شهرداری و چالشی به نام ورشکستگی!

مردم همچنان در انتظار برخورد قاطع شهرداری و چالشی به نام ورشکستگی! مسعود طاهری شهرداری تهران، نهادی پرطمطراق که دهه‌ها است نقشی سیاسی به خود گرفته و مدیریت جدید باید آن را از انگ سیاسی بودن نجات دهد. نجفی، شهردار فعلی تهران اوایل هفته با ارایه گزارشی به شورای شهر تهران اتهامات سنگینی را به […]

مردم همچنان در انتظار برخورد قاطع

شهرداری و چالشی به نام ورشکستگی!

مسعود طاهری

شهرداری تهران، نهادی پرطمطراق که دهه‌ها است نقشی سیاسی به خود گرفته و مدیریت جدید باید آن را از انگ سیاسی بودن نجات دهد.

نجفی، شهردار فعلی تهران اوایل هفته با ارایه گزارشی به شورای شهر تهران اتهامات سنگینی را به قالیباف، شهردار سابق تهران زد. از واگذاری ۶۰۰ قطعه ملک گرفته تا بودجه کلانی که خرج انتخابات قالیباف شد؛ همچنین استخدام ۱۳ هزار نفر در شهرداری تهران همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، در حالی‌که دوره قالیباف در حال اتمام بود از دیگر اتهاماتی بود که نجفی به شهردار سابق تهران وارد کرد. خیانت در صندوق ذخیره امانات شهرداری هم بخش دیگری از اتهامات نجفی بود.

اما این تمام ماجرا نبود و تنها یک روز بعد از گزارش نجفی به شورای شهر در خصوص مدیریت ۱۲ ساله قالیباف بر تهران، فراهانی عضو شورای شهر تهران مدعی شد ۲۰ هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری تهران در بین سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶ گم شده است.

پیشتر هم نجفی مدعی شد که نمی‌توان رقم دقیقی از بدهی شهرداری تهران اعلام کرد و این در حالی بود که اوایل هفته پیمانکارانی طلبکار از شهرداری تهران با تجمع در مقابل شهرداری تهران خواستار دریافت مطالبات خود شدند. پیمانکارانی که بنا بر آمار‌ها بیش از ۵ هزار میلیارد تومان طلبکارند و این رقم باعث شد تا در این وضعیت وخیم اقتصادی اوضاع‌شان بدتر شود.

نجفی، شهردار تهران با گزارش ۵۰۰ صفحه‌ای خود به شورای شهر نشان داد که کار سختی برای اداره این نهاد حیاتی برعهده دارد و در اصل نهادی ورشکسته را تحویل گرفته است.

البته اتهامات نجفی مسأله جدیدی نبود و پیش از آن هم برخی از اعضای شورای شهر سابق تهران همچون حافظی شمه‌ای از تخلفات شهردار سابق تهران را اعلام کرده بودند. از استخدام مداحان در بدنه شرکت مترو تهران گرفته تا واگذاری املاک شهرداری به نهاد‌ها مخصوصاً زمین‌های عباس‌آباد به یک ارگان نظامی خاص و از همه مهم‌تر قرارداد ۲۰ هزار میلیارد تومانی با قرارگاه خاتم.

حال باید پرسید که آیا تنها قالیباف به عنوان شهردار سابق تهران باید پاسخگوی اعمال دوران مدیریتش باشد یا اعضای شورای شهر دوران وی و حتی نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان ملت در مجلس به عنوان بازوی نظارتی کشور باید پاسخگوی وضعیت فعلی باشند؟

جالب آن‌که شهرداری دوران مدیریت محموداحمدی‌نژاد هم تخلفات گسترده‌ای داشته، به‌طوری‌که تخلفات قطعی دوران وی مبلغی در حدود ۳۰۰ میلیارد تومان را شامل شده که برای زمان خود مبلغ قابل توجهی بوده است.

حال با توجه به آن‌چه گفته شد، می‌توان پرسید که نقش نهاد قضایی هم در این میان مغفول مانده و قوه قضاییه باید با تشکیل پرونده‌هایی جداگانه به اعمال مدیران متخلف برسد. مدیرانی که با داشتن سرمایه کلان حاصل از پول‌های جیب مردم به هر طریقی که می‌خواهند، مدیریت می‌کنند و در آخر پاسخگوی عملکردشان نیز نیستند.

اگر تخلفات محموداحمدی‌نژاد در دوران ریاستش بر شهرداری تهران با جوابی همچون دوران ریاست کرباسچی بر مسند شهرداری تهران مواجه می‌شد، اکنون شبه برخوردهای دوگانه مطرح نبود.

جالب آن‌که نجفی شهردار فعلی تهران در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها گفته که هنوز پرونده‌ای از تخلفات شهردار سابق تهران به قوه قضاییه ارسال نشده و این نشان می‌دهد که متأسفانه باید همچنان چشم انتظار برخوردهای قاطع و فراجناحی بمانیم.

تهرانی‌ها به خوبی به یاد دارند که در دوران ریاست قالیباف بر مسند شهرداری تهران عوارض خانه‌ها به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کرد و حالا پایتخت‌نشینان حق دارند که بدانند سرنوشت پول‌هایی که پرداخت کرده‌اند، چه شده است و بی‌شک چشم امیدشان در این میان به تدبیر شهردار فعلی تهران و برخورد دستگاه قضا با متخلفان است.

 

انتظاری معقول از مردمی که همچنان می‌خواهند جوابشان را از دستگاه‌های اجرایی بگیرند.