وقت اتحاد آب و هوایی برای نجات جنوبی‌ها

وقت اتحاد آب و هوایی برای نجات جنوبی‌ها مسعود طاهری-گرد و غبار، آشنای همیشگی مردم جنوب کشور است.جنوبی‌های خونگرم سال‌ها است که با پدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند که راه نفس کشیدن را برایشان سخت کرده است. البته طي چند روز گذشته گرد و غبار تا ایلام، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد نیز […]

وقت اتحاد آب و هوایی برای نجات جنوبی‌ها

مسعود طاهری-گرد و غبار، آشنای همیشگی مردم جنوب کشور است.جنوبی‌های خونگرم سال‌ها است که با پدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند که راه نفس کشیدن را برایشان سخت کرده است. البته طي چند روز گذشته گرد و غبار تا ایلام، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد نیز پیش آمده است و این در حالی است که در اکثر استان‌های کشور نیز شاهد پدیده گردو غبار هستیم.

می‌گویند عراق باعث این وضعیت شده و سرمنشأ‌ گردو غبار به کشور دوست و همسایه‌مان عراق باز می‌گردد. جایی که بعد از سقوط حکومت صدام، سال‌هاست بیابان‌هایش به حال خود ر‌ها شده‌اند و با عدم ریختن مالچ روی شن‌ها شاهد پدیده گرد و غبار هستیم.

دکترضیاءالدین‌شعاعی، مدیر ملی مقابله با پدیده گردوغبار سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: بیش از ۸۰ درصد علت بروز گردوغبار، خارجی و ۲۰ درصد آن داخلی است. چنانچه به تعداد روزهایی که گردوغبار وجود داشته نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که امسال نسبت به سال گذشته در مورد پدیده گردوغبار سال خوبی بوده، چراکه تاکنون تعداد روز‌ها کم شده است. براساس مطالعات انجام شده منشأ گردوغبار داخلی در استان‌های بحرانی مانند خوزستان، ایلام، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد وجود دارد.

وی گفته: «گردوغبار خارجی یکی از چالش‌های بزرگ ماست و با توجه به اتفاقاتی که در چند روز گذشته رخ داده موجی از گردوغبار از عراق و سوریه وارد کشور شده که به شهرهای اهواز، ایلام، خرمشهر، دهلران و آبادان رسیده و منجر به تعطیلی مدارس در برخی از این شهر‌ها شده است. پیش‌بینی می‌کنیم این پدیده جدید وسعت بیش‌تری از کشور را در برگیرد و به استان‌های غربی برسد. راه مقابله با گردوغبار در خانه ماندن است و باید مردم را در این خصوص مدیریت کرد.»

براساس اعلام اداره کل حفاظت از محیط‌زیست استان خوزستان، میزان گرد و غبار در شهر آبادان در روزهای گذشته  به ۴ هزار و ۶۲۰ میکروگرم بر مترمکعب رسید و این امر نشان می‌دهد که غلظت آن ۳۰ برابر حد مجاز است و این حجم از آلودگی قطعاً باعث بروز مشکلات تنفسی شدید در بین مردمان خونگرم جنب کشور می‌شود.

حال مسأله‌ای که باقی می‌ماند این است که چطور می‌توان جلوی شیوع این پدیده زشت را که راه تنفس را سخت کرده، گرفت.

سازمان محیط‌زیست کشور به عنوان متولی این امر دارای بودجه ۵۰۰میلیارد تومانی در سال است که قطعاً با توجه به حجم مطالبات و مشکلات محیط‌زیستی کشور برای برطرف کردن مشکل آلودگی هوا کافی نیست و این مسأله‌ای است که باید توسط دولت و یا مجلس مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

 

از طرف دیگر هم خشک شدن تدریجی دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها باعث شده این پدیده به شکلی خطرناک جلوه‌گر شود. کشورمان راهی جز برطرف کردن این موارد و اقداماتی از جمله کاشت درخت ندارد و در این راه باید دولت و مجلس دست به دست هم بدهند تا بتوانند مردم خطه جنوب کشور را از این مهلکه نجات دهند. مهلکه‌ای که جان می‌ستاند و البته با کسی تعارف هم ندارد!