ابعاد اقتصادی مناقصات دولتی جهانی و ویژگی‌های فرایند حاکم بر آنها –قسمت آخر

ابعاد اقتصادی مناقصات دولتی جهانی و ویژگی‌های فرایند حاکم بر آنها –قسمت آخر علی پناهی- لیلا بندری رویه‌های مناقصه علنی فرایند مناقصه علنی معمولی با طراحی مناقصه شروع می‌شود. در این مرحله، شرایط خاص‏ بیان و مشخصات فنی، معیارهای صلاحیت شرکت‏کنندگان در مناقصه و ارزیابی پیشنهاد‌‌ها تعریف می‌شود. این فرایند با انعقاد قرارداد و در […]

ابعاد اقتصادی مناقصات دولتی جهانی و ویژگی‌های فرایند حاکم بر آنها قسمت آخر

علی پناهی- لیلا بندری

رویه‌های مناقصه علنی

فرایند مناقصه علنی معمولی با طراحی مناقصه شروع می‌شود. در این مرحله، شرایط خاص‏ بیان و مشخصات فنی، معیارهای صلاحیت شرکت‏کنندگان در مناقصه و ارزیابی پیشنهاد‌‌ها تعریف می‌شود. این فرایند با انعقاد قرارداد و در نهایت با اجرای پروژه آن پایان می‏پذیرد.

لازم است دستگاهی که قرارداد را منعقد می‏سازد، محدودیت‌های زمانی را برای‏ تسلیم پیشنهاد‌‌ها و نیز مدت زمانی که هر دستگاه برای انجام هر مرحله از فرایند لازم دارد، مدنظر قرار دهد. معمولاً دستگاه مناقصه‏گزار باید شرایط سختی را در مورد محدودیت‏ زمانی، مطابق قانون و مقررات ملی یا موافقتنامه‌هایی بین‌المللی رعایت کند‌‌؛ زیرا اکثر رویه‌های مناقصه بین‌المللی که شرکت‏کنندگان متشکل از تعدادی کشور مجاز هستند، محدودیت زمانی برای آماده‏سازی و تسلیم پیشنهاد، بیش از ۳۰ روز است و در مورد مناقصه کارهای بزرگ یا موارد پیچیده به نود روز نیز می‌رسد.

یکی از عناصر اصلی شفافیت در رویه مناقصه علنی، انتشار آگهی دعوت برای شرکت‏ در مناقصه است. آگهی‌های مناقصه باید به گونه‏ای باشند که خریداران و عرضه‏کنندگان‏ بتوانند به شرایط مناقصه مربوط پی برده و زمان کافی برای تهیه و ارایه پیشنهادهای خود داشته باشند.

آگهی‌های اعطای قرارداد باید به گونه‏ای باشند که مناقصه‏گران شرکت کننده در رویه مناقصه مطمئن شوند که حقوق‏شان نقص نشده و اطلاعات مفیدی در جهت‏ تصمیم‌گیری لازم در بخش‌های مختلف در اختیار آنها قرار گرفته است.

فایده (و گاهی مضار) انتشار گسترده دعوتنامه مناقصه این است که باعث جذب‏ شرکت‏کنندگان بسیاری از بخش‌ها و کشورهای مختلف می‌شود. قوانین و موافقتنامه‌های بین‌المللی اکثر کشور‌‌ها ابزار دعوت به مناقصه را مشخص کرده‏اند. در بیش‌تر کشور‌‌ها این‏ ابزار روزنامه‌های محلی رسمی و روزنامه‌های کثیر‌الانتشار هستند. بانک جهانی دستگاه‌های مربوطه را ملزم کرده که یک آگهی حداقل در یک روزنامه ملی، روزنامه رسمی محلی‏ منتشر کند. آگهی مناقصه باید برای شرکت‏کنندگان بالقوه حاوی اطلاعات کافی باشد تا آنها بتوانند در این مورد که آیا می‏خواهند در مناقصه شرکت کنند یا نه، تصمیم بگیرند.

معمولاً این اطلاعات شامل موارد زیر است‌‌:

– نام دستگاه مناقصه‏گر

– توصیف کالا یا خدمت

– تاریخ، زمان و مکان دریافت مدارک مناقصه

– ارزش برآوردی مناقصه

-محل ارایه پیشنهادهای شرکت‏کنندگان در مناقصه

-شرایط اقتصادی و فنی

-تضمین‏های مالی.

معیار مهم در ارزیابی صحیح این است که فقط عوامل تعیین شده در اسناد مناقصه‏ مد نظر قرار گیرند و نیز فقط با معیارهای تعیین شده در اسناد مناقصه سنجیده شوند. این امر بر مشخصات مکتوب دقیق و معیارهای روشن و شفاف برای ارزیابی تأکید دارد. اگر دستگاه‌های مناقصه‏گزار در مرحله بررسی و ارزیابی، دلایل الزام‏آوری بیابند که مجبور شوند معیارهای جدیدی برای مناقصه‏گزار معرفی یا مشخصات ذکر شده را اصلاح کنند، فرایند مناقصه باید تجدید شود.

