده شوید! زیرا تراز آرا برقرار نیست! مجموع آن ۳ نوع رأی از کل آرای ریخته شده، کم‌تر است! نوع چهارمی از آرا که خودنمایی کرده، آرای «باطله» است و مخترع این نوع جدید از رأی، برخی نمایندگان مجلس بوده‌اند.

روز یکشنبه هفته جاری، کابینه دوازدهم رأی اعتماد خود را از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اخذ کرد تا قطار اهالی‌پاستور حرکت خود را آغاز کند. در این میان، تنها «حبیب‌ا…بیطرف» بدون رأی اعتماد ماند تا وزارتخانه نیرو و وزارت علوم که هنوز وزیرش معرفی نشده، برای  ۳ ماه بدون وزیر و با سرپرست‌های معرفی شده، اداره شوند؛ اما مشکل اصلی یعنی نحوه رأی دادن وکلای مجلس و وجود برخی مشکلات، همچنان مورد توجه مردم است.

در روزهایی که دولت کابینه پیشنهادی خود را به اهالی بهارستان معرفی کرد، برای تک‌تک نمایندگان مجلس، فرصت کافی فراهم بوده تا چه در کمیسیونهای تخصصی مجلس با حضور وزرای معرفی شده و چه در صحن علنی مجلس، با استماع آرای موافق و مخالف همکاران خود و دفاعیه‌های وزرای پیشنهادی و نیز در ملاقات‌های حضوری و حتی نیمه خصوصی، به جمع‌بندی نهایی برسند. حتی از طرف عادی‌‌ترین هموطنان علاقه‌مند و پیگیر اخبار مجلس و دولت در سطح جامعه، این موضوع قابل تحلیل و نتیجه‌گیری است! اما متأسفانه جای بسی تعجب، خجالت و ناامیدی است که مردم عده‌ای را به عنوان نماینده و وکیل حافظ حقوق خود، با شور و نشاط انتخاباتی روانه مجلس کرده‌اند، آنگاه فلان نماینده، قدرت تشخیص این‌که منافع حضور یا عدم حضور فلان شخص در وزارتخانه‌ای، بیش از ۵۰درصد است یا خیر را ندارد و با دادن رأی ممتنع به اصطلاح خیال خود را راحت می‌کند و بدتر، زمانی است که با اعلام نتایج شمارش آرا توسط ریاست مجلس، شاهد قرائت تعدادی آرای باطله نیز بودیم!

اعلام وجود چند رأی باطله در زمان اخذ رأی برای هر وزارتخانه را در انتخابات سراسری ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شورا‌ها یا خبرگان رهبری نمی‌شنوید؛ بلکه این بار این کلام را در دادن رأی اعتماد به وزرای کابینه توسط نمایندگان مردم در مجلس استماع می‌کنید. همان‌هایی که خود را ناجی مناطق انتخابیه و حافظ منافع مردم منطقه‌شان آن هم با انبوهی از شعار تخصص‌گرایی معرفی کرده‌اند! آنها نمی‌توانند تشخیص دهند وزیر صلاحیت ‌دارد یا ندارد! بدتر این‌که حتی در نوشتن یکی از ۳گزینه موافق و مخالف و ممتنع نیز عاجزند و در نهایت رأی مأخوذه آنان غیرقابل شمارش و باطله محسوب شده است. گویا برخی از وکلای ملت قصد مزاح‌ داشتند و اسمی بی‌ربط را در برگه‌های رأی خود نوشته‌اند یا ضربدری زدند تا فقط به اصل رأی‌گیری داخل مجلس رأی داده باشند و پس از حاشیه‌های سلفی با خانم موگرینی، مشکلی دیگر خلق کنند.

واقعاً آن عده از نمایندگان که در متن همه اخبار محرمانه و غیرمحرمانه و تحلیلی مربوط به اداره کشور و وزارتخانه‌ها بوده‌اند، چگونه توان تشخیص بودن یا نبودن وزیری را نداشتند و مانند مردم‌ عادی رفتار کردند؟ مردمی که به دلیل مشغله فراوان، به حق، توان تشخیص تخصصی فردی را برای وزارتخانه‌ای ندارند و به همین خاطر نمایندگان را برای ایفای حقوق خود به مجلس فرستاده‌اند؛ زیرا معتقدند مجلس باید در رأس همه امور باشد اما متأسفانه برخی نمایندگان همچنان شأن مجلس و وظایف خود را درک نکرده‌اند.

 

لازم است برای این آرای ممتنع و باطله در روز‌های سرنوشت‌سازی مانند تعیین کابینه، فکری عاجل کرد و با کمک هیأت رییسه مجلس، آیین‌نامه داخلی مجلس را تغییر داد. همچنین نمایندگانی که رأی باطله داده‌اند مشخص و رسماً معرفی شوند. شاید بهتر باشد در روزهای مهم، رأی ممتنع را حذف کنند و نمایندگان ملزم شوند با تفکر و تحلیل بیشتر یا آری بگویند یا خیر! یا این‌که چنانچه آرای موافق و مخالف بسیار بهم نزدیک بود و تعداد آرای ممتنع بالا بود (مانند شمارش آرای وزیر پیشنهادی نیرو در دولت دوازدهم) فرصت دوباره‌ای برای دفاع وزیر پیشنهادی و بیان مخالفت و موافقت دست کم در کم‌تر از دو هفته بعد وجود داشته باشد تا وزارتخانه مورد نظر، زودتر از بلاتکلیفی خارج شود و بتواند حداقل «تک ماده» کند.