نه تنها به کاهدون زدی که گند هم زدی

نه تنها به کاهدون زدی که گند هم زدی مجتبی قدیری در سال‌های کار در روزنامه مناقصه‌مزایده به عنوان خبرنگار، انواع ترفندهای مناقصه که از سوی مناقصه‌گزار یا مناقصه‌گر انجام شده تا نتیجه دلخواه حاصل بشه را شنیده بودیم. مثلاً چاپ آگهی مناقصه در یک روزنامه محلی و خرید ۴ تا ۵ هزار نسخه اون […]

نه تنها به کاهدون زدی که گند هم زدی

مجتبی قدیری

در سال‌های کار در روزنامه مناقصه‌مزایده به عنوان خبرنگار، انواع ترفندهای مناقصه که از سوی مناقصه‌گزار یا مناقصه‌گر انجام شده تا نتیجه دلخواه حاصل بشه را شنیده بودیم.

مثلاً چاپ آگهی مناقصه در یک روزنامه محلی و خرید ۴ تا ۵ هزار نسخه اون روزنامه از سوی پیمانکار، برای این‌که رقبا خبردار از مناقصه نشن! یا شرط و شروطی که از سوی مناقصه‌گزار مطرح شده که یه شرکت تازه ثبت شده فقط داشته و… ده‌ها یا شاید هم صد‌ها جور کلک و ترفند.

اما این‌که یک دفعه بشنوی برخی ادعا کنن که یک مناقصه‌گزار، مناقصه برگزار کرده، اون هم بدون چاپ آگهی، جای تعجب نداره؟ آخه مناقصه محدود بوده، پیمانکاران هم دعوت شده بودند. اما این‌که بگن نه مناقصه‌گزار ادعا داره مناقصه عمومی بوده و آگهی اون توی یه روزنامه چاپ شده، دیگه نوبره! به قولی این همون «قسم حضرت عباس که دم خروسش» پیداست. آخه به سادگی می‌شه به نشریه مورد نظر مراجعه کرد، نشریه اون تاریخ را درخواست کرد و ورق زد و دید که آگهی چاپ شده یا نه!  

البته این ادعا از سوی کارگران و پیمانکاران بومی منطقه مطرح شده و ما هم وقت نکردیم به دفتر نشریه محترم سری بزنیم. اما آرشیو الکترونیک این روزنامه که اتفاقات نسخه‌های کامل پی‌دی‌اف روزنامه را گذاشته بود؛ دیدیم، اما آگهی مناقصه مورد نظر را ندیدیم.

فکر کردیم مگه می‌شه! مناقصه برگزار بشه، محدود هم نباشه، اون وقت آگهی مناقصه هم چاپ نشده باشه؟! پیش خودمون گفتیم احتمالاً طرف در اطلاع‌رسانی عجله کرده و یه چیزی گفته، اما از بد حادثه این خبر از سوی رسانه ملی یعنی صدا و سیما انتشار یافته بود. یعنی منبع خبر قرص و محکم بود. تنها چیزی که به ذهنمون رسید، این بود که مناقصه‌گزار اطلاعات خوبی نداشته و یه چیزی گفته، اما از بد حادثه این گفته اشتباه در اومده و رقیب این حرفو تو هوا گرفته و رسانه‌ای کرده است.

آخه تو یه شهر کوچیک که سر و تهش چند تا خیابون و چند تا کوچه است، چرا باید دستگاه مناقصه‌گزار بخواد؛ تقلب کنه، اونم از بد‌ترین نوع تقلب که باعث افتضاح بشه. آخه این افتضاح چند میلیون می‌ارزه؟!

والا ما شنیده بودیم که توی مناقصات از سوی مناقصه‌گر و مناقصه‌گزار تقلب می‌شه. اما به خدا اسم اینو تقلب نذارین که به خیلیا بر می‌خوره. اینا آبروی تقلب و تبانی رو بردن. آدم فردا روز روش نمی‌شه بگه تو فلان مناقصه تقلب کردیم و برنده شدیم یا برنده تعیین شده را مشخص کردیم.

به این دوستان گرامی که این‌قدر ناشیانه به کاهدون زدند و گند بالا آوردند، پیشنهاد می‌کنم کمی مطالعه کنند و با ترفند‌ها و تبانی مناقصه‌ها آشنا شوند تا لااقل اگه کاری می‌کنند، این‌قدر تابلو نباشه. نخواستم از مثنوی مولانا «مَثَل خر خاتون» بیارم. فقط به دوستان توصیه می‌کنیم تا مطالعه کنند، باشد که برای ترفندها و تبانی‌های بعدی ناشیانه به کاهدون نزنند، گندکاری نکنند. البته تا یادم نرفته به این دوستای ناشی بگم؛ به قول قدیمی‌ «اول چاه بکن بعد منار رو بدزد». عزت زیاد، یادت نره.