شفاف‌سازی مناقصات نفتی با راه‌اندازی سامانه الکترونیکی خرید کالا

معاون وزیر نفت اعلام کرد شفاف‌سازی مناقصات نفتی با راه‌اندازی سامانه الکترونیکی خرید کالا سازندگان تجهیزات نفتی با رقبای خارجی رقابت می‌کنند گروه انرژی- راه‌اندازی سامانه الکترونیکی خرید کالا، پروژه‌های متعدد برای حمایت از ساخت داخل، بازنگری در آیین‌نامه‌های تأیید صلاحیت پیمانکاران و مشاوران، تنظیم نهایی و ابلاغ قراردادهای همسان برای برخی پروژه‌ها ازجمله شرکت‌های […]

معاون وزیر نفت اعلام کرد

شفاف‌سازی مناقصات نفتی با راه‌اندازی سامانه الکترونیکی خرید کالا

سازندگان تجهیزات نفتی با رقبای خارجی رقابت می‌کنند

گروه انرژی- راه‌اندازی سامانه الکترونیکی خرید کالا، پروژه‌های متعدد برای حمایت از ساخت داخل، بازنگری در آیین‌نامه‌های تأیید صلاحیت پیمانکاران و مشاوران، تنظیم نهایی و ابلاغ قراردادهای همسان برای برخی پروژه‌ها ازجمله شرکت‌های خدمات انرژی و قراردادهای‌ آی‌پی‌سی و… از جمله رویکرد‌ها و اولویت‌های مهم وزارت نفت در سال‌های گذشته بوده است که درحال حاضر یک به یک در حال محقق شدن هستند.

وندورلیست یا همان فهرست بلند منابع تأمین کالا به تازگی در حالی از سوی وزیر نفت ابلاغ شده است که شرکت‌های تابعه را ملزم می‌کند از این پس در تهیه هرگونه فهرست کوتاه برای برگزاری مناقصات محدود، درمورد کالاهایی که در فهرست بلند دارای ردیف باشند، از فهرست مذکور استفاده کنند. بنابراین درج هرگونه منابع تأمین کالای خارج از فهرست منتشره موصوف ممنوع شده است.

همچنین وزارت نفت به‌دنبال بومی‌سازی ۱۰ گروه خانواده کالا و تجهیزات صنعت موضع خود را در خصوص واردات تجهیزات نفتی برمبنای حمایت و پشتیبانی از تولیدکنندگان داخلی قرارداده است.

محمدرضامقدم، در بازدید از کارخانه‌های شرکت مادر تخصصی تجهیزات صنعت نفت، گفت: وزارت نفت در قالب طرح بومی‌سازی ۱۰ گروه خانواده کالا و تجهیزات صنعت نفت، در پی تقویت رویکرد ساخت داخل و بهره‌مندی هرچه بیش‌تر از ظرفیت‌های سازندگان تجهیزات صنعت نفت در داخل است.

وی با اشاره به محصولات ساخت گروه تجهیزات صنعت نفت، گفت: حدود ۲۰ سال پیش، سازندگان داخلی توان ساخت بسیاری از تجهیزات صنعت نفت را نداشتند و سفارش ساخت این کالا‌ها را به خارجی‌‌ها می‌دادیم، اما امروز در ساخت بسیاری از کالاهای مورد نیاز صنعت نفت به جایگاه قابل قبولی رسیدیم.

معاون مهندسی، پژوهش و فن‌آوری وزیر نفت افزود: این مایه افتخار است که سازندگان تجهیزات نفتی در داخل حتی می‌توانند از لحاظ کیفیت و قیمت با رقبای خارجی رقابت کنند.

وی ادامه داد: با توجه به توانمندی‌های سازندگان داخلی در ساخت برخی تجهیزات صنعت نفت، واردات این تجهیزات، هیچ توجیهی ندارد.

مقدم با اشاره به ابلاغ فهرست بلند تأمین منابع دستگاه مرکزی وزارت نفت از سوی وزیر نفت، گفت: در این ابلاغیه تأکید شده است که پیمانکاران EPC (مهندسی، تأمین کالا و ساخت و اجرا) نیز باید در تأمین کالا‌ها و تجهیزات مورد نیاز خود، این فهرست را در اولویت قرار دهند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره راهکار مقابله با مشکلات سازندگان داخلی که از شفاف نبودن مناقصات یا واردات بی‌رویه نشأت می‌گیرد، گفت: استقرار سامانه تأمین الکترونیکی کالای صنعت نفت، گام بلندی در مسیر شفاف‌سازی مناقصات و افزایش بهره‌وری فرایند تأمین کالای وزارت نفت به شمار می‌آید و به واسطه راه‌اندازی این سامانه، هیچ سفارش داخلی خارج از این سامانه در وزارت نفت ممکن نیست.

