کاربرد تکنولوژی RFID در مدیریت کارآمد ماشین‌آلات ساختمانی-قسمت آخر

کاربرد تکنولوژی RFID در مدیریت کارآمد ماشین‌آلات ساختمانی-قسمت آخر نویسندگان ۱- خشایار نیکنام ۲- فرشید فرد ۳- مهدی روانشادنیا منبع: http: //traceability.blogsky.com در سال ۲۰۰۰، مؤسسه صنعت ساخت حوزه‌های کاربردی بالقوه‌ای را برای به‌کار بردن تکنولوژی RFID در این صنعت شناسایی کرد. که شامل ردیابی اجزا، مدیریت موجودی و منابع و نظارت بر تجهیزات بود. […]

کاربرد تکنولوژی RFID در مدیریت کارآمد ماشین‌آلات ساختمانی-قسمت آخر

نویسندگان

۱- خشایار نیکنام

۲- فرشید فرد

۳- مهدی روانشادنیا

منبع: http: //traceability.blogsky.com

در سال ۲۰۰۰، مؤسسه صنعت ساخت حوزه‌های کاربردی بالقوه‌ای را برای به‌کار بردن تکنولوژی RFID در این صنعت شناسایی کرد. که شامل ردیابی اجزا، مدیریت موجودی و منابع و نظارت بر تجهیزات بود. کاربرد‌های پیشنهادی برای آینده شامل کنترل هدایت شونده تجهیزات، برچسب‌هایی که می‌توانند خستگی یا تنش‌های اضافی در بتن یا اعضای فولادی مخابره کنند، و مفاهیمی در مدیریت ایمنی می‌باشد.

کاربردهای RFID مربوط به نگهداری اموال نیاز به راه‌اندازی و تسریع در استفاده از این تکنولوژی را در مدیریت ساخت بیش از پیش نمایان می‌سازد. هر چند این تکنولوژی برخی اوقات آنچنان پرهزینه است که عموماً استفاده و ترویج آن در صنایع از آنچه پیش‌بینی می‌شود کندتر است، لذا تولید انبوهی نیاز است که هزینه‌ها را تا سطحی کاهش دهد که منعی برای استفاده بیش‌تر از این تکنولوژی و تطبیق با سایر صنایع وجود نداشته باشد. اگرچه هزینه استفاده از RFID برای تنها یک پردازش به صرفه نبوده و بهترین راه جهت گسترش RFID و به صرفه بودن این تکنولوژی، در نظر گرفتن کاربردهایی از آن می‌باشد که می‌توانند جهت انجام چندین فرایند پردازش مفید باشند.

توجه به ساختار وسیع تکنولوژی RFID در صنعت ساخت، ۳ حوزه اصلی کاربرد این تکنولوژی را پیش روی ما قرار می‌دهد که هر یک قابل‌تأمل بسیار است:

         زنجیره تأمین در فرایند ساخت و مطالعات لازم جهت به‌کارگیری تکنولوژی RFID در مدیریت صحیح بر این زنجیره

          تکنولوژی RFID و اجرای عملی آن در زنجیره ساخت

          اداره کردن مقادیر بسیاری از انواع اطلاعات تولید شده توسط تکنولوژی RFID و به‌کار بردن نتایج در جهت کاهش هزینه‌ها، افزایش راندمان و افزایش رضایتمندی کاربران این صنعت.

۶ – کاربرد تکنولوژیRFID در مدیریت کارگاه و ماشین‌آلات

۶ – ۱ – استفاده از تکنولوژیRFID برای حفظ امنیت و محافظت از تجهیزات

 اغلب، شرایط جهت ربودن ابزار آلات، گم شدن آن‌ها، پنهان کردن آن‌ها، سهل انگاری در نگهداری و حتی استفاده نامناسب به وسیله کارگری که مهارت و صلاحیت لازم جهت کار با ابزار را ندارد، مهیاست. در مطالعات اخیر انجام شده بر روی مسایل امنیتی توسط شرکت DeWALT، محققان دریافته‌اند که ۳ عامل مرتبط با کاهش کارایی در کارگاه‌ها عبارتند از: هزینه‌های جایگزینی ماشین‌آلات، زمان از دست رفته و راندمان تولیدی پایین پرسنل.

