۱۰۰هزار ریال بدهید؛ یک کیلو طلا بگیرید

۱۰۰هزار ریال بدهید؛ یک کیلو طلا بگیرید علی قره‌داغلی   براساس بند (الف) ماده۴ قانون پولی و بانکی کشور در مقابل اسکناس‌های منتشر شده متعهد است و براساس ماده۵ قانون مذکور باید برابر صددرصد اسکناس‌های منتشر شده همواره به عنوان پشتوانه، طلا، ارز یا اسناد اوراق بهادار در اختیار داشته باشد. همچنین مطابق  بند (ب) ماده۱ همین […]

۱۰۰هزار ریال بدهید؛ یک کیلو طلا بگیرید

علی قره‌داغلی

  براساس بند (الف) ماده۴ قانون پولی و بانکی کشور در مقابل اسکناس‌های منتشر شده متعهد است و براساس ماده۵ قانون مذکور باید برابر صددرصد اسکناس‌های منتشر شده همواره به عنوان پشتوانه، طلا، ارز یا اسناد اوراق بهادار در اختیار داشته باشد. همچنین مطابق  بند (ب) ماده۱ همین قانون یک ریال برابر با بیش از یک‌صدم‌ گرم طلای خالص است چون براساس ماده ۳ امتیاز انتشار پول رایج انحصاراً در دست دولت و به تبع آن بانک‌مرکزی است و براساس بند (ب) ماده۱۰ آن حفظ ارزش پول نیز بر عهده بانک‌مرکزی ایران است. پس عرفاً هر ایرانی می‌تواند با مراجعه به بانک‌مرکزی به ازای صدهزار ریال کمی بیش از یک کیلو طلا تحویل بگیرد.

از سوی مطابق بند (ج) ماده۱ تغییر برابری ریال نسبت به طلا با پیشنهاد بانک‌مرکزی و وزارت اقتصاد، تأیید هیأت‌وزیران و تصویب کمیسیون‌های دارایی مجلس شورای‌اسلامی میسر است. این در حالی است که تاکنون چنین تغییری به تصویب نرسیده است. پس بیایید قدر ریال خود را بدانیم نه این‌که آن را با ارزی مانند دلار که هیچ پشتوانه طلا نداشته و به طرفه‌العینی با تغییر طرح چاپی آن بی‌ارزش می‌شود معاوضه کنیم.

به بیان دیگر شما می‌توانید با مراجعه به بانک‌مرکزی و ارایه ۱۰۰هزار ریال یک کیلو طلا تحویل بگیرید و نکته قابل‌توجه این‌که این قانون هنوز هیچ تغییری نکرده است که اینامر نشان از قدرت بالای ریال دارد ولی از آنجایی که ما ایرانیان مرغ همسایه را غاز می‌پنداریم خود کمر به نابودی ریال باارزش‌مان بسته‌ایم.