هشدار: اُمیکرون از آن چه تصور می‌کنید به شما نزدیک‌تر است!

گروه اجتماعی- جهان بدون کرونا دیگر دارد تبدیل به آرزو می‌شود! بعد از گذشت بیش از دو سال از کشف ویروس کرونا و متعاقب آن ساخت واکسن‌هایی برای مهار این ویروس کُشنده، این بار نوع جدید آن دنیا را غافلگیر کرده است. اُمیکرون نام جدید ویروس کروناست؛ ویروسی که در ابتدا B,۱.۱.۵۲۹ نامیده شد اما […]

گروه اجتماعی- جهان بدون کرونا دیگر دارد تبدیل به آرزو می‌شود! بعد از گذشت بیش از دو سال از کشف ویروس کرونا و متعاقب آن ساخت واکسن‌هایی برای مهار این ویروس کُشنده، این بار نوع جدید آن دنیا را غافلگیر کرده است. اُمیکرون نام جدید ویروس کروناست؛ ویروسی که در ابتدا B,۱.۱.۵۲۹ نامیده شد اما با تأیید سازمان بهداشت جهانی اُمیکرون نام گرفت. اُمیکرون (Omicron)، نوع جدیدی از ویروس کرونا در آفریقای‌جنوبی شناسایی شده است و مقامات این کشور می‌گویند که این نوع بسیار نگران‌کننده است. همچون گذشته و مانند واریانت‌های قبلی، این نگرانی وجود دارد که این نوع کرونا می‌تواند به شیوع بیماری در بسیاری از کشور‌ها دامن بزند و سیستم‌های بهداشتی را تحت فشار قرار دهد و احتمالاً ایمنی واکسن را دور بزند.

این سویه ویروس چه تفاوتی دارد؟

دانشمندان می‌گویند که نوع Omicron دارای تعداد زیادی جهش در پروتئین اسپایک خود است که نقش کلیدی در ورود ویروس به سلول‌های بدن دارد. این همان چیزی است که توسط واکسن‌‌ها هدف قرار می‌گیرد. محققان هنوز در حال تلاش برای تعیین این هستند که آیا این بیماری نسبت به سویه‌های قبلی بیشتر قابل‌انتقال یا کُشنده است. تاکنون فقط حدس و گمان‌هایی در مورد اُمیکرون مطرح است. به باور یکی از دانشمندان مؤسسه ژنتیک UCL در لندن گفت که احتمالاً در طول عفونت مزمن در فردی دچار نقص سیستم ایمنی، احتمالاً در یک بیمار HIV/AIDS درمان نشده، تکامل یافته است. آفریقای‌جنوبی دارای ۸,۲ میلیون نفر مبتلا به HIV است که بیش‌ترین میزان در جهان است. نوع بتا، جهشی که سال گذشته در آفریقای‌جنوبی شناسایی شد، هم ممکن است از یک فرد آلوده به HIV باشد.

فواید تزریق دُز سوم واکسن کرونا را بشناسید!

با گذشت چندین ماه از تزریق واکسن کرونا در اولین گروه‌ از افراد در بسیاری از کشورهای جهان، پرسش‌‌ها درباره نیاز به تزریق دُز سوم یا دُز تقویتی واکسن کرونا در کشورهای مختلف همواره روبه افزایش بوده است. تحقیقات در بعضی کشور‌ها درباره اثربخشی واکسن‌‌ها و میزان ایمنی در بدن دریافت‌کنندگان واکسن بعد از گذشت چند ماه از واکسیناسیون قبلی نشان می‌دهد که تزریق دُز سوم واکسن کرونا به‌خصوص در جمعیت‌های خاص مانند سالمندان و افراد با ضعف و سرکوب سیستم ایمنی برای حفظ ایمنی جامعه مورد نیاز است. دلایل مختلفی برای تزریق دُز تقویتی واکسن کرونا مطرح شده است که نتیجه بررسی‌‌ها و تحقیقات است و مورد توجه نهادهای بهداشت و سلامت کشور‌ها قرار گرفته است.

اُمیکرون چقدر نگران‌کننده است؟

هنوز برای پاسخ دادن به میزان نگرانی در مورد اُمیکرون زود است؛ ویروس‌‌ها همیشه جهش می‌یابند، با تغییراتی که گاهی ویروس را ضعیف‌تر می‌کند یا گاهی آن را در فرار از آنتی‌بادی‌‌ها و بیماری‌زایی ماهرتر می‌کند. واکسن‌های کرونا نشان داده‌اند که در برابر انواع قبلی مؤثر هستند. به گفته کریستین لیندمیر؛ سخنگوی WHO ممکن است ارزیابی میزان انتقال‌پذیری واریانت جدید ویروس کرونا و اثربخشی واکسن‌‌ها و درمان‌های موجود علیه آن چند هفته طول بکشد. تاکنون تنها ۱۰۰ توالی از این واریانت گزارش شده است. پلتفرم استفاده شده در ساخت واکسن سیناژن، پروتئین نوترکیب است که امتیاز اصلی آن ایمنی بالا و سابقه طولانی استفاده از آن در ساخت انواع واکسن‌‌ها از جمله واکسن آنفلوانزا، هپاتیت، HPVو داروهایی چون انسولین است. بنابراین، نگرانی کمتری درباره عوارض جانبی ناشی از واکسن با پلتفرم پروتئین نوترکیب که اسپایکوژن از آن بهره برده، وجود دارد. با پلتفرم پروتئین نوترکیب، عوارض کمتری نسبت به بقیه انواع واکسن‌‌ها رخ می‌دهد و عوارض خاصی که با واکسن‌های با تکنولوژی جدید مانند mRNA گزارش شده، با واکسن پروتئین نوترکیب مانند واکسن اسپایکوژن تجربه نمی‌شود.

«اُمیکرون» بسیار نزدیک است

محمد هاشمی؛ سرپرست مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در پیامی توئیتری با اشاره به تأیید اولین مورد کرونای «اُمیکرون» در امارات، نوشت: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون کماکان بهترین سپر مقابله با این گونه نوپدید است. ‏اولین مورد ابتلا به گونه جهش یافته کرونا معروف به «اُومیکرون» در امارات نیز گزارش شد! رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون کماکان بهترین سپر مقابله با این گونه نوپدید است. اومیکرون بسیار نزدیک است! بسیار مراقب باشیم…