فرصت‌‌ها و چالش‌های حضور «لودریان» در تهران

فرصت‌‌ها و چالش‌های حضور «لودریان» در تهران مائده شیرپور هر چند که حضور وزیر خارجه فرانسه در تهران می‌تواند فرصت‌های اقتصادی را با خود به همراه آورد اما اگر دیپلماسی اقتصادی صحیحی را مقابل این کشور که تنها نفع آن، قراردادهای اقتصادی است، رعایت نکنیم، این فرصت‌‌ها به تهدید تبدیل خواهند شد. واقعیت این است […]

فرصت‌‌ها و چالش‌های حضور «لودریان» در تهران

مائده شیرپور

هر چند که حضور وزیر خارجه فرانسه در تهران می‌تواند فرصت‌های اقتصادی را با خود به همراه آورد اما اگر دیپلماسی اقتصادی صحیحی را مقابل این کشور که تنها نفع آن، قراردادهای اقتصادی است، رعایت نکنیم، این فرصت‌‌ها به تهدید تبدیل خواهند شد.

واقعیت این است که سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران با تحولاتی همراه بوده است. به نظر می‌رسد کشور فرانسه که در طول مذاکرات برجام بار‌‌ها با سنگ‌پراکنی، زمان امضای برنامه جامع اقدام مشترک را به تأخیر انداخت، قصد دارد موازنه‌ای میان تمایل اروپایی‌‌‌ها به حفظ توافق هسته‌ای و خواسته‌های رییس‌جمهوری آمریکا، ایجاد کند.

شامگاه دوشنبه، ژان‌ایو‌لودریان، وزیر خارجه فرانسه در ادامه تلاش‌های اروپا برای نجات توافق هسته‌ای به تهران سفر کرد. این اولین سفر یک مقام ارشد فرانسوی به تهران، بعد از ریاست‌جمهوری امانوئل‌ماکرون است. سفر روز دوشنبه لودریان یک اقدام با هدف ایجاد موازنه و تلاش برای پاک کردن خاطره سنگ‌پراکنی فرانسوی‌‌ها قبل از امضای برجام و حفظ پرستیژ میانجی‌گری آنها مقابل ایران و آمریکا است. او باید از طرف اتحادیه اروپا به ایران اطمینان بدهد که عواید اقتصادی برجام متوقف نخواهد شد. در عین حال باید به ترامپ که به شرکای اروپایی‌اش برای ترمیم توافق هسته‌ای اولتیماتوم داده است نیز اطمینان خاطر بدهد. همچنین باید به او بفهمانیم مذاکرات برجام در چارچوب توافق هسته‌ای بوده است نه چیزی اضافه‌تر و او و شرکایش باید دندان طمع ارتباط دادن برجام به موضوعات منطقه و توان دفاع موشکی ایران را از بیخ و بن کنده تا بتوانند بر تعاملات اقتصادی در چارچوب ثبات و امنیتی که ناشی از حضور ایران در منطقه است، بیفزایند.

این دیدار آزمونی برای دولت امانوئل ماکرون است. به گفته کلمنت ترم، محقق موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک لندن، ماکرون می‌خواهد نشان بدهد فرانسه مستقل است و روابطش را با تهران براساس منافع ملی کشورش ترتیب می‌دهد نه سیاست‌های آمریکا.

در همین زمینه، یک پژوهشگر ارشد شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌و‌گو با بلومبرگ درباره سفر لودریان گفته بود که فرانسه باید به ایران نشان بدهد اتحادیه اروپا حتی در صورت خروج آمریکا از برجام نیز به تعهداتش پایبند است.

درست است که اهمیت برجام برای اروپایی‌‌‌ها بالاخص فرانسه در حجم مبادلات مالی کشورهای اروپایی با ایران پس از برجام نهفته است اما جمهوری اسلامی ایران باید با اتخاذ خط‌مشی صحیح،  از این فرصت ایجاد شده، بهره‌برداری درست داشته باشد و کاری کند که اروپایی‌‌‌ها قدر و منزلت برداشتن گام‌های مثبت جمهوری اسلامی برای پایان دادن به یک دهه تحریم اروپا را بداند.

مبادلات تجاری بین ایران و فرانسه که در سال۲۰۰۴ میلادی، ۳٫۷میلیارد یورو بود در سال۲۰۱۴ میلادی به ۵۱۵میلیون یورو رسید. در سال۲۰۱۶ یعنی سالی که تحریم‌ها برداشته شد، بار دیگر حجم این مبادلات به ۷۲۲میلیون یورو صادرات اقلام پتروشیمی و تجهیزات دارویی و شیمیایی و ۱٫۴میلیارد یورو واردات که اغلب واردات نفتی است، رسید.

در سال۲۰۱۶ شرکت خودروسازی پژو قراردادی با ایران خودرو امضا کرد و سال گذشته خط تولید یک مدل اتومبیل آغاز شد. رنو نیز در توافقی مشترک که در سال۲۰۱۷ به امضا رسید، قرار است اتومبیل‌هایی را در ایران تولید کند. ایران ایر نیز در توافقی به ارزش ۱۰میلیارد دلار، ۱۰۰فروند هواپیما از شرکت ایرباس خریداری کرده و شرکت نفتی توتال نیز قراردادی برای توسعه میادین گازی پارس‌جنوبی با شرکت نفت ایران امضا کرده است.

وزیر خارجه فرانسه علاوه بر دیدارهای سطح‌ بالایی که در این سفر با مقام‌های ایران داشت، نمایشگاهی از موزه لوور پاریس را نیز در تهران افتتاح کرد.

این نمایشگاه در محل موزه ملی ایران تا اواسط خرداد سال آینده برپا است و براساس گزارش سفارت فرانسه، بیش از ۵۰ قطعه آثار هنری لوور در آن به نمایش در می‌آید. تفاهمنامه موزه لوور و سازمان میراث فرهنگی برای همکاری در جریان سفر دو سال پیش حسن روحانی به فرانسه به امضا رسید. همزمان با برگزاری نمایشگاه لوور در تهران، قرار است نمایشگاهی هم از آثار هنری دوره قاجار در فرانسه برپا شود.