سینه‌چاک‌‌ها، دلال‌‌ها منتظرند

سینه‌چاک‌‌ها، دلال‌‌ها منتظرند مجتبی قدیری حذف برچسب قیمت، مخالف و موافق زیادی داره، موافق‌های سینه‌چاک در برابر مخالف‌های سینه سوخته. اما ما به عنوان یه مخالف سینه سوخته خیلی ساده و رک می‌گیم برو کشکتو بساب چرا که طی نکرده گز کردی، این طرح اگه طشت رسوایی‌اش بیفته صداش خیلی زیاده. همین الان که اجناس […]

سینه‌چاک‌‌ها، دلال‌‌ها منتظرند

مجتبی قدیری

حذف برچسب قیمت، مخالف و موافق زیادی داره، موافق‌های سینه‌چاک در برابر مخالف‌های سینه سوخته. اما ما به عنوان یه مخالف سینه سوخته خیلی ساده و رک می‌گیم برو کشکتو بساب چرا که طی نکرده گز کردی، این طرح اگه طشت رسوایی‌اش بیفته صداش خیلی زیاده.

همین الان که اجناس قیمت دارند، شاهد گرونفروشی تو روز روشن هستیم. چه برسد به شب تار و حذف برچسب قیمت، همین الان در بسیاری از اماکن تفریحی یه شیشه آب معدنی کوچک ۵۰۰ تومانی را هزار تومن می‌فروشن و در جواب اعتراضات می‌گن، ما باید کلی هزینه کنیم تا بیاریم اینجا؛ کجا، وسط پارک در تهران. در حالی‌که بسیاری از این اجناس توسط ویزیتورهای شرکت‌ها فاکتور شده و توسط خود شرکت ارسال شده است. برای ۵۰۰ تومان هم اگه بخوای زنگ بزنی باید از ۱۲۴ شروع کنی تا اصناف اتحادیه مزبور آخر سرهم این‌که همه می‌گن به ما مربوط نیست؛ با فلان جا تماس بگیر، شکر خدا شماره اونجا را هم ندارند، این وسط باید یه چند باری هم به ۱۱۸ زنگ بزنی بعد می‌بینی در کنار ۵۰۰ تومان ضرر گرون خریدن آب معدنی یه چن صد تومن هم پول تلفن دادی و حرص خوردی.

حالا با این وضعیت نمی‌دونم چرا رگ دیوانگی موافق‌های سینه‌چاک گل کرده و قصد دارن این طرح مسخره را چارمیخه کنند؟ طرحی که برای لای جرز دیوار خوبه.

سینه‌چاک‌هایی که در جواب سینه‌سوخته‌های مخالف می‌گن روده درازی می‌کنید، وعده بهار می‌دن کمبزه با خیار، که اگه این طرح اجرا بشه چی می‌شه!

سینه‌سوخته‌ها هم که نطقشون کور نمی‌شه، می‌گن ضرر را از هر جا بگیری نفعه، اما کو گوش شنوا! می‌گن معامله نقد بوی مشک می‌ده و نسیه آخرش به دعوا می‌رسه. اما سینه‌چاک‌‌ها که حیا را خوردن و آبرو رو قی کردن، کاری به این حرفا ندارن و فقط پافشاری دارند که بشه، اگه نشه نمی‌دونی چی می‌شه؟!

اجرای طرح حذف برچسب قیمت، قوز بالا قوزه. چرا که بار کج این طرح به منزل نمی‌رسه، چرا که بالا و پایین طرح دیده شده، به قولی آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است.

سعدی خیلی قشنگ گفته «من آنچه شرط بلاغست با تو می‌گویم /تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال» باید به سینه‌چاک‌های طرح حذف برچسب قیمتی گفت: چشم بسته غیب نگید، روزه شک‌دار هم نگیرید. اجرای این طرح به نظر بسیاری از سینه‌سوخته‌ها باعث افزایش شکایت و تشکیل پرونده‌های گرانفروش در اصناف و محاکم قضایی خواهد شد.

هر چی به این سینه‌چاک‌‌ها می‌گی که شرط رقابت در این بازار راکد؛ قیمته، آب در هاون کوفتنه. چرا که اینها پاشون رو تو یه کفش کردن که اجرای این طرح باعث رقابت می‌شه و این رقابت، قیمت‌ها رو می‌شکنه. به همین سادگی.

یعنی برچسب قیمت مانع رقابت شده عدم این رقابت هزار تا مشکل دیگه ایجاد کرده است. به قولی میخ آهنی نرود در سنگ، داستان مخالف‌‌ها با موافق‌‌ها شده است.

مثلاً الان چند وقته که از سوی اصناف اعلام شده رستوران‌ها حق گرفتن سرویس را ندارند یا قنادی‌ها باید وزن جعبه را کسر کنند. خدایی چند تا رستوران و قنادی این رو اجرایی کردن؟ زمانی هم که یکی پیگیر می‌شه و شکایت می‌کنه، خیلی ساده میگن، عضو اتحادیه نیست و ما نمی‌تونیم کاری بکنیم. حالا حساب کن حذف برچسب قیمتی با این همه مغازه‌های متخلف که مجوز هم ندارند چه بلبشویی درست می‌کنه!!

اقتصادی که دلال‌هاش از تولید‌کننده و مصرف‌کننده بیش‌تره نه به تولید‌کننده رحم می‌کنن نه به مصرف‌کننده، منتظر گل‌آلود شدن آب‌ هستند. حذف برچسب قیمتی هم این فرصت رو برای اون‌‌ها فراهم می‌کنه. بابا از قدیم گفتن چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی!

سینه‌چاک‌‌ها نکنید، کاری نکنید که بعداً خودتون هم خجالت بکشید. دلال‌های بازار منتظرند، منتظر…