سنگ مفت و گنجشک مفت بودجه تا کار سخت مجلس

  سنگ مفت و گنجشک مفت بودجه تا کار سخت مجلس مجتبی قدیری این دل دل کردن دولت، دو به شک بودنش برای حذف افراد مرفه از سیستم یارانه، یا افزایش حامل‌های انرژی به صورت تدریجی باعث شده تا دودش نه تنها در چشم خودش بره بلکه مردم رو هم به دردسر بندازه! از قدیم […]

 

سنگ مفت و گنجشک مفت بودجه تا کار سخت مجلس

مجتبی قدیری

این دل دل کردن دولت، دو به شک بودنش برای حذف افراد مرفه از سیستم یارانه، یا افزایش حامل‌های انرژی به صورت تدریجی باعث شده تا دودش نه تنها در چشم خودش بره بلکه مردم رو هم به دردسر بندازه! از قدیم گفتن «در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست». اما برخی دولتمردان به راحتی این موضوع را فراموش ‌کرده و برای انجام یک کار ساده اینقدر استخاره می‌کنند، اما و اگر می‌آورند که وقتی قرار شد این امر اتفاق بیفتد کار از کار گذشته، دیگه فایده‌ای ندارد. به راستی چرا باید این‌طور باشد؟

متأسفانه برخی دولتمردان از «هول حلیم تو دیگ افتادند» و اینقدر عجله کردند که حد نداشت. دو پا رو توی یک کفش کردند که باید هدفمندی یارانه‌ها اجرا بشه! البته اجرا هم شد، خیلی هم کمی و کاستی داشت. حالا که قرار این کمی ‌و کاستی‌‌ها از سوی برخی دیگر حل ‌و فصل شود، تعلل‌‌ها را شاهد هستیم و این‌که توان ندارند دندانی را که درد می‌کند، بکنند و دور بیندازند. در حالی‌که ریش و قیچی هدفمندی یارانه‌ها این روز‌ها دست اونهاست. اما توی این چند سال به راحتی از بیت‌المال در قالب هدفمندی، یارانه‌ دادند به کسانی که اصلاً نیاز ندارند. به قولی زیر سبیلی در کردن و بر این باور بودند که «سری که درد نمی‌کنه دستمال نمی‌بندند».

حالا توی بودجه ۹۷ یک دفعه اومدند از حذف یارانه ۳۰ میلیون نفر خبر دادند، اون هم بدون این‌که مشخص کنند معیارهای این حذف چیست! یا یک دفعه افزایش قیمت حامل‌های انرژی را مطرح کردند، در حالی‌که طبق برنامه توسعه این امر را می‌توانستند در طول چند سال و با رقم اندک انجام دهند که شوکی هم به جامعه وارد نکند.

اما متأسفانه گویا برنامه‌ریزان اقتصادی دولتمردان، تازه شستشان خبردار شده که باید قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهند و یا یارانه افراد مرفه را حذف کنند. امسال اومدند کاری بکنند کارستون، این «سنگ مفت و گنجشک مفت» این عزیزان در بودجه ۹۷ باعث شده «سنگ به درِ بسته بخوره صداش عالمو‌َ آد‌َمو برداره».به قولی این بودجه‌نویسی انداختن و در رفتن بود.

اگر هنگام تنظیم بودجه سال ۹۷ کلاه خودشون رو قاضی می‌کردند، این طوری شوک به جامعه وارد نمی‌شد.

حالا این وظیفه نمایند‌ه‌های محترم مجلسه که این شتر بودجه را جایی بخوابونه که شوک اقتصادی جامعه را خنثی کنه. به قولی از طلا شدن به همان مس ماندن رأی بدهند.

این‌که امروز عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ اعلام ‌کرد، ۳ پیشنهاد شوک‌آور دولت در خصوص افزایش درآمدهای مالیاتی، حذف بخشی از یارانه‌بگیران و همچنین افزایش قیمت بنزین در کمیسیون تلفیق مورد بازبینی و تعدیل قرار خواهد گرفت، داستان همون ساربونیه که می‌خواد شتر بودجه را جایی بخوابونه که شوک اقتصادی کم شه.

امروز وظیفه نمایندگان محترم مجلس است که سنگ تموم بگذارند، پیچش‌های موی بودجه را ببینند و بندهایی از بودجه را که توی قوطی هیچ عطاری پیدا نمی‌شه و چنگی به دل نمی‌زنه رو شناسایی کرده این بند‌ها رو تعدیل یا حذف کنند تا شوک‌های اقتصادی، جامعه را به التهاب نبرد. البته این به آن معنا نیست که در این تعدیل بودجه چوب لای چرخ دولت بذارند، یا دست دولت را توی پوست گردو قرار بدهند.

این عزیزان با یه حساب سرانگشتی باید کاری کنند که «نه سیخ بسوزه نه کباب».