محمدرضامقدم، پیشتر بیان کرده بود: تدوین و ابلاغ این فهرست به معنای ایجاد فهرستی یکپارچه و واحد از آن دسته از سازندگان کالا‌ها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در داخل کشور است که مورد تأیید وزارت نفت قرار گرفته‌اند و شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه مکلف هستند با استناد به این فهرست، کالای مورد نیاز خود را سفارش دهند.

وی از بارگذاری این فهرست در سامانه تأمین الکترونیکی کالای صنعت نفت خبر داده و گفته بود: با توجه به استقرار این سامانه در مجموعه‌های تابعه وزارت نفت، امکان سفارش کالا به شرکت سازنده‌ای خارج از فهرست موجود ممکن نیست.

مقدم با بیان این که بیش از هزار و ٨٠٠ سازنده داخلی در این فهرست قرار دارند، ادامه داد: اسامی شرکت‌های خارجی سازنده کالا‌ها و تجهیزات صنعت نفت نیز پس از بررسی کمیته‌های فنی و بازرگانی وزارت نفت، به این فهرست اضافه می‌شود تا در صورتی که شرکت‌ها نیازمند سفارش کالایی به خارج از کشور باشند، کالای مورد نیاز خود را از سازندگان معتبر و مورد تأیید در این فهرست تأمین کنند.

وی با اشاره به این که استفاده از فهرست بلند منابع تأمین کالای دستگاه مرکزی وزارت نفت به شفافیت بیش‌تر مناقصات کمک می‌کند، یادآور شد: درمورد کالایی که در داخل کشور ساخته می‌شود، سفارش به سازندگان داخلی اولویت دارد و تدوین این فهرست، گامی در مسیر اعتمادسازی و اتکای بیش‌تر به سازندگان داخلی است.

این امری است که از سال‌ها پیش در بدنه وزارت نفت برای آن برنامه‌ریزی شده بود و مدیران وقت سعی در محقق کردن این مهم داشتند. سیدعماد‌حسینی، معاون وقت وزیر نفت در امور مهندسی، نیز در سال ۹۳ گفته بود: با توجه به گستردگی فعالیت‌ها و پروژه‌های صنعت نفت، حمایت از ساخت داخل به معنای استفاده نکردن از توان مهندسی، مدیریتی و اقتصادی سایر کشور‌ها نیست؛ چراکه صنعت نفت نیاز شدیدی به سرمایه‌‌گذاری و توسعه دارد و براساس آخرین برآوردها، بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار پروژه و سرمایه‌‌گذاری در صنعت نفت در سال‌های آینده پیش‌بینی شده است. این موضوع، فرصت بسیار بزرگی است که در صورت وجود نگرش‌‌های یک‌‌سویه، محقق نخواهد شد. تجربه و توان صنعت نفت کشور حاکی از آن است که تمام ابعاد این صنعت توسط متخصصان و مدیران آن شناخته شده است. توان تولید بسیاری از تجهیزات نیز در کشور موجود است که این توان، باید به تولید انبوه برسد تا پاسخگوی نیاز فزاینده صنعت نفت باشد.

 

وی افزوده بود: البته باید توجه کرد که مسأله اصلی در اتکا به‌‌ساخت داخل، وجود برخی ضعف‌‌‌ها در تحویل به‌‌موقع است که تأثیر به‌‌سزایی در عوامل اصلی پروژه از جمله زمان، کیفیت و هزینه خواهد داشت. با رعایت این سه عامل، ساخت داخل برای بهره‌‌بردار صرفه اقتصادی خواهد داشت. در بازنگری قراردادهای مختلف صنعت نفت که توسط معاونت امور مهندسی در حال انجام است، سعی شده که برای همه این موارد، استاندارد‌ها و ضوابط فنی و مهندسی شفافی وضع شود تا خللی در روند توسعه صنعت نفت و ارتباط بین وزارت نفت و سازندگان و پیمانکاران ایجاد نشود.