انعقاد قرارداد

در رویه مناقصه علنی، معمولاً قرارداد بدون مذاکره در مورد قیمت، به شرکت‌کننده‏ای‏ اعطاء می‌شود که پیشنهادش مناسب‏‌‌ترین پیشنهاد تشخیص داده شود. دستگاه مناقصه‏گزار به‏ شرکت کننده برنده اطلاع می‌دهد که پیشنهادش پذیرفته شده و می‌تواند قرارداد را منعقد سازد. در عمل گاهی لازم است که اصلاحات مختصری انجام گیرد. ممکن است بعضی از این اصلاحات ماهیت فنی داشته باشند و در ارزیابی پیشنهاد‌‌ها معلوم شوند.

در شرایط عادی که نیازی به مباحثات پیش از عقد قرارداد نیست، رویه‌هایی را که‏ دستگاه مناقصه‏گزار در مورد اعطای قرارداد به‌کار می‌گیرد عبارتند از‌‌:

۱٫ اطلاع به شرکت کننده در مورد پذیرش پیشنهاد وی، ۲٫ آماده‏سازی توافقنامه‏ قرارداد و تسلیم آن به شرکت کننده برای امضا، ۳٫ حصول اطمینان از این‌که کلیه شرایط مندرج، در دوره زمانی تعیین شده تأمین می‌شوند، ۴٫ اطلاع‏رسانی در مورد نتیجه فرایند مناقصه به سایر شرکت‏کنندگان ۵٫ انتشار مستندات مناقصه.

یکی از عناصر ضروری برای استقرار رویه‌های مناقصه شفاف و علنی و همچنین برای‏ حصول اطمینان از کارکرد صحیح نظام مناقصه و افزایش اعتماد در آن، وجود یک ابزار سریع و کارآ است که لوایح، فرایند‌‌ها و تصمیم‌های دستگاه مناقصه‏گزار را مورد بررسی قرار دهد و شرکت‏کنندگان در مناقصه نیز بتوانند شکایات خود را در تمام مراحل فرایند مناقصه‏ در آن‏جا عرضه دارند.

برای آن که این نظام کارا باشد، باید مرجع یا هیأتی واقعاً مستقل و متخصص، که‏ هیچ سود یا زیانی از نتیجه اختلافات برای آن متصور نباشد، به شکایات رسیدگی کند. در ضمن، مرجع یا هیأت مذکور باید دارای این قدرت هم باشد که دستگاه‌های مناقصه‏گزار را ملزم به تصحیح خطاهای رویه‏ای خود سازد.

اکثر موافقتنامه‌های بین‌المللی به اهمیت این عنصر(مرجع داوری) برای تقویت‏ تعهدات ناشی از آن اذعان کرده‏اند‌‌؛ برای مثال یکی از تغییرات اصلی در سازمان تجارت‏ جهانی و موافقتنامه مناقصات دولتی تدارک چنین مراجعی بود که بسیار بیش‌تر از توافقنامه‏ ۱۹۷۹ بر آن تأکید می‌کرد. در حالی که معاهده قبلی فقط امکاناتی برای اعتراض برای‏ کشورهای امضا کننده فراهم می‏آورد، موافقتنامه جدید طرف‏های درگیر را ملزم به ایجاد «رویه‌های بدون تبعیض، مرتب و شفاف» می‌کند تا مناقصه‏گران بتوانند نقص توافقنامه‏ مناقصاتی را که در آن منافعی دارند یا داشته‏اند، مورد سؤال قرار دهند. [ماده (۲-XX) توافقنامه سازمان تجارت جهانی‏].

در متن اساس‌نامه شماره(۱۰) نفتا که بسیار جامع‏تر هم است، طرف‏های قرارداد به‏ رعایت رویه‌های «اعتراض به مناقصه» ملزم شده‌اند. در موافقت‏نامه مذکور، رویه اعتراض‏ به مناقصه از وقتی شروع می‌شود که دستگاهی، در مورد الزامات تدارکاتی خود تصمیم‏ می‌گیرد و به دنبال این تصمیم اقدام به اعطای قرارداد می‌کند. هر کشوری ملزم است‏ هیأتی را مسؤول بررسی شکایات مطرح شده علیه دستگاه‌ها کند. از طرف دیگر ضمانت‏ اجرایی‏ که در توافقنامه نفتا به هیأت‌های بررسی تفویض شده، براساس الگوی قدرت‏ اعطا شده به اداره حسابداری عمومی (GAO) در قوانین ملی ایالات متحده است.

مناقصه الکترونیک

نظام‌های اطلاع‏رسانی فعلی پرزحمت هستند و از نظر تکنولوژیکی نیز منسوخ شده‌اند و برای برآوردن نیازهای دولت و عرضه‏کنندگان کفایت نمی‌کنند. قسمت اعظم نظام مناقصه‏ در بیش‌تر کشور‌‌ها براساس رویه‌های اداری و ابزار ارتباط سنتی است و نظام اطلاع‏رسانی، انتشار و مناقصه عمدتاً دیوانسالارانه است.

