مجلس، مانعی برای تصمیمات شتاب‌زده

مجلس، مانعی برای تصمیمات شتاب‌زده مائده شیرپور برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، مجلسی که با دولت از لحاظ طیف سیاسی در یک مسیر قرار داشت به کلیات بودجه رأی نداد! فارغ از نقدهایی که تا امروز در این مسیر شنیده و نوشته شده می‌خواهیم حرفی نو بزنیم. هر چند که عده‌ای در […]

مجلس، مانعی برای تصمیمات شتاب‌زده

مائده شیرپور

برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، مجلسی که با دولت از لحاظ طیف سیاسی در یک مسیر قرار داشت به کلیات بودجه رأی نداد! فارغ از نقدهایی که تا امروز در این مسیر شنیده و نوشته شده می‌خواهیم حرفی نو بزنیم. هر چند که عده‌ای در این مدت نوشتند که «بیا و ببین لایحه دولت چقدر مشکل داشته که حتی مجلس هم طیف کلیات آن را رد کرده» ولی ما می‌خواهیم بنویسیم که «بیایید و ببینید مجلسی را که روی ریال به ریال بیت‌المال حساس است» می‌نویسیم «بیایید و ببینید که دولت این حساسیت را می‌فهمد و سعه‌صدر به خرج می‌دهد.»

فارغ از همه نقدهایی که این روز‌ها درباره اقدام تاریخی مجلس شنیده‌ایم، می‌خواهم امیدوار باشم و خوشحال از این‌که بیت‌المال با حساسیت‌های فراوان در پارلمانی که بسیار منتقد داشته و گاهی از آن به عنوان مجلس «بی‌تجربه‌ها» یاد می‌شود، پیگیری شده است. این اتفاق را هر چند تبعاتی در پی دارد، به فال نیک می‌گیریم، چرا که مردم هم از این‌که روی بیت‌المال حساسیت وجود داشته و برای ریال به ریال آن حسابرسی دقیق صورت گیرد، خوشحال می‌شوند. هر چند می‌دانیم با این اقدام فرصت نمایندگان برای بررسی جزییات هم طولانی‌تر شده و شاید لازم باشد در این میان برای تصویب بودجه، جلسات‌ علنی را در هفته، زیادتر از معمول برگزار کنند و گاهی دو یا ۳ شیفت وقت بگذارند اما از این‌که نمایندگان مردم با همه حجم کاری که در ماه پایانی سال دارند، این ریسک را پذیرفتند تا کلیت بودجه را مصوب نکرده و دوباره به کمیسیون تلفیق ببرند تا با حساسیت پیگیر هزینه‌کرد پول‌های مردم باشند، دلگرم‌کننده است. البته این شادی زمانی تکمیل خواهد شد که ببینیم بودجه‌ای که مجدداً به صحن می‌آید با ظرافت خاصی اصلاح شده است و در عین حال رضایت دولت را که در این مدت با سعه‌صدر پاسخگوی نمایندگان بوده به همراه دارد.

امروز مجدداً لایحه بودجه به صحن علنی مجلس می‌آید و نمایندگان باید اصلاحاتی را که روی کلیات صورت گرفته بررسی کرده و مجدداً به آن رأی بدهند. رأیی که حتماً در سرنوشت تک‌تک ملت و البته پیشبرد اهداف کشور مثمرثمر واقع خواهد شد.

در این مسیر امید داریم که نمایندگانی که با اعتماد مردم راهی بهارستان شده‌اند بدون تعارف درباره کلیات اصلاح شده بودجه، نظرشان را اعلام و مجدداً آن را بررسی کرده و رأیشان را بدون توجه به صداهایی که از جناح‌های مختلف برمی‌خیزد به نمایش بگذارند تا فصل جدید را در روابط سیاسی کشور آغاز شود.

این رأی مجلس یک اتفاق جدیدی را نیز در تاریخ سیاسی کشور رقم زده است که شاید تاکنون در تاریخ انقلاب اسلامی کم‌تر فرصت بروز و ظهور یافته بود. بدین شکل که همواره از تحزب‌گرایی بدون منطق و رأی‌هایی که تنها براساس مصلحت جناح بدون در نظر گرفتن مصلحت عموم جامعه به صندوق‌های رأی ریخته می‌شود گلایه داشته و معتقد بودیم که تحزب‌گرایی باید به شیوه صحیح و اسلامی که همان دیدن شایستگان بدون توجه به طیف و خط حزبی‌شان بوده است، مورد توجه قرار گیرد. حالا یکبار این اتفاق را در مجلس تجربه می‌کنیم که رأی نمایندگان بدون در نظر گرفتن این‌که اکثریت آنها موافق طیف دولت هستند به اجماع گذاشته می‌شود تا اقدامی انقلابی را رقم زند. هر چند که دخل و تصرف‌های صورت گرفته در بودجه و رفتاری که نمایندگان در اصلاح کلیات دخل و خرج دولت داشته‌اند در چند روز آتی می‌تواند نیت نمایندگان را بهتر روشن کند که آیا دنبال منافع فردی و حزبی و گرفتن رانت بودند یا حساسیت روی ریال به ریال بیت‌المال.

پیش‌داوری ما اینطور خلاصه می‌شود که مجلس رأیی با حساسیت بر بیت‌المال مسلمین و به نیت اصلاح بودجه بدون در نظر گرفتن توصیه‌های حزبی را اعلام کرده و قرار است همین روند را در ادامه تصویب بودجه اتخاذ کند، چیزی که از مجلس انقلابی انتظار داریم. این اقدام مجلس حتی میتواند اتفاق روزهای اول مجلس درباره سلفی با موگرینی و گرفتن قول استخدام از زنگنه را نیز از خاطر مردم محو کند.