گروه انرژی – با وجود مشکلاتی از قبیل تحریم، نبود امکانات و تکنولوژی، افزایش مصرف گاز در بخش صنعت، نیروگاه و خانگی، عدم توسعه تجهیزات کممصرف گازسوز و عایقبندی نکردن ساختمانها موجب کمبود گاز شده است و راهکارهای عبور از این مشکلات افزایش تولید، یا مدیریت مصرف و سرمایهگذاری در این حوزه میباشد. در این […]
گروه انرژی – با وجود مشکلاتی از قبیل تحریم، نبود امکانات و تکنولوژی، افزایش مصرف گاز در بخش صنعت، نیروگاه و خانگی، عدم توسعه تجهیزات کممصرف گازسوز و عایقبندی نکردن ساختمانها موجب کمبود گاز شده است و راهکارهای عبور از این مشکلات افزایش تولید، یا مدیریت مصرف و سرمایهگذاری در این حوزه میباشد. در این راستا شرکت گاز جهت کنترل مصرف مشترکان پُرمصرف نظام تعرفهگذاری پلکانی در پیش گرفته است. به گزارش مناقصهمزایده، در این باره مصطفی نخعی؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس، تصریح کرد: قیمت انرژی در کشور ما پایین است و تناسبی با قیمت تمام شده و قیمتهای بینالمللی ندارد. به همین جهت برای واقعی شدن قیمتها نظام تعرفهگذاری پلکانی پُرمصرفها راهکار مناسبی در این راستا میباشد. وی افزود: یعنی یارانه بسیار زیادی به آن تعلق میگیرد. بنابراین، در این شرایط، هر کسی که بیشتر مصرف میکند، عملاً از یارانه بیشتری هم بهره میبرد. در نتیجه، یکی از راهکارها برای حل مشکلات، افزایش قیمت و واقعیسازی آن است که با توجه به شرایط اقتصادی مردم و تورم زیادی که داریم، عملاً این راهکار امکانپذیر نیست. این نماینده مجلس، ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که اگر این راهکار را در دستور کار قرار دهیم، قطعاً میزان تورم افزایش مییابد و این نتیجه مطلوبی نیست. راهکار دوم این است که طوری برنامهریزی کنیم که مشترکان پُرمصرف مشمول یارانه کمتری شوند و قیمتهای واقعیتری را پرداخت کنند. وی افزود: نظام تعرفهگذاری پلکانی پُرمصرفها از این جهت خوب است. یعنی ما یک الگوی مصرفی تعریف میکنیم که خانوادههایی که در چارچوب الگوی مصرف، انرژی صرف میکنند، مشمول یارانه کامل شوند. اما آنهایی که بیشتر از الگوی مصرف انرژی صرف میکنند، به تناسب میزانی که بیشتر مصرف میکنند، مشمول افزایش قیمتها به صورت پلکانی شوند و هزینه بیشتری را پرداخت کنند. تعرفهگذاری پلکانی پرمصرفها در شرایط فعلی بهترین راهکار است، چون عملاً امکان واقعیسازی قیمتها را نداریم. نخعی؛ درباره نحوه تغییر قیمت پلکانهای پرمصرف به صورتنمایی افزایشی، گفت: فکر میکنم که اولاً باید الگوی مصرف را به تناسب شرایط جغرافیایی که در کشور داریم به درستی تعیین کنیم. الگوی مصرف طبیعتاً در شهر و روستا با یکدیگر فرق دارد. وی افزود: همچنین در شرایط جغرافیایی متفاوت نیز ما الگوی مصرف متفاوتی را باید در نظر داشته باشیم. اینکه یک عدد ثابت را برای کل کشور در نظر بگیریم، عادلانه نیست. ما باید الگوی مصرف را با توجه به محل، موقعیت و شرایط زندگی خانوارها تعیین کنیم. عضو کمیسیون انرژی، اظهار داشت: همچنین باید به تناسب افزایش مصرف، قیمتها نیز به صورت پلکانی بالا برود. بهطور مثال، کسی که یک برابر بیشتر از الگوی مصرف، انرژی صرف کرده است باید کمتر از کسی که چند برابر بیشتر از الگوی مصرف، انرژی مصرف کرده مشمول افزایش قیمت شود. وی افزود: بعضاً دیده شده است که در پلکانهای آخر میزان افزایش قیمت کمتر بوده است. این مسائل باید مدنظر قرار گیرد و افزایش قیمتها بیشتر برای پلکانهای آخر باشد تا مشترکان کممصرف تحت فشار قرار نگیرند و افرادی که مصرف بیرویه دارند، مشمول جریمه بیشتری شوند. نخعی؛ ادامه داد: فکر میکنم مشکلاتی که ما الان در حوزه تأمین انرژی کشور داریم و روزبهروز