۱۰۰ هزار میلیارد بدهی خودروسازان با وجود حمایت‌های تمام‌قد دولت

گروه خودرو- پس از آن که خودروسازان بعد از تحریم‌ها دستشان خالی ماند و همچنین نرخ ارز نیز به بالاترین حد خود در مقایسه با سال‌های گذشته رسید، خودروسازان که دَم از تولید خودروهای ملی می‌زدند به یکباره به یاد آن افتادند که هر تولید خودرو مقدار زیادی ارزبری دارد و همین نقطه عطفی برای […]

گروه خودرو- پس از آن که خودروسازان بعد از تحریم‌ها دستشان خالی ماند و همچنین نرخ ارز نیز به بالاترین حد خود در مقایسه با سال‌های گذشته رسید، خودروسازان که دَم از تولید خودروهای ملی می‌زدند به یکباره به یاد آن افتادند که هر تولید خودرو مقدار زیادی ارزبری دارد و همین نقطه عطفی برای آن‌ها شد که با این دلیل روزانه دست به گران کردن محصولاتی که کیفیت چندانی هم ندارند، بزنند. اما علی‌رغم این گران کردن‌های پی‌درپی، دو خودروساز بزرگ کشور بدهی انباشتی بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیاردی را نیز تجربه می‌کنند که اگر برای آن فکری نشود، می‌تواند به یک فاجعه تبدیل شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین راستا نیز عزت‌ا… اکبری‌تالارپشتی؛ درباره باز نشدن کیسه هوای خودروهای تصادف بهبهان، گفت: نحوه مدیریت دولت آقای روحانی به هیچ وجه پاسخگوی انتظارتی که مردم از دولت انقلابی آقای رئیسی دارند، نیست. به همین دلیل پس از استقرار دولت سیزدهم، کمیسیون صنایع و معادن مجلس جلسات متعددی با وزیر صنعت،معدن‌وتجارت و مسؤولان مربوطه برگزار و به آن‌ها تأکید کرد که باید در تمامی حوزه‌ها تحولی عظیم رخ دهد. نماینده مردم تهران، شمیرانات، در مجلس، با بیان اینکه خودروسازی کشور باید رقابتی شود و برای تحقق این مهم شیوه مدیریت قبلی پاسخگو نیست، افزود: برای رقابتی شدن بازار خودرو، دولت باید تصدی‌گری در خودروسازی‌ها را رها کند و ایران‌خودرو و سایپا با خودروسازان بخش‌خصوصی رقابت کنند. وی با اشاره به حمایت از دولت سیزدهم، اضافه کرد: هرچند انتظار نداریم که مشکلات موجود و خرابی‌های دولت آقای روحانی یکشبه برطرف شود، اما مردم باید احساس کنند که اکنون روبه جلو حرکت می‌کنیم. وی تصریح کرد: بی‌توجهی مسؤولان دس‌ اندرکار صنعت خودرو در برابر اتفاقاتی مانند تصادف بهبهان و به خطر افتادن جان هموطنان، برای مجلس، مردم و رئیسجمهور قابل قبول نیست. اظهارات رئیس پلیس راهور، مبنی بر اینکه خودروسازان پول خودروی خارجی می‌گیرند اما خودروی بی‌کیفیت تحویل می‌دهند، درست است. اکبری‌تالارپشتی؛ افزود: از آنجا که عده‌ای از وضع کنونی سود می‌برند، نسبت به خواسته ما مبنی بر ضرورت اصلاح ساختار خودروسازی‌ها هجمه وارد و مطرح کردند که چرا رئیس کمیسیون صنایع و معادن به وزیر صمت تذکر می‌دهد، حال آنکه اگر رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در راستای ارتقای کیفیت و وضعیت صنعت خودرو تذکر ندهد، چه کسی باید تذکر دهد؟ وی با بیان اینکه هرچند من بر اصلاح ساختار خودروسازی‌ها تأکید دارم اما بحثی در مورد افراد و اشخاص ندارم، اینکه چه کسی مدیرعامل ایران‌خودرو سایپا باشد به ما ارتباطی ندارد و به سهامداران و سیاست‌های دولت مربوط است و ما هیچ علاقه‌ای به دخالت در این امور نداریم، تصریح کرد: اگر دولت به دنبال خودروسازی است سهام خود در ایران‌خودرو و سایپا را افزایش دهد، سپس درباره این شرکت‌ها تصمیمگیری کند که به نظر می‌رسد سیاست دولت سیزدهم این نیست. وی با اشاره به اینکه انتظار می‌رود مسؤولان اجرایی متناسب با شأن دولت انقلابی عمل کنند و سریع‌تر درباره خودروسازی‌ها تصمیم گرفته و به وضع کنونی پایان دهند و اظهارات رئیس پلیس راهور، مبنی بر اینکه خودروسازان پول خودروی خارجی را می‌گیرند اما خودروی بی‌کیفیت تحویل می‌دهند را، درست توصیف کرد و ادامه داد: رویه کنونی در صنعت خودرو قابل قبول نیست و با وزیر صمت در این راستا جلسات متعددی برگزار و در این نشست‌ها تأکید شد که خودروسازی‌های بخش‌خصوصی باید وارد میدان شوند. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به اینکه دولت و وزارت صمت باید قطعه‌سازانی که عملکرد مناسبی دارند را ساماندهی و رانت‌های موجود را حذف کند، تصریح کرد: قطعه‌سازان و خودروسازان باید به شرکت‌های دانش‌بنیان در ارتباط باشند تا از ظرفیت این شرکت‌ها استفاده کنند؛ این موضوع موردتأکید مقام‌معظم‌رهبری، رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و کمیسیون صنایع و معادن مجلس است. وی با بیان اینکه وزیر صمت اکنون در میدان عمل است و باید هرچه سریعتر مشکلات صنعت خودروسازی را رفع کند، افزود: هشدارهای کارشناسی و دقیق درباره ضرورت اصلاح ساختار و نیازهای این صنعت در جلسات کمیسیون صنایع و معادن مجلس به وزیر گوشزد شد اما از آنجا که توجه چندانی به آن‌ها نشد، مشکلات در حال بروز است. اکبری‌تالارپشتی؛ با بیان اینکه تداوم وضعیت کنونی درخور دولت سیزدهم نیست، به جلسات نمایندگان با رئیسجمهور و معاون اول رئیسجمهور اشاره کرد و یادآور شد: دولت نظرات بسیار مناسبی در این حوزه دارد اما وزیر صنعت،معدن‌وتجارت باید این سیاست‌های مناسب را اجرایی کند. این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با اشاره به اینکه ما در عین حال که انتقادات خود را براساس وظایف مطرح می‌کنیم، کمک‌های کارشناسانه نیز به وزارت صمت در راستای بهبود شرایط می‌کنیم، گفت: در سال گذشته با برگزاری جلسات بسیار و با حضور نائب‌رئیس مجلس بسیاری از مشکلات ایران‌خودرو دیزل برطرف شد و این واحد تولیدی اکنون در حال تولید اتوبوس و… است، می‌توان از این روش برای تقویت بخش‌خصوصی صنعت خودرو و… استفاده کرد. وی تصریح کرد: نباید دو خودروساز از تمامی رانت‌ها، حمایت‌ها و دخالت‌ها برخوردار باشند و با این حال بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته باشند و خودروهای بی‌کیفیت نیز به مردم تحویل دهند. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نسخه درمان صنعت خودرو و نظام اقتصادی کشور در شرایط کنونی را حضور بخش‌خصوصی دانست و ادامه داد: بخش‌خصوصی می‌تواند درصد زیادی از تحریم‌ها را خنثی کند