چگونگي پيشگيري و يا برخورد با ادعاهاي غرامت حرفه‌اي

چگونگي پيشگيري و يا برخورد با ادعاهاي غرامت حرفه‌اي   هدف: درك بهتر عوامل اصلي و متداول بروز ادعاهاي غرامت حرفه‌اي و چگونگي برخورد با چنين ادعاهايي در هنگام بروز آنها. واژگان كليدي: ادعاها، قصور حرفه‌اي، مكاتبه، نظر و قضاوت مهندسي، منابع مالي، حق‌الزحمه (دستمزد حرفه‌اي)، خطاها و اشتباهات، چگونگي تنظيم ادعا. توجه: اين مطلب […]

چگونگي پيشگيري و يا برخورد با ادعاهاي غرامت حرفه‌اي

 

هدف: درك بهتر عوامل اصلي و متداول بروز ادعاهاي غرامت حرفه‌اي و چگونگي برخورد با چنين ادعاهايي در هنگام بروز آنها.

واژگان كليدي: ادعاها، قصور حرفه‌اي، مكاتبه، نظر و قضاوت مهندسي، منابع مالي، حق‌الزحمه (دستمزد حرفه‌اي)، خطاها و اشتباهات، چگونگي تنظيم ادعا.

توجه: اين مطلب مي‌بايست به همراه یادداشت زير مورد استفاده قرار گيرد:

«مديريت ريسك حقوقي»

۱- پيشگيري از بروز ادعاهاي قصور حرفه‌اي:

(۱-۱) ارتباط موثر

– ارتباط كتبي و شفاهي ساده و موثر را تمرين نماييد.

-در ارتباطات خود، موجز بوده و همواره به حقايق اشاره نماييد.

– همه مكاتبات و نامه‌ها بايد توسط يك وكيل كنترل گردند.

– در قسمت مشخصات، تعاريف را به طور دقيق ارايه نماييد.

– به دقت، همه اسناد را غلط گيري و تصحيح نماييد.

– نقشه‌ها بايد به طور ساده، دقيق و واضح طراحي گردند.

– هر يك از اندازه‌ها و مقادير مي‌بايست فقط يك بار ذكر گردند.

– به طور مرتب در محل احداث پروژه، جلسه برگزار نماييد و صورت جلسه و خلاصه مذاكرات را پيش خود نگاه داريد.

– يك سيستم اصلاح و بازبيني مطمئن و دقيق براي نقشه‌كشي و طراحي ارايه نماييد.

– هنر مكاتبه و گفتگوي موثر را در ميان پرسنل خودارتقا دهید.

– در مسايل مهم و حياتي، از بيان دستورات شفاهي اجتناب نماييد.

– مكالمات تلفني خود را يادداشت برداري نماييد و در صورت لزوم، مكالمات فوق را به صورت مكتوب تاييد نماييد.

 (۱-۲) خطاي اضافي

– يك دفتر روزانه مكتوب يا دفتر يادداشت منظم داشته باشيد.

– قضاوت مهندس خود را كامل و تقويت نماييد.

– از طريق زمان بندي دقيق، از بروز تاخير در ارايه اسناد و نقشه‌ها پيشگيري نماييد.

– از پذيرش ضرب‌‌الاجل‌هاي غير ممكن و غير عملي خودداري نماييد. از روش‌هاي كوتاه و ميان‌بر اجتناب نماييد.

– از به كارگيري پرسنل طراحي موقت خودداري نماييد.

(۱-۳) مسايل مالي

– فقط كارهايي را تقبل نماييد كه در توان شركت شما باشد.

– منابع مالي  خود را كنترل نماييد.

– وضع مالي ساير اعضاي تيم حرفه‌اي خود را مدنظر قرار دهيد.

– در همان ابتداي كار، درباره دستمزد مناسب، مذاكره و گفتگو نماييد.

– به صورت مكتوب،‌ حوزه شغلي و حيطه وظايف همه پرسنل را تعيين و تاييد نماييد.

– برآوردهاي خود را بر اساس واقعيت انجام دهيد و از طريق آن، چهار چوب پروژه را تعيين و تعريف نماييد.

(۱-۴) مسايل فني

– يك سيستم كنترل دقيق و مطمئن به وجود آوريد.

– فقط از مشخصات مطمئن و آزموده شده استفاده نماييد.

– توان ساير اعضا و تيم حرفه‌اي خود را مدنظر قرار دهيد.

– در صورت ضرورت، جزئيات طراحي استاندارد را مورد استفاده قرار دهيد.

– نقشه‌هاي اجرايي را به طور دقيق بازبيني نماييد. (منظور، نقشه‌ها و مشخصات فني است كه به كارخانه فرستاده مي‌شود)

– جهت تعيين و تعريف دقيق حوزه مسئوليت‌ها، «مهر بررسي» مي‌بايست قيد گردد.

– با همه پروژه‌ها، اعم از خرد و كلان،‌ يكسان برخورد نماييد.

– از انجام كار پيمانكار يا به عهده گرفتن مسئوليت‌هاي او خودداري نماييد.

– در صورت مواجه با خدمات طراحي ناقص، با پرسنل نظارتي بعدي كه كار را به عهده مي‌گيرد، مكاتبه و ارتباط كافي و مناسب داشته باشيد.

– فقط از پرسنل ماهر و كارآمد استفاده نماييد.

– به طور مرتب، دانش فني خود را بروز نماييد.

 (۱-۵) چگونگي مواجه با خطاها

– بلافاصله مراجع را در جريان بگذاريد.

– هيچ مسئوليت و تعهدي قبول نكنيد.

– به جاي عذر و بهانه آوردن، راه حل ارايه نماييد.

– با مراجع، ارتباط رو در رو و چهره به چهره داشته باشيد؛ خود را پشت نامه نگاري و مكاتبات پنهان نكنيد.

– بلافاصله، در مورد ادعاهاي رسيدگي نشده و معوقه، مذاكره نموده و آنها را حل و فصل نماييد.

۲- برخورد و مقابله با ادعاها

– بلافاصله، به صورت مكتوب با بيمه‌گر خود مشاوره نماييد.

– هيچ تعهد و مسئوليتي قبول نكنيد.

– در اسرع وقت، يك گزارش دقيق و مفصل به بيمه‌گر ارايه نماييد.

– به منظور به حداقل رساندن ميزان خسارت و ادعا، فورا يك اقدام جبراني به عمل آوريد ولي پيش از انجام هر اقدامي، ابتدا موافقت بيمه‌گر را جلب نماييد.

– بيمه‌گران خود را به طور كامل در جريان همه امور قرار دهيد.

– به محض دريافت يك ادعاي رسمي، يك درخواست جهت دريافت كليه جزئيات و تشريح همه حقايق و اسناد مربوطه، تنظيم و ارايه نماييد.

– آماده باشيد تا در صورت صلاحديد بيمه‌گران، ‌در مذاكرات شركت نماييد.

– در صورت امكان، به صورت دو جانبه به توافق و مصالحه  برسيد  و از اقامه دعوي و طرح شكايت خودداری نماييد.

منبع

 

انجمن مهندسين مشاور آفريقاي جنوبی، وابسته به FIDIC