انقلاب قضایی

مائده شیرپور – «تخلف در قوه‌قضاییه کمش هم زیاد است»؛ «نام و تصویر قضات متخلف در رسانه‌ها منتشر خواهد شد» اینها صحبت‌های جدید رییس قوه قضاییه در گردهمایی رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان سراسر کشور است که با این سخنان، امید تازه‌ای را در مسیر مبارزه با فساد به جامعه تزریق کرد. هر چند […]

مائده شیرپور – «تخلف در قوه‌قضاییه کمش هم زیاد است»؛ «نام و تصویر قضات متخلف در رسانه‌ها منتشر خواهد شد» اینها صحبت‌های جدید رییس قوه قضاییه در گردهمایی رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان سراسر کشور است که با این سخنان، امید تازه‌ای را در مسیر مبارزه با فساد به جامعه تزریق کرد.

هر چند که قطعاً تعداد قضات فاسد کم‌تر از قضات زحمتکش است، اما همین تعداد کم می‌توانند اقدامات ناگواری را رقم بزنند که منجر به ناامیدی و بی‌اعتمادی مردم نسبت به مسؤولان کشور و همچنین مسؤولان قوه‌قضاییه شود. در واقع سخنی که آیت‌ا…لاریجانی بر زبان آورد، یاد و خاطره اقدامات انقلابی و توصیه‌های امام خمینی(ره) و رهبری را درباره عملکرد مثبت و سالم دستگاه‌ قضا زنده کرده و یک‌بار دیگر نوید حضور بهشتی جدید را در رأس قوه قضاییه به مردم داد، هر چند که این سخنان با اجرای عملی تکمیل خواهد شد اما همین مقداری که بر زبان آمده نیز به مردم این نوید را می‌دهد که آنها هم خودی هستند و در صورت بروز تخلف و فساد در بالا‌‌ترین سطح و قضات آنها هم در جریان اسامی متخلفان قرار خواهند گرفت.

اقدام عملی‌ که بعد از این سخن رییس دستگاه قضا صورت خواهد گرفت، قطعاً می‌تواند عینیت بخش این شعار قوه‌قضاییه باشد که متخلف در هر پست و سمتی که باشد متخلف است و دستگاه قضا با او مماشات نمی‌کند. مردم که عادت دارند بعد از دستگیری اشرار را در محل ببینند، مردم که شنیدن نام دزدان و قاتلان و حتی انتشار تصاویرشان را در رسانه‌های مختص حوادث می‌بینند، حتماً خوشحال می‌شوند که با متخلفان غیرعمومی هم برخوردی یکسان شود. قطعاً انتشار عکس قضات فاسد و جرم‌هایی که انجام دادند به بهبود اعتماد عمومی به نسبت دستگاه قضا و نظام اسلامی کمک خواهد کرد.

امام خمینی (ره) نیز در سخنرانی در جمع وکلای دادگستری که تاریخ ۷ اسفند ۱۳۵۷ انجام شد اینطور فرمودند: «قضاوت شرعی باید باشد. این طور قضاوت‌هایی که محکوم می‌کردند مردم را روی یک همچو روابطی که درست می‌کردند، یا هر چیزی که‌ بود، رشوه‌خواری در کار بود، اینها باید از بین برود. طرز دادگستری را باید شما‌‌ها بنشینید با هم‌‌، قضات و شما‌‌ها و همه، تفکر کنید و طرز دادگستری را طوری کنید که این مراتب نباشد: امروز حکم بکند فردا برود آنجا، بعد برود آنجا، بعد از سر برگردد اینجا، دوباره برود آنجا! اینها همه تضییع اوقات است و تضییع اموال است. اینها باید اصلاح بشود.»

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز همچنین در ۱۵ تیر ۵۸ طی سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم در بیان اهمیت حکم قضات در دادگاه جمهوری اسلامی فرمودند: « اگر دادگاه‌های ما بر خلاف موازین اسلامی، بر خلاف عدالت، رفتار کنند، مکتب ما خدشه دار می‌شود.»

همین خود اهمیت زدودن فساد را در قوه بیش از پیش نمایان کرده و نشان میدهد که چرا باید با قضات متخلف برخورد شود، حتی اما خمینی(ره) نیز مانند رهبر معظم انقلاب بر همین موضوع برخورد سریع با فاسد احتمالی قضات تأکید کردند، در همین زمینه امام خمینی(ره) در پیام به ملت ایران، به مناسبت سال نو در یکم فروردین ۱۳۵۹ درباره برخورد با مفسدان دستگاه قضا اینطور فرمودند: «قضات باید با تمام جدیت جلوی تخلفات را بگیرند، و اگر خدای ناکرده کسی از دستورات الهی سرپیچی کرد، بلافاصله به ملت معرفی شده و به مجازات برسد.»

در نهایت می‌توان اینطور تفسیر کرد که دستگاه قضا که الگویی چون شهید بهشتی را در همان ابتدای انقلاب در ریاست خود داشته، انتظارات مردم را برای قضاوتی منصفانه و به‌دور از فرمایش و سفارش بالابرده است و حالا نیاز به تلاش بیشتری در مسیر محقق کردن توقعات مردم دارد. بر همین اساس می‌توان ادعا کرد که به نظر می‌رسد که خطراتی که حتی وجود یک قاضی فاسد در دستگاه قضا ایجاد می‌کند به حدی است که نباید از آن چشم پوشید و بر همین اساس است که با اعلام جدید قاضی‌القضات مبنی بر رسوایی مفسدان قضایی می‌توان به رخت بستن حتی یک درصدی فساد در این دستگاه خوش‌بین بود.