تأمین مقاطع فولادی مورد نیاز طرح جهش‌تولید مسکن

  گروه زمین‌ومعدن -با توجه به طرح جهش‌تولید مسکن، قرار است دولت هر ساله یک میلیون واحد مسکونی بسازد در این میان زمزمه‌های مبنی بر اینکه برخی از مصالح ساختمانی از جمله مقاطع فولادی با کمبود مواجه است، شنیده می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، این در حالی است که طبق برآورده‌های کارشناسی، میزان میلگرد مصرفی در […]

 

گروه زمین‌ومعدن -با توجه به طرح جهش‌تولید مسکن، قرار است دولت هر ساله یک میلیون واحد مسکونی بسازد در این میان زمزمه‌های مبنی بر اینکه برخی از مصالح ساختمانی از جمله مقاطع فولادی با کمبود مواجه است، شنیده می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، این در حالی است که طبق برآورده‌های کارشناسی، میزان میلگرد مصرفی در ساختمان به‌ازای هر مترمربع ۵۵کیلوگرم است و به این ترتیب میزان میلگرد مصرفی برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی حدود ۳٫۸ میلیون تُن خواهد بود. آمار‌ها نشان از آن دارد که سال۱۳۹۹ میزان تولید میلگرد به هشت میلیون تن رسیده است. اگرچه براساس آمار تولید فولادی‌‌ها از ابتدای سال‌جاری تا پایان مهرماه، نشان‌دهنده این موضوع است که تمامی فرآورده‌های فولادی اعم از شمش، مقاطع تخت و طویل، محصولات و آهن‌اسفنجی با اُفت میزان تولید نسبت به هفت‌ماه نخست سال گذشته روبه‌رو شده‌اند اما بهادر احرامیان؛ نائب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، با اشاره به کاهش تولید حدود ۱۵ درصدی فولاد، گفت: مشکلی برای تأمین فولاد پروژه‌های نهضت ملی مسکن در کشور نداریم. احرامیان؛ درخصوص جدید‌ترین وضعیت تولید فولاد در کشور، اظهار کرد: از نظر کاهش تولید آنچه که تا الان اتفاق افتاده مربوط به تابستان امسال (دو ماه) و قطعی برق بود که توقف -تولید- داشتیم. وی ادامه داد: در مجموع از ابتدای امسال تا امروز این میزان کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصد بوده است. وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم در ماه‌های پایانی سال که احتمالاً برای گاز مورد نیاز کارخانه‌های تولید فولاد هم اتفاقاتی می‌افتد، باعث می‌شود نتوانیم اُفت تولید را جبران کنیم و شاید هم منجر به کاهش تولید فولاد بیشتر شود. نائب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، با اشاره به برنامه دولت برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن، گفت: ولی درباره ساخت مسکن و برنامه دولت سیزدهم هیچ مشکلی برای تأمین فولاد نداریم. احرامیان؛ با یادآوری این‌که تولید کنونی فولاد در کشور دو برابر نیاز داخلی است و مشکل خاصی برای تأمین نیاز قانون جهش‌تولید مسکن نداریم، تصریح کرد: در زمان حاضر صادرات فولاد کشور ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن است که این میزان مازاد بر مصرف داخلی است و تقاضایی برای آن وجود ندارد. وی با اشاره به این‌که تولید یک میلیون مسکن حدود شش میلیون تن فولاد نیاز دارد، تأکید کرد: در صورتی که تقاضای داخلی برای فولاد داشته باشیم به سادگی می‌توانیم فولاد تولیدی را به سمت نیاز داخلی هدایت کنیم.

تأمین کامل نیاز داخلی به شمش فولاد

همچنین مهرداد اکبریان؛ رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران، گفت: شمش فولادی تولیدشده در کشور به اندازه دو برابر نیاز داخل است و نگرانی از بابت تأمین مقاطع فولادی برای صنعت لوازم‌خانگی و ساخت مسکن وجود ندارد. رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران، با بیان این که در حال‌حاضر، شمش تولیدی در ایران حدوداً دو برابر نیاز داخلی است، اظهار کرد: به همین دلیل، نگرانی خاصی از بابت تأمین مقاطع فولادی برای صنعت لوازم‌خانگی یا حتی برای ساخت مسکن نداریم. وی افزود: ممکن است که شرکت فولادمبارکه به عنوان بزرگ‌‌ترین کارخانه تولید ورق فولادی کشور هم محدودیت‌هایی در زمینه تولید ورق‌های فولادی داشته باشد اما در زمینه شمش‌های فولادی، مشکل خاصی برای تأمین فولاد مورد نیاز صنایع نداریم. رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران، با بیان اینکه در طرح جامع فولاد برای چشم‌انداز ۱۴۰۴، تولید ۵۵ میلیون تن فولاد برنامه‌ریزی شده است، خاطرنشان کرد: برای این امر به تولید ۱۷۰ میلیون تن سنگ‌آهن احتیاج است. وی ادامه داد: با توجه به عدد فعلی، حدوداً باید میزان سنگ‌آهن خود را در چهار سال به دو برابر برسانیم که این مسأله حائزاهمیت است و برای کشف معادن سنگ‌آهن جدید، نیاز به حوزه‌های دیگری به ویژه برای سرمایه‌گذاری خواهیم داشت که با روند فعلی، شاید اگر برنامه طرح جامع ۱۴۰۴ محقق شود، در کوتاه‌مدت مشکل تأمین موادخام را خواهیم داشت و نیاز به واردات سنگ‌آهن به وجود خواهد آمد. اکبریان؛ اذعان داشت: به همین دلیل کارشناسان، ساختن پلنت‌های جدید در آب‌های جنوبی را پیشنهاد داده‌اند که با فعال‌سازی آن‌ها، از ظرفیت موادخام وارداتی نیز استفاده شود. وی تصریح کرد: باید به این موضوع توجه کرد که ایران، قطعاً به تولید نزدیک ۵۵ میلیون تن خواهد رسید اما این عدد، ظرفیت اسمی ما بوده و برنامه‌ریزی تولید واقعی ما عددی پایین‌تر و در حدود ۴۰ تا ۴۵ میلیون تن خواهد بود. نایب‌رئیس کمیسیون معدن و صنایع‌معدنی ایران، گفت: به هرحال این مسأله، فعالیت بخش‌های زیادی در زمینه اکتشاف و سرمایه‌گذاری را در کنار حمایت‌های دولتی نیاز داشته و اگر این حمایت‌ها به درستی اتفاق نیفتد، ممکن است که با مشکلاتی مواجه شویم. وی عنوان کرد: در کنار دولت، بخش‌خصوصی نیز می‌تواند نقش بسیار مهمی را در رشد صنعت فولاد کشور ایفا کند اما دولت شروع‌کننده حمایت‌ها در این صنعت است. اکبریان؛ در پایان تأکید کرد: پیشنهادهایی که برای حقوق مالکانه و سایر بخش‌های معدن ارائه می‌شود، باعث بالا رفتن هزینه تولید شده و در نهایت، منجر به متوقف شدن پروژه‌های توسعه عمرانی و اکتشاف در این معادن می‌شود؛ در نتیجه اگر واقعاً دغدغه جهش در بخش معدن برای چهار سال آینده را داریم، فقط باید حمایت و تشویق صورت گیرد.