امروزه به یمن پیشرفت‌های تکنولوژیکی مخابرات و نظام‌های اطلاعاتی، می‌توان‏ سیاست‌ها و رویه‌های مناقصه را به روز کرد و از فرصت‌هایی که تکنولوژی اطلاعات در اختیار ما نهاده، بهره جست.

در کوتاه مدت، این پیشرفت‌های تکنولوژیکی باعث پیدایش فراخوان الکترونیکی‏ آگهی‌های مناقصه و انتشار اطلاعات برای عرضه‏کنندگان می‌شود و در میان مدت، به‏ انقلاب اداری در روش اجرای فرایند مناقصه خواهد انجامید. با ایجاد بازار الکترونیکی، عرضه‏کنندگان می‌توانند محصولات و قیمت‌های خود را در دفترچه‌های راهنمای‏ الکترونیکی ارایه کنند و دستگاه‌های مناقصه‏گزار نیز می‌توانند قیمت‌ها و شرایط را مقایسه‏ و مناسب‏‌‌ترین پیشنهاد را که نیازهای‏شان را برآورده می‌کند، به‌صورت الکترونیکی‏ سفارش دهند. منفعت حاصل از این کار آن است که مناقصه شفاف‏تر می‌شود و مجال‏ گفت‌وگوی بیش‌تری با عرضه‏کنندگان فراهم می‌گردد.

مهم‌ترین کشورهایی که از این نظام تبعیت می‌کنند، عبارتند از‌‌: کانادا، مکزیک و ایالات متحده. کشورهای زیاد دیگری نیز به فکر ایجاد چنین نظامی هستند. کلیه طرف‏های‏ ذی نفع باید در ایجاد این شبکه اطلاعاتی همکاری کنند. انجام این اصلاحات به‌صورت‏ سازمان یافته و هماهنگ، قبل از این‌که تک‌تک کشور‌‌ها مستقلاً اقدام به این کار کنند، سازگاری نظام‌ها را از لحاظ فنی تضمین می‌کند و در نتیجه، سیستم‌ها باهم مرتبط هستند و لذا می‌توان از منافع مورد انتظار مناقصه الکترونیکی بهره‏مند شد. مانند بسیاری از تحولات‏ جدید و هیجان‏آور، در نظام مناقصه الکترونیکی، هم فرصت و هم تهدید نهفته است‌‌؛ از جمله فرصت‌هایی که مناقصه الکترونیکی فراهم می‏آورد، دسترسی بیش‌تر به اطلاعات‏ قراردادهای عمومی است. تهدید سیستم جدید نیز ممکن است از این واقعیت ناشی شود که آن دسته از مقررات کشورهای ملی که با تکنولوژی‏های جدید سازگار نیستند، در آینده‏ موانع تجاری زیادی در راه مناقصه دولتی ایجاد کنند.

در حال حاضر اطلاعات بسیار کمی راجع به داده‌ها و آمارهای مناقصه کشورهای‏ مختلف وجود دارد و داده‌ها به شیوه‌های مختلفی گردآوری می‌شوند و هر کشوری دارای‏ سیستم جمع‏آوری آمار و داده‌های خاص خود است. یکی از چالش‌های پیش‌رو استاندارد کردن فرایند جمع‏آوری و ایجاد روش‌هایی برای کمی کردن اهمیت قراردادهای عمومی از راه جمع‏آوری انواع مختلف اطلاعات (ارزش و تعداد قراردادهای اعطاء شده از سوی‏ دستگاه‌های دولتی، نوع فرایند اعطا، محصولات خریداری شده، مناقصه‏گران و پیشنهاددهندگان شرکت‌هایی که برنده قرارداد شده‌اند و غیره) است.

برای نیل به این مقصود، می‌توان به ایجاد شبکه پایگاه داده‌ها و ایجاد ردیف‏های‏ توصیف برگه‌های استاندارد و متدولوژی‏ای که تبادل اطلاعات الکترونیک را آسان‏تر می‌کند دست زد.

جمع‌بندی و نتیجه‏گیری

اصلاح فرایند برگزاری مناقصه و شفاف کردن آن به عنوان یکی از اولویت دولت‏‌‌ها بیش از پیش اهمیت یافته است. با این حال اگرچه اعمال مقررات جدید در مورد مناقصه عمومی‏ فرصت‌های جدید را در اختیار عاملان اقتصادی قرار می‌دهد، ولی چالش‌های سختی نیز پیش‌رو می‏گذارد. از جمله این چالش‌‌‌ها این است که از یک طرف مناقصه‏گزاران باید هم در تطبیق خود با شیوه جدید اجرایی کوشا باشند و هم به عنوان ضامن سلامت نظام جدید احیاناً تعهد سیاسی بر‌عهده بگیرند از طرف دیگر مناقصه‏گزاران نیز خود را باید در معرض‏ شرایط جدید رقابتی قرارداده و توان فنی خود را مجدد بیازمایند. مجموعه این عوامل باعث‏ می‌شود که اعمال مقررات جدید به نوعی با بی‏میلی و اکراه طرفین مناقصه همراه باشد.

 

منبع‌‌: مجله مجلس و پژوهش- شماره ۳۹