لغو طرح ترافیک؛ چراغ سبزی برای قفل شدن مرکز پایتخت؟!

لغو طرح ترافیک؛ چراغ سبزی برای قفل شدن مرکز پایتخت؟! مسعود طاهری طرح ترافیک، طرحی با قدمت نزدیک به ۴۰ سال که اکنون در حال ملغی شدن است. طرحی که از شهریورماه ۱۳۵۸ آغاز به‌کار کرد و تهران با این طرح جزو معدود شهرهایی در جهان شد که دارای طرح ترافیک بود. طرحی که تاکنون […]

لغو طرح ترافیک؛ چراغ سبزی برای قفل شدن مرکز پایتخت؟!

مسعود طاهری

طرح ترافیک، طرحی با قدمت نزدیک به ۴۰ سال که اکنون در حال ملغی شدن است.

طرحی که از شهریورماه ۱۳۵۸ آغاز به‌کار کرد و تهران با این طرح جزو معدود شهرهایی در جهان شد که دارای طرح ترافیک بود.

طرحی که تاکنون نوزده مرحله از حیات خود را پشت سر گذاشته اما در دوره جدید شهرداری تهران قرار است کلاً این طرح لغو شود.

این طرح از ابتدای شهریور ۱۳۵۸ با ایجاد مسیر ویژه اتوبوس‌های شرکت واحد در مرکز شهر به‌وسیله ایجاد مسیری به طول ۳۰۲۸۰ متر آغاز شد و از اواسط آذرماه سال ۱۳۸۴، به دلیل آلودگی شدید هوای تهران مبادرت به اجرای طرح تردد نوبتی خودرو‌ها یا طرح زوج و فرد شد.

حال در دوره جدید مدیریت شهرداری تهران و در زمانی نزدیک به ۳ ماه از آغاز فعالیت این نهاد، طرحی تهیه شده که باعث لغو طرح ترافیک به شکل قبلی می‌شود.

مسأله‌ای که با واکنش‌هایی از سوی نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تهران مواجه شده است.

در طرح ارایه شده از سوی شهرداری تهران قرار شد دیگر طرح سالیانه فروخته نشود و هر خودرویی با پرداخت عوارض روزانه می‌تواند وارد طرح ترافیک شود. در حال حاضر ۱۰۰ هزار خودرو می‌توانند وارد محدوده طرح ترافیک شوند و۲۰ هزار خودرو نیز که دارای کارت شناور ورود به محدوده طرح ترافیک هستند نیز از این امتیاز برخوردارند.

بنا بر گفته مقامات شهرداری این‌که نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر از این رانت استفاده کنند و مجوز دریافت کنند، صحیح نیست و باید همه بتوانند از این طرح استفاده کنند. این در حالی است که هم‌اکنون نیز طرح‌های روزانه، هفتگی و حتی ماهیانه خرید مجوز ورود به طرح ترافیک وجود دارد.

از سوی دیگر شهرداری تهران در دوره جدید به شدت تمایل دارد تا درآمدهای پایدار خود را افزایش دهد و این درحالی است که تاکنون و بنا بر گفته مسؤولان بیش از ۷۰ درصد درآمدهای جاری شهرداری تهران از طریق فروش تراکم جبران شده و این امر باعث شده تا تهران هر روز بزرگ‌تر شود و خانه‌های آپارتمانی بیش‌تری را در دل خود جای دهد.

با این اوصاف در طرحی که شهرداری تهران برای لغو طرح ترافیک سالیانه در نظر گرفته اشکالاتی جدی وجود دارد. این‌که بدون شک با اجرای شتابزده طرح جدید شاهد افزایش ورود موتورسیکلت‌ها به محدوده مرکزی شهر روبه‌رو خواهیم بود و این در حالی است که می‌دانیم هر موتورسیکلت معادل ۶ الی ۸ خودرو آلودگی تولید می‌کند؛ این تعداد موتورسیکلت، همانند یک میلیون خودرو آلودگی در محدوده مرکزی اضافه می‌کند.

همچنین با اجرای این طرح فلسفه وجودی ایجاد طرح ترافیک عملاً از بین می‌رود و هر کسی بنا به داشتن توان مالی می‌تواند وارد طرح ترافیک شود و زین‌پس شاهد افزایش خودروهای شخصی و قفل شدن بخش‌های مرکزی شهر تهران خواهیم بود.

از سوی دیگر سال‌ها است که تهران درگیر تکمیل و توسعه یگان حمل و نقل عمومی است و همچنان بحث مناقصه خرید واگن مترو به پایان نرسیده است.

و از همه مهم‌تر این‌که با اجرای طرح جدید چراغ سبز به همه مردم تهران برای ورود به طرح ترافیک داده می‌شود و با این کار اصل اجرای این طرح که مقابله با آلودگی هوا بود نیز روی هوا می‌رود!

نمایندگان مجلس نیز همپا با برخی از کارشناسان از لغو طرح ترافیک سالیانه انتقاد کردند. سیدکاظم‌دلخوش‌اباتری، نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس گفته طرح جدید بسیار ناپخته است و بار مالی فراوانی بر دوش مردم تهران باقی می‌گذارد. وی گفته که در شرایط فعلی مشکلات اقتصادی جامعه بسیار است و در این وضعیت مردم چگونه می‌توانند با پرداخت هزینه‌های آنچنانی در تهران تردد کنند؛ ضمن این‌که در شرایط فعلی مردم هزینه‌های بسیاری بابت مسایل بهداشتی و درمانی تقبل می‌کنند و مجلس با چنین طرح‌هایی به‌طور حتم برخورد خواهد کرد.

سلمان‌خدادادی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با انتقاد از پیشنهاد لغو طرح ترافیک گفته طرح ترافیک در حال حاضر ایجاد درآمد برای شهرداری بوده و به نوعی مردم را نسبت به مسؤولان بدبین کرده است، طرح ترافیک در تهران برای جلوگیری از افزایش آلودگی هوا مصوب شد؛ ضمن این‌که شرایط تردد مردم به واسطه کاهش ترافیک آسان‌تر شود.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا شورای ترافیک طرحی ۳۷ ساله را لغو می‌کند یا همچنان تهرانی‌ها باید برای ورود به مرکز پایتخت ایران مجوز سالیانه دریافت کنند.