فضای سایبر و فرصت‌های حمایت از کالای ایرانی

  فضای سایبر و فرصت‌های حمایت از کالای ایرانی مجتبی قدیری این روز‌ها دنیای مجازی گسترده‌تر و پرمخاطب‌تر از دنیای حقیقی شده است. به جرأت می‌توان گفت جمعیت فضای مجازی چند برابر فضای حقیقی می‌باشد، چرا که هر شهروند در چندین شبکه اجتماعی فعال بوده و در ده‌ها گروه و کانال عضو است. اما متأسفانه […]

 

فضای سایبر و فرصت‌های حمایت از کالای ایرانی

مجتبی قدیری

این روز‌ها دنیای مجازی گسترده‌تر و پرمخاطب‌تر از دنیای حقیقی شده است. به جرأت می‌توان گفت جمعیت فضای مجازی چند برابر فضای حقیقی می‌باشد، چرا که هر شهروند در چندین شبکه اجتماعی فعال بوده و در ده‌ها گروه و کانال عضو است.

اما متأسفانه سهم تولیدات داخلی در تبلیغات دنیای مجازی در حداقل است و تولیدکنندگان داخل این فرصت را غنیمت نشمرده و کم‌تر از آن بهره می‌برند.

از این ‌رو مسؤولان فضای مجازی کشور برای تحقق شعار سال «حمایت از تولید داخل» باید طرح و برنامه ارایه دهند تا تولیدکنندگان بتوانند بیش‌ترین استفاده از قابلیت‌های فضای مجازی داشته باشند. نکته اینجاست همان‌طور که گفتیم سهم کالاهای خارجی در تبلیغات فضای مجازی بسیار بیش‌تر از کالای داخلی است و کاربران این فضا در یک هجمه تبلیغات کالای خارجی قرار دارند که این امر می‌تواند در انتخاب آنها برای خرید کالا تأثیر‌گذار باشد.

متأسفانه هنوز تولیدکنندگان ایرانی نتوانسته‌اند از قابلیت‌های این فضا برای تبلیغات کالای خود به خوبی استفاده کنند. البته این کم کاری تولیدکنندگان در استفاده از این قابلیت‌ها فقط به خودشان باز نمی‌گردد، بلکه مسؤولان فضای مجازی هم در این میان نقش‌آفرینی چندانی نداشته‌اند تا زمینه‌ها و فرصت‌های این فضا را بارور کنند.

باید یادآور شد فضای مجازی قابلیت‌های فراوانی دارد که در حمایت از کالای ایرانی می‌تواند نقش‌آفرینی کند. از گستره تبلیغاتی در سطح جهان تا بازار فروشی در این سطح البته این گستره برای فروش به همکاری بانک‌ها دارد که بتوانند در تعامل با بانک‌های خارجی زمینه‌ این بازار را فراهم کنند.

باید یادآورشد حجم داد و ستد آنلاین رو به افزایش است، هر چند هنوز این حجم معامله به حد فضای واقعی نرسیده است، اما بسیاری از شهروندانی که این روز‌ها در فضای واقعی خرید می‌کنند، اطلاعات مورد نیاز کالای خود را از فضای مجازی اخذ کرده‌اند، از قیمت تا اطلاعات فنی یک کالا و مقایسه آن با کالاهای مشابه و حتی میزان رضایت شهروندان از آن کالا به راحتی در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. شما امروز با یک جستجوی ساده می‌توانید مثلاً اطلاعات فلان برند یخچال را از هر نظر از فضای سایبر کسب کنید و حتی در مقایسه با برند مشابه متوجه کمی و کاستی‌‌ها یا مزیت‌ها و امتیازات آن برند در مقایسه با کالای مشابه شوید. البته دایره این مقایسه بسیار گسترده است و شما می‌توانید با ده‌ها برند و کالای مشابه آن‌ را مقایسه کنید.

نکته اینجاست، همان‌گونه که بازارهای واقعی در تسخیر کالاهای خارجی است، فضای مجازی نیز از همین رویه پیروی می‌کند و شاهد یکه‌تازی کالاهای خارجی در این فضا هستیم، البته خرید و فروش کالاهای قاچاق در این فضا نیز به وفور صورت می‌گیرد، چرا که گویا نظارت‌‌ها در این فضا محدودتر است و هنوز اتحادیه‌ها و اصناف نحوه نظارت بر فضای مجازی را نمی‌دانند و کسی نیست که دست یاری به این عزیزان بدهد. البته مسؤولان اتحادیه‌ها و اصناف نیز بیش از آن‌که به دنبال قانونمند کردن تجارت این فضا باشند، سنگ‌اندازی و چوب لای چرخ کسب‌ و کارهای آنلاین بگذارند، چرا که از توسعه این فضا وحشت دارند و بر این باورند که گسترش بازارهای آنلاین موقعیت کسب ‌و کار آنها را با مخاطره مواجه خواهد ساخت.

شاید همین ترس‌ و وحشت باعث عدم مدیریت از سوی بخش خصوصی بر فضای کسب‌ و کار آنلاین شده و این عدم مدیریت در پی خود تبعات زیادی به همراه داشته است.

این‌که امسال قرار است از کالای ایرانی حمایت شود، باید این حمایت همه جانبه باشد و در فضای مجازی نیز این حمایت صورت گیرد اما متأسفانه باید اذعان کرد، هنوز هیچ دستگاه و سازمانی رسماً متولی حمایت از کالای ایرانی در فضای مجازی نشده است و قطعاً ندیدن این موضوع می‌تواند بحث حمایت از کالای داخلی را با چالش مواجه کند. لذا ضرورت دارد هر چه سریع‌تر یک دستگاه دولتی در کنار بخش خصوصی بحث حمایت از کالای ایرانی را در فضای مجازی پیگیری کند و این پیگیری در قالب برنامه و سیاست‌گذاری‌های مشخص و مدون باشد نه شعار.