مصائب جامعه پیمانکاران ادامه دارد

مصائب جامعه پیمانکاران ادامه دارد                                               رامین شاهی- جامعه پیمانکاران کشور با در اختیار داشتن ده‌ها هزار شرکت پیمانکاری در رتبه‌بندی‌های مختلف، مجموعه عظیمی از مهندسان، تکنسین‌ها و کارگران فنی را در خانواده بزرگ خود جای داده است؛ این خانواده بزرگ، مدت‌هاست با دریایی از مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند و در شرایط بد رکود […]

مصائب جامعه پیمانکاران ادامه دارد                                              

رامین شاهی- جامعه پیمانکاران کشور با در اختیار داشتن ده‌ها هزار شرکت پیمانکاری در رتبه‌بندی‌های مختلف، مجموعه عظیمی از مهندسان، تکنسین‌ها و کارگران فنی را در خانواده بزرگ خود جای داده است؛ این خانواده بزرگ، مدت‌هاست با دریایی از مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند و در شرایط بد رکود اقتصادی، تشنه بر عهده گرفتن انواع پروژه‌ها برای نجات خود است.

در طول سال‌های گذشته، هر اتفاق مهمی که در فضای اقتصادی کشور و درآمدهای عمومی دولت روی داده است، اثر عمیقی بر روند اجرای طرح‌های عمرانی گذاشته و پیامدهای منفی این اتفاق، ضربات سهمگینی را بر پیکر این صنعت وارده کرده است.

رویدادهای سال‌های اخیر در صحنه اقتصاد کشور، پیمانکاران را به قعر دره‌‌ای تنگ و عمیق تباهی رانده و تقلا برای خروج از این دره، به جای  اندکی آسودن و پیش رفتن در دشتی هموار برای توسعه کسب و کار را به پیمانکاران نوید دهد، پرتگاه دره‌ای عمیق‌تر را نمایان ساخته است.

چندی پیش مدیر اجرایی کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران در سخنانی اعلام کرد که طی سال‌های گذشته ۳۰هزار شرکت در حوزه پیمانکاری در سراسر کشور فعال بودند که امروز به دلیل کمبود بودجه‌های عمرانی، تعداد آنها به ۳هزار مورد یعنی یک‌دهم، کاهش یافته است.

هرچند به گفته وزیر اقتصاد و دارایی، حدود ۳۰هزار میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی کشور تزریق شده است اما این آب باریکه‌ای است برای زنده نگه‌داشتن بخش کوچکی از ظرفیت پیمانکاری کشور! چرا که با این بودجه‌های قطره‌چکانی نه پروژه‌های نیمه‌تمام تکمیل می‌شود و نه پیمانکاران کشور می‌توانند نفس واقعی بکشند.

یادآوری اتفاقات مهم در عرصه اقتصاد و بررسی تأثیرات آن بر طرح‌های عمرانی، نظیر اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، تحریم‌های بین‌المللی، افزایش نرخ برابری ارز، افزایش قیمت طلا، محدودیت‌های بانکی در تجارت بین‌المللی، کاهش درآمدهای نفتی، کاهش وصول سایر درآمدهای دولت و… همگی گواه این حقیقت است که جامعه زحمتکش و پرتلاش عمران و آبادانی کشور، سال‌های سختی را پشت سرگذاشته‌ و هم اکنون نیز همچنان گرفتار دریای مشکلات خود هستند.

پیمانکاران به عنوان بخش مهمی از اقتصاد گسترده کشور، همواره به عنوان ضربه‌گیر مالی در مقاطع کاهش درآمدهای دولت‌‌ها عمل کرده‌اند؛ یکی از مظلوم‌‌ترین بخش‌های اقتصاد که مجریان به راحتی درمورد آن تصمیم می‌گیرند.

به جرأت می‌توان گفت فرازونشیب‌هایی که در طول دو دهه گذشته در منابع طرح‌های عمرانی روی داده است، هرگز بی‌سابقه بوده و کشور هرگز چنین مقطع سرنوشت‌سازی را تجربه نکرده بود. رکود اقتصادی، طرح‌های عمرانی را به شدت تحت‌تأثیر خود قرارداده و تبعات اقتصادی، مالی و اجتماعی زیادی را به همراه آورده است، این در حالی است که عملکرد طرح‌های عمرانی در یک کشور، علاوه بر آن‌که شاخص مهمی در توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور به شمار می‌رود، با توجه به ماهیت و گستردگی‌ در سطح کشور، شاخص‌های مهم‌تری در فضای کسب و کار نظیر اشتغال، رشد اقتصادی، توسعه، گردش پولی، سطح خدمات فنی و مهندسی و… را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. این‌که گفته می‌شود صنعت ساخت‌وساز و طرح‌های عمرانی در هر کشوری به عنوان موتور محرک توسعه به شمار می‌رود، سخن گزافی نیست.

از جمله مشکلات پیمانکاران در اجرای طرح‌های عمرانی می‌توان به تأخیر در وصول مطالبات معوقه، بحران نقدینگی در پروژه‌های عمرانی، شرایط شبه‌تعلیق، هزینه‌های سربار و بالاسری پروژه‌ها، ظرفیت‌های خالی آنان، بی‌اعتبار شدن قیمت‌های قراردادهای در دست اجرا، بلاتکلیف بودن آنها و اجرای ناقص و با نظارت کم قانون برگزاری مناقصات و… اشاره کرد که باید مورد کالبدشکافی و اصلاح قرار بگیرند تا به کمک حل آن‌ها بتوان تحولی بزرگ در حیات پیمانکاران، افزایش اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی کشور به وجود آورد.