رونق اقتصادی با برکناری سرطان‌های اقتصاد

رونق اقتصادی با برکناری سرطان‌های اقتصاد مائده شیرپور درست است که بعد از انقلاب اسلامی کشورمان دچار تحولات مثبت و عقیدتی شد اما متأسفانه در بخش اداری و اقتصادی این تحولات با شروع جنگ تحمیلی نتوانست به صورت کامل رخ دهد؛ به همین منظور است که نظام اداری و اقتصادی کشور پایه‌ای لیبرال داشته و […]

رونق اقتصادی با برکناری سرطان‌های اقتصاد

مائده شیرپور

درست است که بعد از انقلاب اسلامی کشورمان دچار تحولات مثبت و عقیدتی شد اما متأسفانه در بخش اداری و اقتصادی این تحولات با شروع جنگ تحمیلی نتوانست به صورت کامل رخ دهد؛ به همین منظور است که نظام اداری و اقتصادی کشور پایه‌ای لیبرال داشته و شاید با ترکیبات دیگر همخوانی ندارد و همین ساز ناکوک، گاهی کشور را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌کند. اما مدتی است که اتفاقاتی رخ می‌دهد تا با این افراد و این رویه، برخوردهایی صورت گیرد، هر چند که بیش‌تر این سخنان در «حرف» بوده است اما می‌توان امیدوار بود که به یک اصلاح اداری و اقتصادی درستی در «عمل» منجر شود که بتوانیم اقتصاد کشور را از غده‌های سرطانی‌ که مانع رشد و شکوفایی آن شده است پاک و مطهر سازد.

مهم‌ترین غد‌ه‌های سرطانی که مانعی بزرگ برای رشد اقتصادی کشور بوده و در عین حال ترمز اقتصادی محسوب می‌شود، وجود رانت‌های عجیب و غریب، خصوصاً برای واردات بی‌رویه قانونی یا قاچاقی از دروازه‌های رسمی، حضور مدیرانی با تابعیت مضاعف و اخذ حقوق‌های نجومی و غیرمتعارف و غیرقانونی است که همه و همه گَرد رخوت را بر دستگاه‌های اقتصادی پاشیده و مدیران و زیردستانشان را به «بشین و بخور» عادت داده است.

اما در راه کم کردن این «بشین و بخور» نمی‌توان به آرامی و با اصلاحات معمول پیش رفت؛ چرا که اگر قرار بود همه چیز نرم و آهسته صورت گیرد باید حداقل گشایشی حاصل می‌شد. از این رو به نظر می‌رسد اتفاقی که در برنامه یکشنبه شب «پایش» رخ داد، بتواند مسیر این تحولات و اصلاحات را هموار کند. گاهی لازم است پرونده متخلفان و غیرقانونی‌بگیر‌ها افشا شود تا اگر آنها برکنار نشدند، بالادستی‌‌ها مورد مؤاخذه قرار گرفته و برکنار شوند یا مطالبات مردمی از بالادستی‌‌ها، موجب ایجاد تغییرات مثبت شود.

هر چند که پیش از این دیدیم که در قضیه افشای فیش حقوقی نجومی‌بگیران به جای همراهی مسؤولان دولت با مردم، این افشاگری به بازی جناحی کشیده شد و همین امر موجبات محو شدن اتفاقات مهم را فراهم آورد و به نوعی با به حاشیه رانده شدن افرادی که دو تابعیتی بودند یا حقوق غیرقانونی و غیرشرعی دریافت کرده بودند، شرایط برای ادامه حیات اقتصادی این افراد در پست‌های جدید فراهم شد. دیدیم که به جای برخورد با این افراد سخنگوی دولت یکی از نجومی‌بگیران را حتی ذخیره انقلاب نام نهاد! رفتاری که واکنش شدید مردم را در شبکه‌های اجتماعی و مجازی در پی داشت تا جایی که محمدباقرنوبخت مجبور به اصلاح این واژه شد.

به هر حال آنچه در برنامه یکشنبه شب پایش رخ داد، می‌تواند سرآغاز حذف مدیران رانتی و غیرقانونی باشد البته اگر باز هم چنین افشاگری‌هایی به بازی‌های سیاسی راه نیابد و دو جناح در مقابل هم جبهه نگیرند، به جای برخوردی در راستای منفعت عمومی و البته قانونی به حمایتی کورکورانه از هم‌‌حزبی خود نپردازند.

 قطعاً رسانه ملی و همه رسانه‌های کشور به راحتی می‌توانند در مسیر اصلاحات اقتصادی و اداری با پیگیری بخشنامه‌ها و وعده‌های دولتی، مسیر بهبود شرایط اقتصاد را هموار کرده و شرایط را برای اصلاحات عمیق و اصولی فراهم آورند تا ساز ناکوکی که از زمان انقلاب همچنان همراه مردم انقلابی باقی مانده را با اصلاحات رو‌به‌رو کرده و به رفتاری انقلابی در راستای تحقق شکوفایی اقتصاد منجر شوند.

 

 با این رویه جدید اگر دست‌های رانتی پشت پرده به‌کار نیفتد، می‌توان امیدوار بود که در سال‌های آتی بتوانیم مسیر جا مانده از اقتصاد را در راستای تحقق اهداف چشم‌انداز ۲۰ ساله که با توجه به تولید داخل و جذب سرمایه‌گذاری مناسب خارجی بنا نهاده شده است، هموار ساخته و به رشد واقعی در تولید داخلی و صادرات واقعی اقلام داخلی در کنار بهره‌گیری از دانش روز جهان دست یابیم.