مشکلی فراگیر که امروزه در صنعت ساخت وجود دارد، سرقت‌هاست. طبق آمار منتشره که توسط دفتر بیمه جرایم ملی، تخمین زده شده است، این صنعت تنها در آمریکا بیش از یک میلیارد دلار در سال به علت ربوده شدن ماشین‌آلات و ابزار‌ها خسارت می‌پردازد. که البته این ارقام با نرخ میانگین ۲۰ درصد در سال در حال افزایش است. بدتر از همه آن است که شرکت‌ها حتی تا هفته‌ها و ماه‌ها پس از گذشتن از زمان سرقت از آن اطلاعی نمی‌یابند، که با این شرایط بدست آوردن مجدد این اموال مسروقه تقریباً غیرممکن است. آمار‌هایی از این دست نشان می‌دهد که تأمین حفاظت لازم و ردیابی دارایی‌های ارزشمند تا چه اندازه دارای اهمیت است.

چندین کاربرد در حال حاضر با استفاده از تکنولوژی RFID توسعه یافته و ثابت شده است که RFID یک تکنولوژی مطمئن برای تقویت و بهبود عملیات ساخت و مدیریت بهتر بر اموال و دارایی‌ها می‌باشد. یکی از این کاربرد‌ها پروژه آزمایشی تحت انجام توسط شرکت FIATECH می‌باشد. یک قرارداد پژوهشی بدون در نظر گرفتن اهداف مالی که بر روی گسترش تکنولوژی‌هایی در محدوده صنعت ساختمان جهت ردیابی سریع اموال و دارایی‌ها متمرکز شده است.

شرکت Zachry Construction Corporation در ایالت Texas یک پروژه ردیابی و محافظت از اموال و ماشین‌آلات را به کمک RFID به‌کار گرفته است. این پروژه مشتمل بر مدیریت سیستم‌ها به کمک سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شرکت VeriChip’s HOUNDware بوده که بانصب برچسب‌های فعال بر روی ابزار‌ها و اموال و ارتباط دائمی آنها با نرم‌افزارهای مدیریتی فرایند دریافت و تحلیل اطلاعات صورت می‌گیرد.

این سیستم وضعیت ورود و خروج ابزار‌ها را سامان داده، کنترل چندین جانبه انبار‌ها را تأمین نموده و برنامه‌ریزی خودکار جهت نگهداری این ابزار‌ها را انجام می‌دهد، به‌طوری که شرکت‌هایی مانند Zachry به اموال خود کنترل دائم داشته و نتایج حاصل از کاربرد این تکنولوژی را بسیار مفید می‌دانند. اکنون شرایط به نحوی است که Zachry استفاده از دانش محافظت از ابزار‌ها را جهت انبارداری صحیح یک نیاز می‌داند. یک سخنگوی شرکت VeriChip می‌گوید که به‌طور متوسط متقاضیان آنها بودجه خود جهت خرید ابزار را ۲۵درصد در سال پس از استفاده از RFID کاهش داده‌اند. حتی یک متقاضی بیان کرده است که در طول ۱۲ ماه اولی که سیستم نرم‌افزاری HOUNDware را به‌کار گرفته است، ۹۲۰۰۰ دلار کاهش در هزینه‌های مرتبط با تلفات ابزار و سرقت آنها نسبت به ۱۲ ماه گذشته آن داشته‌اند.

افزون بر این برخی پروژه‌های ساخت، RFIDرا با سایر سیستم‌های مکان‌یابی مانند GPS ترکیب کرده‌اند. به این ترتیب برای مثال رانندگان جرثقیل‌ها می‌توانند به صورت الکترونیکی و با هدایت سیستم ‌های هوشمند قطعات مورد نیاز خود را بیابند.

در برخی کارگاه‌ها با کمک این سیستم‌ها، قطعات و محصولات را از بلند‌‌ترین نقطه ردیابی می‌کنند و به این طریق مسیر حرکت کالا را از تولید تا نصب ترسیم می‌نمایند. سپس به بررسی نقشه ترسیم شده و اصلاح آن جهت بالا بردن راندمان می‌پردازند.

