نابودی بودجه با قهرمانی در ارایه کارت هوشمند!

نابودی بودجه با قهرمانی در ارایه کارت هوشمند! محمدرضا عیوضی ارایه کارت‌های هوشمند متعدد توسط دستگاه‌ها به مردم باعث هدررفت بودجه کشور و یکی از دلایل عدم یکپارچه بودن دولت الکترونیک در کشور است. به‌طور متوسط می‌توان گفت اکنون دیگر هر ایرانی لا‌اقل ۳ کارت بانکی، یک کارت سوخت، یک کارت ملی هوشمند، یک گواهینامه […]

نابودی بودجه با قهرمانی در ارایه کارت هوشمند!

محمدرضا عیوضی

ارایه کارت‌های هوشمند متعدد توسط دستگاه‌ها به مردم باعث هدررفت بودجه کشور و یکی از دلایل عدم یکپارچه بودن دولت الکترونیک در کشور است.

به‌طور متوسط می‌توان گفت اکنون دیگر هر ایرانی لا‌اقل ۳ کارت بانکی، یک کارت سوخت، یک کارت ملی هوشمند، یک گواهینامه هوشمند، یک کارت هوشمند خودرو، یک کارت بلیط الکترونیکی و البته آقایان یک کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت هوشمند هم دارند. به این ترتیب هر فرد بالغ ایرانی هم ناچار شده است که یک کیف یا یک جاکارتی مخصوص کارت‌های الکترونیکی و هوشمند داشته باشد و البته گم شدن این کارت‌‌ها هم برای افراد بسیار دردسرساز شده است.

اگر فکر می‌کنید چند موردی که ذکر شد، تنها کارت‌های هوشمند موجود در کشور هستند کاملاً در اشتباه هستید! برای این که متوجه شوید در حال حاضر چه سیلی از کارت‌های هوشمندی روز‌به‌روز ساخته شده و روانه شهرهای مختلف کشور می‌شود، کافی است تا عبارت کارت هوشمند را با پسوندهای مختلف در گوگل سرچ کنید.

وزیر ارتباطات جوان دولت دوازدهم هفته گذشته با اشاره به هدررفت بودجه کشور در ارایه کارت‌های هوشمند متعدد توسط دستگاه‌ها، نسبت به تجمیع خدمات در کارت ملی هوشمند در آینده‌ای نزدیک ابراز امیدواری کرد.

در برخی موارد یک نهاد چند کارت هوشمند صادر می‌کند و قدرت تجمیع خدمات را در خود ندارد. نتیجه این اقدام سردرگمی بیش‌تر مردم در مراجعات اداری است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با ابراز امیدواری از این‌که کارت ملی هوشمند به عنوان کارتی که برای مصارف و خدمات مختلف مورد استفاده قرار گیرد، خاطرنشان کرد: کارت ملی هوشمند که توسط سازمان ثبت احوال صادر می‌شود قابلیت تجمیع خدمات سایر دستگاه‌ها را در خود دارد. امیدوارم این اتفاق زودتر صورت پذیرد.

عصر ارتباط چندی پیش راه‌حلی را پیشنهاد داد؛ ارایه درخواست سازمان‌های مختلف به یک نهاد (مثلاً سازمان ثبت احوال) برای درج اطلاعات مورد نیاز روی کارت هوشمند ملی، یک راهکار بسیار ارزان و ساده است. البته ناگفته نماند به خود کارت هوشمند ملی هم نقدهایی وارد است که یکی از آنها گران تمام شدن آن است. ایراد وارده دیگر به‌کارت هوشمند ملی اما آن است که اکنون این تکنولوژی به دلیل تعلل در اجرای آن در کشور به مرور در کشورهای پیشرفته دنیا پشت سر گذاشته شده است؛ به گونه‌ای که بسیاری از کشور‌ها رو به استفاده از اطلاعات بیومتریک به جای کارت‌های هوشمند آورده‌اند و این سیستم از رده خارج و قدیمی شده است. منظور از استفاده از اطلاعات بیومتریک به جای کارت هوشمند هم آن است که اطلاعات هر فرد نه از طریق کارت هوشمند وی بلکه از طریق اطلاعات بیومتریک او مثل اثر انگشت یا شکل قرنیه چشم در سیستم ثبت شده و در هنگام لزوم با یک انگشت‌نگاری ساده بررسی می‌شود و دیگر مشکل گم کردن کارت، صدور کارت، نمونه‌های جعلی و مواردی از این دست هم پیش نمی‌آید.

مخلص کلام این که مسأله‌ای که در زمینه ایجاد چندین کارت هوشمند متفاوت در ایران توسط ارگان‌های مختلف وجود دارد باعث به وجود آمدن این شایبه شده که آیا فلسفه طراحی کارت‌های هوشمند متعدد ایجاد درآمد و صرف بودجه‌ها است؟ نزدیک‌‌ترین و محتمل‌‌ترین ارگانی که می‌تواند به مسابقه تولید کارت‌های هوشمند جدید در کشور سرو سامان دهد، شورای عالی فضای مجازی است که می‌بایست با تعیین چارچوب‌‌ها و مقررات لازم، جلوی موازی‌کاری‌ها را گرفته و مانع ورود هزینه‌های بیش‌تر به مردم و کشور شود.