مأموریت سخت دولت برای کم کردن هزینه درمان از جیب مردم

مأموریت سخت دولت برای کم کردن هزینه درمان از جیب مردم مسعود طاهری روزی که گذشت، روز پزشک بود. سالروز تولد بوعلی‌سینای بزرگ هر سال در ایران به صورت ویژه گرامی داشته می‌شود و روز پزشک نیز ماحصل همین روز ویژه است. پزشکان انسان‌هایی هستند که برای آسایش و رفاه مردم از آسایش خود می‌گذرند […]

مأموریت سخت دولت برای کم کردن هزینه درمان از جیب مردم

مسعود طاهری

روزی که گذشت، روز پزشک بود. سالروز تولد بوعلی‌سینای بزرگ هر سال در ایران به صورت ویژه گرامی داشته می‌شود و روز پزشک نیز ماحصل همین روز ویژه است. پزشکان انسان‌هایی هستند که برای آسایش و رفاه مردم از آسایش خود می‌گذرند و پزشکی در کنار از خودگذشتگی است که معنی مییابد.

روز پزشک روز ارزشگذاری عزیزانی است که همه ما چشم به دستان پر مهر آنها داریم تا نسخه‌ای شفابخش برایمان بپیچند.

به جرأت می‌توان گفت که امنیت و سلامتی دو نعمت مجهولی هستند که تا از دست کسی نرود، متوجه میزان ارزشمندی این دو نعمت نخواهد شد.

پزشکی شغل پرتعهدی است و همچنین جزو معدود رشته‌هایی است که در موقع فارغ‌التحصیلی قسم یاد می‌شود تا برای رضایت بیماران از وقت و آسایش زندگی خود صرفنظر کنند. پزشکان باید رفتار و منش خود را طبق رفتار پزشک تأثیرگذار، حکیم ابوعلی‌سینا پیش ببرند.

روز پزشک امسال در حالی سپری شد که جامعه پزشکی ما در حال ‌گذار از یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای تاریخ نظام پزشکی خود می‌باشد. حتماً همه نام طرح تحول پزشکی را شنیده‌اید. طرحی که تاکنون مخالفان و موافقان بسیاری پیدا کرده و حسابی سر زبان‌ها افتاده است.

در واقع نظارت بر اجرای طرح تحول نظام سلامت در ادامه اجرای این طرح و سقف گذاشتن برای میزان اقداماتی که پوشش می‌دهد، بسیار مهم است. طرح تحول در نگاهی کلی خوب است اما در اجرا به اشکالاتی برخورده و باعث بحث‌های زیادی در کشور شد. برای ادامه طرح تحول به منابع ثابتی نیاز داریم؛ چون بسیار هزینه‌بر است، در غیراین صورت نمی‌تواند به صورت موفقی ادامه پیدا کند. یکی از مشکلات بزرگ وزارت بهداشت نیز تأمین این منابع است. در هیچ کشوری نیز موفق نشده‌اند تا نامحدود و حساب‌نشده در این حوزه فعالیت کنند.

البته تمام مشکلات جامعه پزشکی فقط اجرای ناقص این طرح نیست. بی‌تردید یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های نظام سلامت، بیمه‌ها هستند.

بیمه‌ها دائم اظهار ورشکستگی می‌کنند؛ در حالی که هر بیمه‌ای کنار خود یک بانک هم تأسیس کرده است و از پول‌های آن برای درآمد خود استفاده می‌کند، ولی پرداخت مطالباتشان که خسارتی هم برای آن نمی‌پردازند، ماه‌ها به تعویق می‌افتد. آنها هرچه بیش‌تر در پرداخت مطالبات تأخیر کنند، در آمد هنگفت‌تری در بانک‌ها خواهند داشت. این چرخه معیوب است؛ به همین دلیل باید چارچوبی ایجاد کرد که بیمه‌ها مجبور باشند به تعهدات خود عمل کنند.

همچنین تجمیع بیمه‌ها به صورت نظری می‌تواند بخشی از مشکلات طرح تحول را حل کند، اما نتیجه آن در عمل قابل پیش‌بینی نیست. به صورت نظری اگر بیمه‌ای قوی و مقتدر داشته باشیم که بتواند در برابر تعهدات خود جوابگو باشد، به نظر می‌رسد تا حدود زیادی مشکلات حل می‌شود. ما تعداد زیادی بیمه داریم که قسمت مهمی از سرمایه‌های آنها صرف حقوق کارمندانشان می‌شود و دیگر چیزی باقی نمی‌ماند.

در واقع بیمار و پزشک نباید دغدغه پرداخت و دریافت داشته باشند و این دغدغه را باید بیمه‌ها حل کنند.

 

موارد گفته شده تنها بخشی از مشکلات نظام پزشکی و پزشکان بود و دولت روحانی باید در ۴ سال دوم کاری کند تا نه صدای دکتری در بیاید و نه صدای هیچ بیماری.