۶ – ۲ – برآورد هزینه کارگران و ماشین‌آلات

 تکنولوژی RFID می‌تواند در زمینه بررسی فعالیت‌های کارگران و ماشین‌آلات در کارگاه مورد استفاده قرار گیرد و کنترل هزینه و زمان ان را به راحتی امکان‌پذیر نماید. کارگران بر حسب مهارت خود به دسته‌های مختلف همچون کارگر ساده، کارگر ماهر و… تقسیم می‌شوند و مبنای دستمزد هر یک نیز با توجه به این تقسیم‌بندی متفاوت است. از طرفی اطلاعات راجع به مقدار و کیفیت کار هر کارگر به سختی جمع‌آوری می‌شود. هر کارگر یا خودرو برای ثبت فعالیت خود به یک برچسب RFID که قابلیت ذخیره و ارایه اطلاعات را دارا است نیاز دارد. در ابتدای هر روز هنگامی که کارگران و ماشین‌آلات وارد کارگاه می‌شوند این برچسب توسط برچسب خوانی که در ورودی کارگاه نصب شده است شناسایی و لحظه ورود ثبت می‌شود. در همین ابتدا این امکان برای کارفرما فراهم می‌شود تا بتواند آماری از تعداد کارگران، ماشین‌آلات و انواع آنها را که هر روز صبح وارد کارگاه می‌شوند داشته باشد. ناظر توسط سیستم مرکزی و یا یک برچسب خوان دستی که می‌تواند اطلاعات را از برچسب‌ها دریافت کند نوع و محل کار هر کارگر یا ماشین را در کارگاه همراه با مشخصات کامل او از قبیل نام، مهارت، سابقه، ساعت کار و… برای کارگران و نوع وسیله، نام راننده، ساعت کاری و هزینه هر ساعت کار برای ماشین‌آلات را مشخص کند. در این بین، یک یا چند ناظر در ساعات کاری کارگاه می‌توانند با استفاده از مشخصات کارگران و نوع فعالیت‌ آنها، منطقه‌بندی خاصی تعریف کنند که بر حسب مدت زمان لازم برای نظارت اولویت‌بندی شود و بدین شکل ناظر به همراه یک برچسب خوان وقت خود را تنظیم نماید و بهترین ترکیب از موقعیت/زمان ارایه شود. علاوه بر این با استفاده از برچسب‌های متصل شده به‌کارگران نوع فعالیت‌ آنها و میزان مهارتشان بدون این‌که ناظر از آنها سؤال بپرسد در اختیار وی قرار می‌گیرد و نیز با به روز کردن اطلاعات برچسب (که می‌تواند بسیار کلی و اندک باشد) شرایط کاری هر کارگر در هنگام نزدیک شدن ناظر به موقعیت وی به دست می‌آید. با ذخیره کردن این اطلاعات بلافاصله یا در پایان روز در کامپیوتر می‌توان منطقه‌بندی روزهای قبل را اصلاح نمود و بدین شکل با توجه به بهره‌وری نیروی کار در هر منطقه، زمان نظارت ویژه آن منطقه را اختصاص داد و بدین شکل با علم به این‌که وجود ناظر باعث افزایش بازدهی می‌شود، وقت بیش‌تری را به منطقه‌هایی که در روزهای قبل بازدهی کم‌تری داشته و یا نوع کاری که نیاز به بازده بیش‌تری دارد، اختصاص داد.

 اطلاعات درمورد نوع فعالیت، مدت زمان و هزینه آن در پایان روز توسط کامپیوتر سیستم مرکزی جمع‌آوری می‌شود همچنین می‌توان این اطلاعات را در برچسب‌های مخصوص هر کارگر ثبت نمود. برای اطمینان از درستی و صحت داده‌های ورودی استفاده از هر دو روش با هم توصیه می‌شود.

نوع کار و مدت زمان استفاده از هر ابزار یا ماشین مجهز به برچسب در پایان روز توسط کاربر آن، درون برچسب ثبت می‌شود. تمام ماشین‌آلات و ابزار‌ها از کوچک و بزرگ را می‌توان مجهز به برچسب‌های RFID کرد. با فراگیر شدن این روند، سعی شده تا بازدهی نیروی کار نیز با توجه به زمان حضور و میزان پیشرفت کار آنها محاسبه شود.

۶ – ۳ – ردیابی موقعیت مصالح و ماشین‌آلات در کارگاه‌های ساختمانی

 ردیابی اتوماتیک مصالح و ماشین‌آلات در پروژه‌های عمرانی توان بالقوه‌ای در هر دو زمینه اجرای بهتر پروژه‌ها و فراهم کردن استنتاج‌های آسان از شاخص‌های اجرای پروژه دارد.

جهت تعیین امکان‌پذیری این روش، یک مدل ریاضی ساخته شده است که در آن حیطه فعالیت‌های کارگاه به صورت یک شبکه و مکان مصالح در محدوده این شبکه نشان داده شده‌اند. مکان مصالح و ماشین‌آلات در محدوده این شبکه به وسیله ترکیبات تقریبی که از روی محدوده‌های مجزا خوانده شده، تعیین شده است.