هم در حال افزایش است، ناشی از ترکیبی از ناکارآمدیها، سیاستگذاریهای غلط و اقدامات غیرمؤثری است که در طول سالهای گذشته انجام دادهایم. این نماینده مجلس، اظهار داشت: در حوزه گاز میتوانستیم نگاه سرمایهگذاری بیشتری داشته باشیم تا در شرایط فعلی با مشکلات کمتری در زمینه تأمین نیازها مواجه شویم. متأسفانه در این زمینهها به اندازه که لازم بوده، اقدامات انجام نشده است. نخعی؛ اضافه کرد: در حوزه بهینهسازی مصرف و رعایت الگوی مصرف متأسفانه شاهد هستیم که در بخش اجراء مشکلاتی داریم. این در حالی است که مقررات خوب و قوانین بالادستی مناسبی پیشبینی شده است که بهطور مثال میتوان به قانون اصلاح الگوی مصرف و قانون هدفمندی یارانهها اشاره کرد. بهطور کلی، ناکارآمدی، سیاستگذاریهای غلط، مشکلات در حوزه اجراء و انجام ندادن کارهایی که باید در دستور کار قرار میگرفت، باعث شده است که حالا با مشکلاتی در حوزه انرژی مواجه باشیم. بهترین راهکار هم تمرکز بر مصرف مشترکان پرمصرف و اخذ هزینه واقعی انرژی از آنها است. همچنین علیرضا ورناصری؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به افزایش مصرف گاز در کشور گفت: اصلاح قیمتگذاریها و واقعی شدن قیمتها، اصلاح سبک زندگی و استفاده از وسایل کممصرف از جمله راهکارهایی است که میتوان به منظور افزایش تولید، راندمان و بازدهی صنعت گاز به کار بگیریم. وی همچنین تصریح کرد: هزینه پایین مصرف برق در کشورمان موجب هدررفت انرژی است. بنابراین، سیاستهای قیمتی یکی از راهکارهایی به شمار میرود که جهت تغییر الگوی مصرف مشترکان پرمصرف به عنوان یکی از راهبردهای حفظ تراز برق کشور لحاظ شده است. نقش نظام تعرفهگذاری پلکانی در کاهش قطعیهای برق، مؤثر، پیشگیرانه و کنترلکننده است. کاهش هزینه کممصرفها و کاهش پلکانی یارانه انرژی مشترکان پرمصرف در واقع مشوق کاهش مصرف و حمایت از افراد ضعیف و کممصرف است. به عقیده این عضو کمیسیون انرژی مجلس، تعرفهگذاری پلکانی موجب میشود کسانی که بیش از الگوی مصرف، انرژی صرف میکنند، از یارانه انرژی محروم و با پرداخت مالیات در تأمین منابع جهت توسعه صنعت برق مشارکت داشته باشند. ورناصری؛ ادامه داد: مجلس یازدهم به دلیل اهمیت مدیریت مصرف، در تبصره۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، وزارتخانههای نفت و نیرو را مکلف کرد که تعرفه مشترکان پرمصرف بهصورت غیریارانهای و براساس الگوی افزایش پلکانی (IBT) تعیین شود. متأسفانه دولت دوازدهم با عدم اجرای این بند قانون بودجه و تأخیر پنج ماهه باعث شد این قانون پس از معضل خاموشیها اجرایی شود. البته باید بگویم که این طرح برای اینکه حداکثر کارآیی را در کاهش مصرف و مدیریت ناترازی صنعت برق داشته باشد، مسلماً باید در تعیین علمی مقادیر با اعمال تفاوتهای بیشتر در پلکانها عملیاتی شود. این عضو کمیسیون انرژی، خاطرنشان کرد: لازم است اشاره کنم که مشترکان پرمصرف حداکثر ۱۵درصد از مصرفکنندگان برق هستند و ۸۵درصد از مردم، مصرف عادی دارند و بنابراین، افزایش قیمت در هزینه برق مصرفی نخواهند داشت. ورناصری؛ در پایان با اشاره به اینکه سیاست فعلی در راستای حمایت از دهکهای پایین درآمدی نیست و با ایجاد کسری بودجه و تورم، فشار بیشتری به این گروه تحمیل میکند و بسترساز تشدید فاصله طبقاتی است، تصریح کرد: برای اینکه یارانهها در راستای تنظیم قیمتها به نفع مردم، حمایت از اقشار ضعیف جامعه و حمایت از بنگاههای تولیدی باشند، باید در شرایط فعلی حذف تدریجی و پلکانی یارانه اقشار توانمند جامعه به صورت معقول و منطقی انجام شود. بهطوری که اقشار ضعیف تحت تأثیر این موضوع قرار نگیرند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.