لباس تیم ملی و مزایده بین‌المللی

لباس تیم ملی و مزایده بین‌المللی مسعود طاهری یکی از مشکلات همیشگی در جامعه ما بحث پوشش است. حال این پوشش می‌خواهد زنانه باشد و خواه مردانه! همین چند روز قبل بود که برخورد یکی از مأموران گشت ارشاد با پوشش یکی از دختران کشورمان مسأله‌ساز شده بود تا جایی که کار به وزیر کشور […]

لباس تیم ملی و مزایده بین‌المللی

مسعود طاهری

یکی از مشکلات همیشگی در جامعه ما بحث پوشش است. حال این پوشش می‌خواهد زنانه باشد و خواه مردانه!

همین چند روز قبل بود که برخورد یکی از مأموران گشت ارشاد با پوشش یکی از دختران کشورمان مسأله‌ساز شده بود تا جایی که کار به وزیر کشور نیز کشیده شد.

از این مسایل که بگذریم، به بحث پوشش ورزشکارانمان در عرصه‌های بین‌المللی می‌رسیم. در واقع چند سالی است که بحث چی بپوشیم به البسه تیم‌های ملی هم نفوذ کرده است! بعد از شاهکار طراحی لباس‌های ورزشکاران ایران در المپیک سال قبل که جنجال‌های بسیاری را به راه انداخت، این بار لباس تیم ملی فوتبال ایران مسأله‌ساز شده است.

۲۲ خردادماه ۹۶ تیم ملی ایران با کسب پیروزی برابر ازبکستان برای پنجمین بار راهی جام جهانی شد. مردان ایران به رهبری کارلوس کی‌روش توانستند بعد از برزیل دومین تیمی باشند که به روسیه می‌رسند.

از آن زمان تاکنون یعنی بعد از گذشت نزدیک به ۱۰ ماه همچنان از لباس رسمی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی روسیه رونمایی نشده و این در شرایطی است که بسیاری از تیم‌های ملی حاضر در جام جهانی از لباس رسمی خود رونمایی کرده‌اند.

در این روز‌ها نگاهی به رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی که بیندازی، البسه تیم ملی یکی از سوژه‌های خبری است و کار به جایی رسیده که بسیاری از کاربران شبکه‌های مجازی خود اقدام به رونمایی از لباس تیم ملی در جام جهانی روسیه کرده‌اند.

بدتر از همه این‌که کشورمان تنها کشور حاضر در جام جهانی است که برای لباس‌هایش طرح اختصاصی ندارد.

قرار است تیم ملی ایران ساده‌‌ترین لباس‌های برند آدیداس را تن کند؛ از پیراهن‌های سفید و قرمز همراه با ۳خط که آدیداس برای اولین بار اجازه داده از آن استفاده شود، بگیر تا حذف طرح یوزپلنگ ایرانی که قبل از این روی پیراهن بازیکنان فوتبال وجود داشت!

جالب‌تر از همه قرارداد مالی فدراسیون کشورمان با این برند معتبر است که بسیار ناقص است و در این مقال نمی‌گنجد. از پول دادن به شرکت آدیداس در عوض پول گرفتن از آن بگیر تا حاشیه‌های فروش پیراهن تیم ملی با این برند خارجی در داخل کشور آن هم در سال حمایت از تولید داخلی.

در واقع زمانی که حاشیه‌های بسیاری درباره قرارداد فدراسیون فوتبال با شرکت آدیداس برای تأمین پوشاک تیم‌های ملی در رسانه‌ها مطرح شد، فدراسیون فراخوانی منتشر کرد تا برای تأمین البسه ورزشی موردنیاز کلیه تیم‌های ملی فوتسال، فوتبال ساحلی و فوتبال (به غیر از تیم ملی بزرگسالان) در رده آقایان و بانوان از بین شرکت‌های تولیدی البسه ورزشی توانمند داخلی یک شرکت را انتخاب کند؛ غافل از این‌که فیفا دستورالعمل خاص خود را در این زمینه دارد و فقط چند شرکت می‌توانند لباس ورزشکاران حاضر در جام جهانی را تولید کنند و امکان تولید داخلی برای کشور ما وجود ندارد!

در این بین جای خالی مزایده‌ای بین‌المللی برای لباس تیم ملی بسیار مشهود است. در فستیوالی که تنها ۳۲ تیم توانایی شرکت در آن را داشتند و کشورمان هم یکی از تیم‌های شرکت‌کننده است، می‌توانستیم با مزایده‌ای بین‌المللی لباس تیم را به یکی از برندهای مورد نظر فیفا بسپاریم تا هم از این طریق پولی به دست آوریم و هم مثل آدیداس مجبور به پرداخت پول نباشیم.