کلانتری برای چهل سال

کلانتری برای چهل سال مائده شیرپور مدارس ابتدایی پایتخت امروز هم به دلیل آلودگی هوا تعطیل شدند؛ وضعیت شهرهای جنوبی کشور تعریفی ندارد و مردم همچنان با ریزگرد‌ها دست و پنجه نرم کرده و به قولی به همزیستی مسالمت‌آمیز رسیده‌اند؛ اما عیسی‌کلانتری، رییس سازمان محیط‌زیست، کسی که ید طولایی در انتقاد از محیط زیست داشت، […]

کلانتری برای چهل سال

مائده شیرپور

مدارس ابتدایی پایتخت امروز هم به دلیل آلودگی هوا تعطیل شدند؛ وضعیت شهرهای جنوبی کشور تعریفی ندارد و مردم همچنان با ریزگرد‌ها دست و پنجه نرم کرده و به قولی به همزیستی مسالمت‌آمیز رسیده‌اند؛ اما عیسی‌کلانتری، رییس سازمان محیط‌زیست، کسی که ید طولایی در انتقاد از محیط زیست داشت، از اولین روز ریاست بر سازمان، آب پاکی را روی دست همه ریخته و منتقدان را به «وزش باد» حواله داده! تا کسی نپرسد چرا حال هوا اینگونه شده؟!  البته اوایل مسؤولیت کلانتری وقتی از او پرسیده شد چرا هوای پایتخت آلوده است، یکبار پای مافیای خودرو را به میان آورد و زمانی که دید سازمان متبوعش تأییدیه تردد خودرو‌ها را همچنان صادر می‌کند، چندی بعد همین مقدار را هم پس گرفت و پاسخ داد: «دعا کنید باد بیاید تا مشکل هوا برطرف شود.»

 از سال ۹۲ همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، کلانتری کفش‌های انتقادش را آویخت! ابتدا به عنوان دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه پذیرفته شد. قرار بود مسؤول احیای دریاچه ارومیه بشود و در کنار خانم ابتکار، اوضاع محیط‌زیست کشور را بهتر کند، اما اکنون که ارتقای شغلی یافته و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست شده‌، به راحتی اعلام می‌کند «با روند کنونی احیای دریاچه ارومیه حدود ۳۰ یا ۴۰ سال زمان می‌برد.» آن زمان‌ها که تازه مسؤول احیای دریاچه شده و قول داده بود که دریاچه ارومیه را احیا کند، اتفاقاً چندبار بارش باران را به پای اقدامات حیات‌بخش  گذاشت و گفت که مسیر درست بوده؛ اما حالا که بر کرسی ریاست سازمان محیط زیست تکیه زده به راحتی از احیاپذیر نبودن این دریاچه می‌گوید، حرفی که همان روز نخست بسیاری از کارشناسان محیط‌زیست از جمله پرفسور کردوانی بیان کرده بودند!

با وجود اینکه خودش درباره زمان ۴۰ ساله احیای دریاچه ارومیه سخن گفته؛ اما جالب است که در همان مصاحبه، اعلام می‌کند مشکل دریاچه ارومیه اعتبارات است که قرار است با مصوبه دولت از خارج تأمین شود!!!

کلانتری ابتدا باید توضیح دهد که در این ۵ سال با اعتباراتی که برای ستاد احیا گرفت، چه کرده و با اعتبارات خارجی قرار است چه کار جدیدی انجام دهد؟! اگر به قول آقای محیط‌زیست، این دریاچه تا ۴۰ سال دیگر احیا نمی‌شود، چرا کشور را برای انجام کارهایی که اساساً قرار نیست عملیاتی شوند، مقروض کنیم؟!

البته کلانتری از آغاز دوره ریاستش، بار‌ها صحبت‌هایی را مطرح کرده که همه کارشناسان را انگشت به دهان گذاشته است! مثلاً علت محو تالاب‌های کشور را به سیاست‌هایی نظیر افزایش جمعیتی نسبت داد و گفت: «سیاست کلان نادرستی که در راستای توسعه پایدار نبود، طی چند سال گذشته منجر به از بین رفتن تالاب‌ها و محیط زیست کشور شد.» این سخن در حالی مطرح می‌شود که کشوری مانند چین با دارا بودن حدود یک چهارم جمعیت جهان، هرگز چنین ادعایی را مطرح نکرده که «جمعیت» عامل خشک شدن تالابهایش شده است!! ضمن آن‌که جناب کلانتری فراموش کرده که قبلاً طوری صحبت می‌کرد که انگار اگر خودش رییس شود، می‌تواند همه مشکلات را  مدیریت کند!

البته هنوز برای استعفای کسی که توان مدیریت مشکلات وجود ندارد، از پست متبوع خود، دیر نشده است؛ چرا که قطعاً نه مردم و نه مسؤولان، برای تحقق وعده‌هایی مانند احیای دریاچه ارومیه، ۴۰ سال صبر ندارند. بی‌برنامگی برای رفع معضلاتی چون خشکی تالاب‌ها و کم‌آبی و آلودگی هوا هم مزید بر علت است که مردم مدیری که منتقدان را به دعا برای وزیدن باد حواله می‌دهند، نخواهند!