غروب نمایشگاه شهر آفتاب کمی بعد از طلوع

  مجتبی قدیری این روز‌‌ها نه تنها رسانه ملی بخشی از اخبار و گزارش‌های خود را به بیست‌ونهمین نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب اختصاص داده است، بلکه در سطح شهر نیز شاهد بیلبوردهای تبلیغاتی شهرآفتاب هستیم که تلاش دارد مخاطبان بازدید از بیست‌ونهمین نمایشگاه کتاب را افزایش دهد. نمایشگاهی که از هر سن ‌و جنس […]

 

مجتبی قدیری

این روز‌‌ها نه تنها رسانه ملی بخشی از اخبار و گزارش‌های خود را به بیست‌ونهمین نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب اختصاص داده است، بلکه در سطح شهر نیز شاهد بیلبوردهای تبلیغاتی شهرآفتاب هستیم که تلاش دارد مخاطبان بازدید از بیست‌ونهمین نمایشگاه کتاب را افزایش دهد. نمایشگاهی که از هر سن ‌و جنس برای بازدید و خرید به آن مراجعه می‌کنند.

نمایشگاهی که با کبکبه و دبدبه بازگشایی شد و مسؤولان شهرداری سینه ستبر کرده و به تعریف از آن پرداختند که این نمایشگاه می‌تواند جای نمایشگاه بین‌المللی تهران که چند سالی است مورد بی‌مهری برگزار کنندگان نمایشگاه کتاب واقع شده است را بگیرد. حتی مصلی تهران که دو خط مترو آن‌را پوشش می‌دهد در برابر نمایشگاه شهر آفتاب یارای رقابت ندارد. مدیران شهری هر روز با حضور در رسانه ملی در برنامه تبلیغاتی فقط تعریف و تعریف می‌کنند. در حالی‌که بخش‌های ویژه خبری چیز دیگری می‌گوید و بیش از آن‌که از محسنات بگوید از کاستی‌‌‌هایی حکایت می‌کنند که شهروندان را کلافه و ناراضی کرده است.

در حالی‌که کاستی‌‌‌ها و کمبودهای این نمایشگاه در برابر نمایشگاه بین‌المللی تهران یا مصلی امام خمینی(ره) آن‌قدر زیاد است که اگر بخواهیم بنویسم مثنوی هفتاد من کاغذ می‌شود. یعنی سخنان پرطمطراق مدیران شهری در برابر نارضایتی‌های شهروندان حاکی از آن مثل زیبای فارسی است که می‌گوید «میان ماه من تا ماه گردون – تفاوت از زمین تا آسمان است».

به راستی چرا شهرداری شتاب داشت تا این نمایشگاه را پیش از تکمیل افتتاح کنند و به قولی در معرض دید عموم بگذارد؟ نکته اینجاست که با توجه به سخنان یکی از مدیران شهری تا نمایشگاه کتاب در سال ۹۶ هر ماه شاهد برگزاری یک نمایشگاه تخصصی در این مکان هستیم!

افتتاح زود هنگام این نمایشگاه خبرنگاران را به یاد پروژه‌هایی می‌اندازد که وزرا و مدیران دولتی در پایان سال‌های مدیریت خود که اتفاقاً با انتخابات همراه است، افتتاح می‌کنند. در حالی‌که پروژه یا طرح مورد نظر پایان نیافته است و بعد شاهد مشکلات اختصاص بودجه به این دست طرح‌ها و پروژه‌ها هستیم. البته چند سالی است که مدیران محترم یاد گرفته‌اند از کلمه فاز اول تا… استفاده کنند تا این‌چنین مشکلاتی پیش نیاید.

قطعاً نمایشگاه شهر آفتاب را اگر با نمایشگاه‌های بین‌المللی کشورهای همسایه مقایسه کنیم نیز همان مثل «میان ماه من تا ماه گردون – تفاوت از زمین تا آسمان است» مصداق خواهد داشت.

به قول رابرت بوش، مدیر لوازم خانگی بوش «حاضرم سرمایه‌ام را از دست بدهم اما اعتماد مشتریانم را از دست ندهم.» قطعاً با این نحوه راه‌اندازی نمایشگاه شهر آفتاب ما هم سرمایه را باخته‌ایم و هم اعتماد شهروندان را به مدیریت شهری از دست داده‌ایم. به قولی آفتاب این نمایشگاه هنوز سر نزده و نورافشانی نکرده غروب کرده است. مگر اینکه تدبیری جدی اندیشیده شود.