خطر اخراج! بچه‌دار نشوید

خطر اخراج! بچه‌دار نشوید مسعود طاهری خبر کوتاه بود و تأثیرگذار. این‌که دیوان عدالت اداری مصوب کرده تا ممنوعیت اخراج مادران نوزادان شیرخوار برداشته شود! براساس این حکم مادران نوزادان شیرخوار که تا حالا از خطر اخراج از کار مصونیت داشتند، دیگر مصونیت ندارند و حالا باید چشم انتظار تصمیم کارفرمای خود باشند. در شرایطی […]

خطر اخراج! بچه‌دار نشوید

مسعود طاهری

خبر کوتاه بود و تأثیرگذار. این‌که دیوان عدالت اداری مصوب کرده تا ممنوعیت اخراج مادران نوزادان شیرخوار برداشته شود!

براساس این حکم مادران نوزادان شیرخوار که تا حالا از خطر اخراج از کار مصونیت داشتند، دیگر مصونیت ندارند و حالا باید چشم انتظار تصمیم کارفرمای خود باشند.

در شرایطی که با کار کردن همزمان مرد و زن، چرخ زندگی بسیاری در حال ایستادن است، حال مشکل دیگری بر مشکلات آنان افزوده شده است. اگر زوج باشید حالا مجبور هستید دست به عصاتر برای بچه‌دار شدن قدم ‌بردارید یا پس‌اندازی ده‌ها ساله را کنار بگذارید، چرا که ممکن است تنها منبع درآمد خانواده‌تان بعد از این تنها مرد خانواده باشد.

در شرایطی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی شعار افزایش جمعیت به عنوان یکی از اصلی‌‌ترین شعار‌ها مطرح بود و به همین دلیل اکثریت خانواده‌ها با توجه به وضعیت اقتصادی مناسب آن دوران، فرزندان بسیاری داشتند، با گذشت بیش از ۳۸ سال از آن دوران تنها شعار افزایش جمعیت شنیده می‌شود، اما قدمی برای تحقق این امر برداشته نشده و بعضاً با قوانینی که ذکر شد، کار برای زوج‌های جوانی که خواهان فرزند هستند، سخت‌تر می‌شود.

دوستان عنایت کنند، در دورانی که رکود و تورم یقه بسیاری از اقشار جامعه را گرفته، اگر مشکل بیش‌تری برای زوج‌های جوان به وجود‌ آید. شوخی نیست؛ این‌که با این وضعیت تنها مرد خانواده سرکار برود و مادری که فرزندی به دنیا آورده، ترس از دست دادن همیشگی کارش را داشته باشد.

بد نیست نگاهی به قوانین در این خصوص بیندازیم: براساس اصلاحیه قانون «تنظیم جمعیت خانواده» که در خردادماه سال ۱۳۹۲ در مجلس‌شورای‌اسلامی تصویب شد، مرخصی زایمان برای زنان باردار شاغل از ۶ ماه به ۹ ماه افزایش یافت اما آنچه در حال حاضر در شرکت‌های خصوصی و حتی نهادهای دولتی دیده می‌شود یک مرخصی ۶ ماهه است. مرخصی که خانم باردار می‌تواند با موافقت کارفرما در ماه آخر بارداری از آن استفاده کند. همچنین مرخصی زایمان بخشی از سابقه کار خانم به حساب می‌آید و استفاده از آن، سایر مرخصی‌هایی را که مطابق قانون، یک فرد شاغل می‌تواند از آنها استفاده کند، تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. گفتنی است فرد باردار با توجه به این موضوع که مدت مرخصی زایمان بخشی از سابقه کار او است در نتیجه از مواردی همچون «عیدی» و «پاداش» نیز برخوردار خواهد بود. تأمین اجتماعی نیز با توجه به این موضوع که تعداد بالایی از شاغلین دولتی و غیردولتی را تحت پوشش خود دارد، قوانین آن از اهمیت بالایی برخوردار است. به موجب ماده ۶۷ قانون سازمان تأمین اجتماعی بیمه شده زن یا همسر بیمه شده مرد در صورتی که ظرف یکسال قبل از زایمان سابقه پرداخت حق بیمه ۶۰ روز را داشته باشد، می‌تواند به شرط عدم اشتغال به‌کار از کمک بارداری استفاده کند. در ماده ۶۸ قانون تأمین‌اجتماعی نیز آمده است، بیمه شدن زن یا همسر بیمه شده مرد در صورتی که در طول مدت یک سال قبل از وضع حمل حق بیمه ۶۰ روز را پرداخته باشد از کمک‌‌ها و معاینه‌های طبی و معالجات قبل از زایمان و حین زایمان و بعد از وضع حمل استفاده خواهد کرد. سازمان تأمین اجتماعی بنا به درخواست بیمه شده می‌تواند به جای کمک‌های مذکور مبلغی وجه نقد به بیمه شده پرداخت نماید، مبلغ مزبور در آیین‌نامه‌هایی که از طرف هیأت مدیره سازمان تهیه و به تصویب شورای عالی سازمان می‌رسد تعیین خواهد شد. در فاصله سال ۱۳۷۴ تاکنون مرخصی زایمان زنان بیمه شده شیرده به ۴ ماه (۱۲۰ روز) افزایش یافته و در تمام این مدت مستحق دریافت کمک بارداری هستند.

این در حالی است که دولت با مصوبه جدید دیوان عدالت اداری در این باره مخالفت کرده است. علی‌ربیعی، وزیر کار گفته که مکاتباتی را در این زمینه خواهیم داشت، معتقدیم زنان نباید موقع شیر دادن اخراج شوند.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا دولت می‌تواند جلوی این اقدام عجیب را بگیرد، اقدام عجیبی که مادران فرزندان شیرخوار باید شیر را از دهان نوزادانشان بگیرند و زودتر عازم محل کار شوند!