ما همه، همه‌کاره‌ایم

ما همه، همه‌کاره‌ایم مجتبی قدیری شکر خدا توانایی و استعداد ما ایرانی‌‌ها آنقدر زیاد است که توانایی انجام هر کاری را داریم، البته یک مشکل اساسی این همه توانایی، این است ‌که نمی‌توانیم وظیفه اصلی خودمان را انجام بدهیم، اما هر کار دیگری از ما بخواهید حتماً انجام می‌دهیم. این مطلب ساده را گفتیم تا […]

ما همه، همه‌کاره‌ایم

مجتبی قدیری

شکر خدا توانایی و استعداد ما ایرانی‌‌ها آنقدر زیاد است که توانایی انجام هر کاری را داریم، البته یک مشکل اساسی این همه توانایی، این است ‌که نمی‌توانیم وظیفه اصلی خودمان را انجام بدهیم، اما هر کار دیگری از ما بخواهید حتماً انجام می‌دهیم.

این مطلب ساده را گفتیم تا برسیم به برگزاری نمایشگاه‌های مختلف که در پایان سال از سوی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی در راستای فروش ویژه، بهاره و… برگزار می‌شود تا بتوانیم جلوی عده‌ای که می‌خواهند سوء‌استفاده کنند و باعث نگرانی مردم در خریدهای نوروزی شوند را بگیریم.

از این‌رو برگزاری نمایشگاه‌های ویژه و بهاره که از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی صورت می‌گیرد، نه تنها کام خریداران محترم نوروزی را شیرین نمی‌کند، بلکه باعث گله‌مندی اصناف محترم هم می‌شود که در طول سال منتظر بودند با فروش شب عید، هزینه‌های سالانه خود را تأمین کنند تا بتوانند مالیات سازمان امور مالیاتی محترم یا همان دولت را بدهند، بتوانند عوارض مختلف شهرداری را که برای صنوف وضع شده، پرداخت کنند و از پس هزینه‌های آب، برق، گاز و… که به صورت تجاری محاسبه می‌شود، برآیند.

اما مسؤولان محترم با نادیده گرفتن این امر نمایشگاه‌هایی برپا می‌کنند که در بیش از نیمی از آنها محصولات بنجل و بی‌کیفیت به مشتریان محترم قالب می‌شود و دست مشتری برای اعتراض به هیچ جا بند نیست، چرا که این نمایشگاه‌ها موقت است و کسبه حاضر در آن هیچ‌گونه تعهدی در این خصوص به برگزارکنندگان نداده‌اند!

حالا مسؤولان محترم و دلسوز یک معادله ساده را به هم می‌ریزند و یک معادله چند مجهولی تعریف می‌کنند که خود نیز از حل آن عاجز هستند.

چرا بازار شب عید اصناف محترم را کساد کرده‌ایم و مشتریان این عزیزان را به ناکجا‌آباد سوق داده‌ایم‌، لذا دیگر اصناف محترم و واقعی توان پرداخت مالیات، عوارض و… را ندارند و به قولی عطای کاسبی را به لقایش بخشیده‌اند و کسب‌ و کار خود را تعطیل کرده‌اند و به خیل بیکاران پیوسته‌اند. حالا این‌که چند نفر دیگر که با این عزیز کار می‌کردند و مخارج زندگی خود و خانواده‌شان را از این راه تأمین می‌کردند، بماند!

حال سؤال اینجاست چرا باید برای تنظیم بازار و جلوگیری از سودجویی عده‌ای قواعد بازی را به‌هم زد و چیز دیگری جایگزین آن کرد که در قوطی هیچ عطاری یافت نمی‌شود!

قطعاً برای حل این مشکل ساده نباید دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی اقدام به برگزاری نمایشگاه کنند، تا جلوی سوءاستفاده عده‌ای را بگیرند. اگر این عزیزان این همه تلاش را صرف نظارت و بازرسی بر همان اصناف در بازار شب عید بکنند، نه تنها جلوی سوء‌استفاده‌کنندگان را می‌گیرند تا شهروندان در بازار شب عید راضی و خوشحال باشند، بلکه بسیاری از این مشکلات حل ‌و فصل خواهد شد و کسبه محترم نیز راضی هستند و دیگر از رکود بازار گلایه نمی‌کنند.

اما همان‌گونه که در ابتدا گفتیم این همه کاره بودن باعث شده تا وظیفه اصلی خود را فراموش کنیم و به جای کار دل به گل بپردازیم. داستان به همین سادگی است اما متأسفانه ما همه‌فن‌‌ها باور نداریم.