وقتی می‌گوییم سوءمدیریت، دقیقاً از چه حرف می‌زنیم؟!

پاس مشتی نمونه خروار وقتی می‌گوییم سوءمدیریت، دقیقاً از چه حرف می‌زنیم؟! مسعود طاهری خبر کوتاه بود و تأسف‌انگیز. قهرمان فوتبال ایران و آسیا به دسته سوم رفت! تیم فوتبال پاس تهران به عنوان آخرین قهرمان فوتبال ایران در باشگاه‌های آسیا‌(۱۳۷۱) در آخرین بازی خود برابر تیم فوتبال شهرداری بم قرار گرفت و با پذیرش […]

پاس مشتی نمونه خروار

وقتی میگوییم سوءمدیریت، دقیقاً از چه حرف می‌زنیم؟!

مسعود طاهری

خبر کوتاه بود و تأسف‌انگیز. قهرمان فوتبال ایران و آسیا به دسته سوم رفت! تیم فوتبال پاس تهران به عنوان آخرین قهرمان فوتبال ایران در باشگاه‌های آسیا‌(۱۳۷۱) در آخرین بازی خود برابر تیم فوتبال شهرداری بم قرار گرفت و با پذیرش شکست برابر این تیم به دسته سوم فوتبال کشور سقوط کرد.

برای قدیمی‌تر‌‌ها مرحوم فریدون‌صادقیان آدم شناخته شده است. کسی که بنیانگذار تیم پاس بود و به دلیل آن‌که وی یک عضو شهربانی بود، نام تیم را پاس انتخاب کرد.

ضلع سوم قدرت پایتخت بود و ماجرای هدیه دادنش به همدان از آن داستان‌های تأسف‌برانگیز است. تیمی که روزگاری در تهران پا به پای دو غول فوتبال کشور یعنی پرسپولیس و استقلال می‌جنگید و دارای ۵عنوان قهرمانی در ادوار مختلف لیگ برتر فوتبال بود، در زمان دولت نهم در اتفاقی نادر توسط مدیریت وقت نیروی انتظامی و البته با همراهی دولت وقت به استان همدان هدیه شد و بدین کل، تیمی که سنگ بنایش از سال‌۱۳۳۲ ریخته شده بود در سال ۱۳۸۶ چشم از تهران فرو بست و برای همیشه به جایی که به آن تعلق نداشت، رفت!

تیمی که بزرگانی همچون حمیداستیلی، محمدخاکپور، وحیدهاشمیان، بهزادغلامپور، مارکارآقاجانیان، ستارهمدانی، رسول‌خطیبی، علی‌اصغرمدیرروستا، محسن‌گروسی، علی‌اکبر‌یوسفی، علیرضا‌حکیم‌زاده، جوادنکونام، آرش‌برهانی، خدادادعزیزی، محمدنصرتی، حسن‌رودباریان، محسن‌بیاتی‌نیا و… را به فوتبال کشور معرفی کرده بود و اساس پایه‌گذاری آن صمیمیت بیش‌تر مردم با پلیس بود، پا در دسته سوم فوتبال کشور گذاشت!

حال سؤال اصلی این بود که اصلاً چرا باشگاهی که تمام افتخاراتش را در تهران کسب کرده بود، به همدان رفت؟

قانع‌کننده‌‌‌ترین دلیل برای این اتفاق نداشتن حامی مردمی عنوان شد در حالی که در تمام مدتی که از فعالیت تیم پاس در پایتخت می‌گذشت، پاس بدون حامی توانسته بود ضلع سوم قدرت در پایتخت ایران باشد.

در آن زمان برنامه ۹۰ و خصوصاً عادل‌فردوسی‌پور به صورت مرتب موضوع این انتقال احساسی را زیر ذره‌بین بردند و حتی کار به دعوای بین نمایندگان وقت همدان در مجلس با مجری برنامه ۹۰ کشید و پاسخ معروف فردوسی‌پور به نماینده همدان که بحث را به خدا و پیغمبر کشانده بود نیز هنوز در اذهان باقی است. فردوسی‌پور گفت که خدا و پیغمبر تنها مربوط به شما نیست و همه ما دارای دین و اعتقاد هستیم اما این ربطی به هبه کردن یک تیم به جای دیگر ندارد…» اما مدیریت وقت ناجا تصمیمش را گرفته بود و به کمک برخی از عناصر همچون کاظم‌اولیایی که در آن زمان فرماندار همدان شده بود، به هر شکلی که بود این تیم را به همدان منتقل کردند تا بدین‌ترتیب، سبز‌‌ترین تیم ایران پا در دیار غربت بگذارد!

حال از زمان هدیه کردن تیم پاس به همدان تاکنون ۱۰سال گذشته و در این مدت آخرین قهرمان ایرانی آسیا نه تنها نتوانست از حمایت‌های مردمی در همدان برخوردار باشد، بلکه هر سال با نزولی عجیب خود را به دسته‌های پایین لیگ برتر فوتبال کشاند و سر آخر هم به دسته سوم کشور رفت تا مشخص شود وقتی می‌گوییم سوءمدیریت دقیقاً از چه حرف می‌زنیم؟!

 

الان وقت خوبی است تا امثال فرمانده وقت ناجا، نمایندگان وقت استان همدان در مجلس، کاظم‌اولیایی (مدیرعامل سابق باشگاه استقلال و فرماندار وقت همدان در زمان انتقال) بیایند و پاسخگوی کارشان باشند.