حمایت از کالای ایرانی بر عهده کیست؟

حمایت از کالای ایرانی بر عهده کیست؟ مجتبی قدیری امسال از سوی مقام‌معظم‌رهبری سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شد و در این چند روز شاهد هستیم هر کدام از مسؤولان محترم دولتی و بخش خصوصی در این مورد داد سخن داده‌اند که باید چنین و چنان کرد! اما نکته اینجاست حمایت از کالای ایرانی […]

حمایت از کالای ایرانی بر عهده کیست؟

مجتبی قدیری

امسال از سوی مقام‌معظم‌رهبری سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شد و در این چند روز شاهد هستیم هر کدام از مسؤولان محترم دولتی و بخش خصوصی در این مورد داد سخن داده‌اند که باید چنین و چنان کرد! اما نکته اینجاست حمایت از کالای ایرانی نه از سوی مصرف‌کنندگان بلکه باید از سوی تولیدکنندگان صورت گیرد، یعنی در این حمایت از کالای ایرانی که سفارش مقام‌معظم‌رهبری است، این تولیدکنندگان هستند که نقش اول و تعیین‌کننده را دارند. این عزیزان باید با افزایش کیفیت تولیدات و کاهش قیمت آن از کالای ایرانی حمایت کنند. نه این‌که بر این باور باشند قرار است در این سال هر بنجلی را با هر قیمتی که تولید کردند به سرعت از سوی مصرف‌کنندگان ایرانی خریداری شود!  

تولیدکنندگان کالای ایرانی باید بدانند که مهم‌ترین نقش را در حمایت از کالای ایرانی دارند، زیرا آنها هستند که می‌توانند مصرف‌کنندگان را ترغیب به خرید و مصرف کالای ایرانی کنند.

این‌که فکر کنیم با تبلیغات و ساخت برنامه‌های تلویزیونی می‌توان مصرف‌کننده را وادار به حمایت از کالای ایرانی کرد، خیال باطلی است. چرا که اگر کیفیت و قیمت مطلوب  نباشد، مصرف‌کننده  قطعاً تن به خرید و مصرف کالای ایرانی نخواهد داد. این تولیدکنندگان ایرانی هستند که باید با احترام به حقوق مشتری و مصرف‌کننده کالای خود، مصرف‌کننده ایرانی را ترغیب به ادامه خرید و استفاده از کالای ایرانی کنند. اما متأسفانه در این سال‌ها تولیدکنندگان داخلی نتوانستند به هیچ کدام از این گفته‌ها عمل کنند و فقط بر این باور بودند که شرایط اقتصادی بد است و در تحریم قرار داریم و توان رقابت با تولیدات خارجی نیست و فقط به دنبال حمایت از سوی دولت هستند. قطعاً حمایت از کالای ایرانی به این معنا و مفهوم نیست که از فردا تولیدکنندگان ایرانی به دنبال ایجاد رانت از سوی دولت برای خودشان باشند.

اگر امسال از سوی مقام‌معظم‌رهبری حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است، این تولیدکنندگان هستند که باید بیش‌ترین و مهم‌ترین نقش را در این میان اجرا کنند.

باید یادآور شد مصرف‌کنندگان کالای ایرانی حلقه آخر هستند که باید در این میان نقش‌آفرینی کنند. قطعاً به گوش گرفتن این توصیه مقام‌معظم‌رهبری از سوی تولیدکنندگان می‌تواند حمایت از کالای ایرانی را فراتر از مرزهای کشور ببرد و نه تنها در کشورهای منطقه حتی بسیار دورتر از مرزهای ایرانی شاهد باشند که چگونه کالای با کیفیت و قیمت مناسب آنها گوی رقابت از بسیاری کالاهای خارجی مشابه می‌رباید.

این واقعیتی است که تولیدکنندگان باید باور داشته باشند که کیفیت و نوآوری مهم‌ترین شرط رقابت در هر بازاری است و اگر تولیدکنندگان ایرانی نتوانند این‌گونه عمل کنند، هیچ دستورالعمل و بخشنامه‌ای نمی‌تواند مصرف‌کننده را وادار به خرید کالای آنها کند.

چرا که بسیاری از دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها و حتی قوانین در خصوص خرید کالای ایرانی وجود دارد، اما این‌که چرا اجرایی نمی‌شود، بخشی از آن به خود تولیدکنندگان باز می‌گردد که این عزیزان باید این موضوع را جدی‌تر پیگیری کنند تا بتوانند در تحقق نامگذاری امسال موفق باشند.