بر طبق این روش، توسط تکنولوژی RFID و ترکیب آن با GPS امکان‌پذیری تعیین ۲ بعدی موقعیت مکانی مصالح و ماشین‌آلات در پروژه‌ها بررسی می‌شود. راه‌حل مورد نظر در این قسمت گسترش استفاده از تکنولوژی RFID جهت ردیابی دقیق جابه‌جایی و مکان مصالح و ماشین‌آلات در کارگاه‌های عمرانی است و این‌که بتوان بهترین مسیر‌ها را از این طریق جهت جابه‌جایی مصالح و ماشین‌آلات در محوطه کارگاه پیاده کرد.

۷ – محدودیت‌های RFID در صنعت ساخت

 عدم وجود یک استاندارد باعث شده که دستگاه تولید شده توسط یک کارخانه قابل استفاده با برچسب کارخانه دیگر نباشد. به علاوه فلز قیدی را برای عملکرد RFID بوسیله مسدود کردن و از بین بردن سیگنال‌‌ها ایجاد می‌کند. به همین جهت ممکن است خواندن یک برچسب از میان تیرهای متعدد فلزی میسر نباشد. همچنین این پتانسیل برای تداخل امواج از سایر سیستم‌های فرکانسی رادیویی وجود دارد. از طرف دیگر سیستم‌های RFID در محیط‌های بسته خوب کار می‌کنند اما در یک محیط باز عملکرد خوبی ندارند که این موضوع از مسایل مورد تردید در کاربرد این تکنولوژی درصنعت ساخت و ساز می‌باشد، هرچند امروزه پیشرفت محسوس و روزافزون این تکنولوژی و عرضه شدن برچسب‌های هوشمند با قابلیت‌های متعدد، بسیاری از محدودیت‌ها را مرتفع ساخته است.

۸ – توصیه‌ها

 محققین توصیه‌های زیر را در زمینه استفاده از RFID بیان کرده‌اند

۱ – مالکان و پیمانکاران نیاز دارند که عملیات‌های موجود را با در نظر گرفتن کاربرد RFID به عنوان یک راه‌حل آزمایش نمایند.

۲ – مالکان و پیمانکاران نیاز دارند که در جایی که سایر تکنولوژی‌ها مورد استفاده است تحقیقات لازم را جهت استفاده از RFID به عمل آورند (مانند بارکد) و تعیین نمایند که با تمام محدودیت‌های ذاتی که RFID دارد منجر به نتایج بهتر خواهد شد یا خیر.

۳ – مالکان می‌توانند نقش فعالی در پیاده‌سازی RFID در پروژه‌های ساخت داشته باشند زیرا پیمانکاران نمی‌خواهند با توجه به بودجه محدودی که دارند بر هزینه‌های خود بیفزایند.

۹ – نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی شد تکنولوژی RFID معرفی و ضمن بیان کاربردهای مشابه از RFID در صنایع دیگر، قابلیت استفاده در مدیریت کارگاه و ماشین‌آلات ذکر شود. بسیاری از فعالیت‌های ساخت نیاز به استفاده از انواع ماشین‌آلات و تجهیزات دارند. در چنین شرایطی ایجاد حداکثر بازدهی مهم‌ترین مسأله است. با تشریح مشکلات مدیریت کارگاه درک می‌شود که این عمل وابستگی زیادی به کسب داده‌های دقیق و واقعی دارد. با ذکر مثال‌هایی مربوط به‌کارگاه‌های ساختمانی و عوامل درگیر با آن، سعی شد پیچیدگی مدیریت در پروژه‌های عمرانی نشان داده شود.

با توجه به این شرایط، نیاز به رویکردی که بتوان موقعیت ماشین‌آلات، تجهیزات و مصالح و زمان‌های فعالیت ماشین‌آلات را به‌طور دقیق به دست آورد به سهولت قابل درک است. از این رو در این مقاله مثال‌هایی مربوط به مشکلات موجود و روش‌های حل آنها توسط تکنولوژی RFID بیان شد. این‌گونه به نظر می‌رسد که RFID می‌تواند راه‌حل امیدبخشی در مدیریت ماشین‌آلات و تجهیزات باشد.

در تحقیقات آتی سعی خواهد شد رویکردهای معرفی شده به صورت مطالعه موردی در کشور امتحان شود تا نقاط ضعف و قوت آن بیش از پیش نمایان شود. همچنین سعی می‌شود با استفاده از داده‌های کسب شده جهت محاسبه بازدهی و میزان استهلاک ماشین‌آلات نیز پرداخته شود.