فشن شوی اقتصادی یک ضرورت

فشن شوی اقتصادی یک ضرورت مجتبی قدیری «فشن ویک» یا «هفته مد» در تقویم مد و فشن یکی از مهم‌ترین هفته‌های سال می‌باشد، هفته‌ای است که چشم‌های زیادی منتظر آن هستند، تا طراحان مد ایده‌ها و نوآوری‌های خود را ارایه دهند. نوآوری‌هایی که گاه با استقبال هم مواجه نمی‌شود و از نظر منتقدان و مشتاقان […]

فشن شوی اقتصادی یک ضرورت

مجتبی قدیری

«فشن ویک» یا «هفته مد» در تقویم مد و فشن یکی از مهم‌ترین هفته‌های سال می‌باشد، هفته‌ای است که چشم‌های زیادی منتظر آن هستند، تا طراحان مد ایده‌ها و نوآوری‌های خود را ارایه دهند. نوآوری‌هایی که گاه با استقبال هم مواجه نمی‌شود و از نظر منتقدان و مشتاقان پس زده می‌شود. اما نه تنها طراحان صنعت مد ناراحت نمی‌شوند، بلکه آن ‌را تجربه‌ای برای خود می‌دانند.

ای کاش ما هم در این مرز و بوم یک هفته ویک یا مد داشتیم، البته نه برای طراحان صنعت مد، بلکه برای طراحان و ایده‌پردازان اقتصادی این مرز و بوم که در دستگاه‌های دولتی نشسته‌اند و شبانه طرح و ایده می‌دهند و همه چیز را به‌ هم می‌ریزند. ایده‌پردازانی که سلایق شخصی خود را قانون می‌دانند و انجام نشدن آن‌ را تخلف برمی‌شمارند.

ای کاش این عزیزان نیز این فرصت را به دوستداران خود می‌دادند تا در یک فشن‌ شوی اقتصادی طرح و ایده آنها به نمایش گذاشته شود و بعد استقبال و بازخورد آن ‌را در جامعه ببینند.

هر چند ما در جامعه هفته ویک اقتصادی نداریم اما هستند مسؤولان میانی در دستگاه‌های اجرایی که همچون شومن‌‌ها بر روی سن اقتصادی دِفیله یا کَت‌واک(۱) راه می‌روند و نظرات و سلایق شخصی خود را به رخ می‌کشند. اما با این تفاوت که انتقاد بر آنها جایز نیست و هر طرحی را که آنها به صورت کت‌واک بر سن اقتصادی ارایه کردند، همگان باید بپذیرند.

مثلاً همین چند سال پیش که قرار بود بحث هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود یک فشن شوی اقتصادی اجرا شده به این‌گونه که کارشناسان اقتصادی زیادی دعوت شدند و بحث هدفمندی یارانه‌ها از سوی مسؤولان وقت ارایه شد و هر کدام از این عزیزان که خواستند انتقاد کنند، گفتند امروز فقط قرار است این بحث ارایه شود و در جلسه بعد حتماً انتقادات و نظرات شما عزیزان شنیده شده و آن بخش از نظرات و انتقادات که درست باشد در طرح هدفمندی یارانه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. اما شب هنگام خبر به صورت دیگری منتشر شد و آن این بود که تمامی کارشناسان اقتصادی دعوت شده در نشست بررسی طرح هدفمندی یارانه‌ها با این طرح موافق بودند. به همین سادگی!

از این‌رو پیشنهاد ما این است در سال جدید یک هفته ویک اقتصادی بگذارند و این عزیزانی که یک شبه قصد دارند با تغییرات سلیقه‌ای روند یک کار اجرایی را تغییر دهند، حداقل یک فشن شوی اقتصادی با حرکات دِفیله یا کَت‌واک به نمایش بگذارند تا لااقل از این طرح‌های من درآوری یک خاطر خوش بماند. شاید سال‌ها بعد فشن شوهای اقتصادی ایران جهانی و بین‌المللی شود و این مسؤولان عزیز همچون طراحان مد در سطح جهانی معروف شوند.

۱- راه رفتن مدل‌های لباس از راه رفتن گربه تقلید شده است.