تورم تک‌رقمی، وعده بزرگ روحانی

نگاهی به آخرین گزارش رییس‌جمهور به مردم تورم تک‌رقمی، وعده بزرگ روحانی مسعود طاهری رییس‌جمهور کشورمان طبق وعده‌ای که داده بود در آخرین ساعات روز سه‌شنبه گزارشی از عملکرد ۱۰۰ روزه دولتش را به مردم ارایه کرد. براساس سخنان وی، تورم تک‌رقمی خواهد ماند، ایجاد اشتغال در سال‌های آینده به ۹۰۰ هزار نفر خواهد رسید، […]

نگاهی به آخرین گزارش رییس‌جمهور به مردم

تورم تک‌رقمی، وعده بزرگ روحانی

مسعود طاهری

رییس‌جمهور کشورمان طبق وعده‌ای که داده بود در آخرین ساعات روز سه‌شنبه گزارشی از عملکرد ۱۰۰ روزه دولتش را به مردم ارایه کرد.

براساس سخنان وی، تورم تک‌رقمی خواهد ماند، ایجاد اشتغال در سال‌های آینده به ۹۰۰ هزار نفر خواهد رسید، ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ روزه اول دولت دوازدهم انجام شده و…

در این‌که رییس‌جمهور کشور باید باعث دلگرمی مردم شود، جای هیچ شکی نیست اما گفتن آن چیزی که مردم آن را لمس می‌کنند، نکته‌ای بود که روحانی کم‌تر به آن اشاره داشت.

در واقع روحانی وضعیت فعلی دولت را عادی اعلام کرد و تنها، صندوق‌های مالی و بانک‌ها را جزو مشکلات دانست، در حالی که وضعیت اقتصادی جامعه در شرایط مطلوبی نیست و به رغم کارهایی که انجام شده همچنان کشور از مشکلات عدیده‌ای رنج می‌برد.

دولت به دلیل کمبود منابع مالی شدید دچار بحران در بخش مالی و بانکی است و همان‌طور که روحانی نیز گفته، وضعیت در این بخش مطلوب نیست.

روحانی در حالی صحبت از تعامل با کشور‌ها به استثنا یکی دو کشور کرده که همه از خصومت کشورهای عربی خصوصاً عربستان و امارات با کشورمان خبر دارند. گواه این مدعا نیز می‌تواند ائتلاف چند روز پیش کشورهای حوزه خلیج‌فارس باشد در حالی‌که کشورمان در آن غایب بود.

در بخش مسکن نیز دولت سیاست‌هایی را دنبال می‌کند که اکثراً اقشار متوسط جامعه از دسترسی به آن عاجز هستند. مثلاً باید برای وامی که اسماً ۹۰ میلیون تومان اما عملاً ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است (چرا که ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از آن صرف خرید اوراق شده است)، بعد از ۱۲ سال ۱۸۸ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان به بانک مسکن بازپرداخت شود!

قصد ما از نوشتن این مطلب، یادآوری نکاتی به رییس جمهور محترم است؛ این‌که وی بهتر است وضعیت را آنچنان که هست، مطرح کند و مشکلات دولت را بی‌پرده با مردم در میان بگذارد. روحانی باید بداند ۲۴ میلیون نفر به او رأی دادند و حالا حق دارند که مشکلات ملموس جامعه را از زبان رییس‌جمهورشان بشنوند.

گفتن این‌که وضعیت دولت با توجه به اوضاع منطقه و اوضاع اقتصادی مطلوب است، نه تنها دردی را دوا نمی‌کند بلکه بسیاری را ناامید خواهد کرد. مثلاً چه خوب بود که روحانی تابوهایی همچون نقش ایران در کشورهای منطقه را بشکند.

مردم هر روز به خرید می‌روند و می‌دانند که اوضاع آن‌گونه که باید نیست، کما این‌که دولت سعی کرده طی این سال‌ها باری از روی دوش مردم کم کند اما آن چیزی که از شرایط و اوضاع درمی‌یابیم، این است که تلاش‌های دولت تاکنون کافی نبوده و دولت  همچنان انواع و اقسام مشکلات را در پیش رو دارد.

روحانی خوب می‌داند که مردم به دنبال یک تدارکاتچی دیگر نیستند و انتطار دارند رییس‌جمهورشان به پشتوانه ۲۴ میلیون رأیی که از مردم در جیب دارد، بتواند بسیار راحت تر مشکلات را به گوش مردم برساند.