۲۰۰ شرکت خارجی ICT با هدف سرمایه‌گذاری به ایران آمدند

آغاز به‌کار کنفرانس ایران کانکت ۲۰۱۶ ۲۰۰ شرکت خارجی ICT با هدف سرمایه‌گذاری به ایران آمدند محمدرضا عیوضی – کنفرانس ایران کانکت ۲۰۱۶ با حضور بیش از ۲۰۰ شرکت خارجی در حوزه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و ۲۰۰ شرکت داخلی آغاز به‌کار کرد. ایران کانکت (Iran connect) در نظر دارد بستری برای مشارکت و ایجاد […]

آغاز به‌کار کنفرانس ایران کانکت ۲۰۱۶

۲۰۰ شرکت خارجی ICT با هدف سرمایه‌گذاری به ایران آمدند

محمدرضا عیوضی – کنفرانس ایران کانکت ۲۰۱۶ با حضور بیش از ۲۰۰ شرکت خارجی در حوزه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و ۲۰۰ شرکت داخلی آغاز به‌کار کرد.

ایران کانکت (Iran connect) در نظر دارد بستری برای مشارکت و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری بین بخش مخابراتی ایران و بازارهای بین‌المللی را فراهم کند و به عنوان اولین کنفرانس بین‌المللی در نوع خود به شرکت‌های ایرانی و بین‌المللی اجازه خواهد داد از پسابرجام و فضای ایجادشده پس از تحریم‌ها به بهترین نحو استفاده کرده و طرفین از مزیت‌های آن بهره‌مند شوند، بنابراین به نوعی می‌توان آن را اولین شاهراه ارتباطی بازار تلکام ایران با بازارهای بین‌المللی دانست.

این کنفرانس فرصتی مناسب برای همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی درحوزه ICT و همچنین استفاده بهینه از ظرفیت ترانزیت دیتا و ایجاد درآمد ملی است و رویکردی فنی اقتصادی دارد. همایش‌های فنی و اقتصادی بین‌المللی در ایران توانمندی‌های کشور در خلال پروژه‌های بزرگ تکنولوژیک را در شرایط پسابرجام معرفی می‌کند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، این کنفرانس بین‌المللی «ایران‌کانکت ۲۰۱۶» به میزبانی مشترک شرکت Capacity Media و وزارت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات ایران به مدت دو روز در حال برگزاری است.

 قرار است در این مراسم به موضوعاتی نظیر «چگونه وارد بازار ایران شویم»، «چگونه نظام تحریم‌های باقی‌مانده را نقض نکنیم» و «اطلاعات تا چه حد قابل دسترسی است و چگونه کسب و کار‌ها را می‌یابید» پرداخته شود.

این کنفرانس یکی از کنفرانس‌های «ظرفیت ارتباطات» در جهان است که تا پیش از این به صورت سالیانه و بعضاً دو بار در سال در قاره‌های مختلفی چون اروپا و آسیا برگزار می‌شد.

امسال این کنفرانس توسط شرکت ارتباطات زیرساخت برای اولین بار به مدت دو روز در تهران برگزار می‌شود.

براساس اعلام وزارت ارتباطات، نمایندگان شرکت‌های خارجی حوزه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات با هدف سرمایه‌گذاری در پروژه‌های حوزه ICT ایران در این کنفرانس شرکت کرده‌اند.

تمرکز بر روی امکانات ارتباطی و مخابراتی ایران، ظرفیت‌های شبکه مادر مخابراتی، جذب سرمایه‌های خارجی، به روز کردن تجهیزات شبکه مخابرات و اجرای پروژه‌های توسعه‌ای از جمله مباحث مورد توجه در این کنفرانس بین‌المللی خواهد بود

همچنین موضوع استفاده از مسیرهای زمینی انتقال دیتا و جایگزینی این مسیر‌ها به جای مسیرهای دریایی کنونی با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی ایران در اتصال شرق به غرب آسیا و اتصال شمال به جنوب و آب‌های آزاد از موارد مورد توجه مذاکره‌کنندگان ایرانی در این کنفرانس خواهد بود.

موقعیت استراتژیک ایران برای ترانزیت بخشی از دیتای منطقه و جهان، امنیت و ثبات سیاسی ایران، سرمایه‌گذاری‌های گسترده در حوزه زیرساخت‌های ارتباطی از جمله ویژگی‌هایی است که وزارت ارتباطات در تعامل با طرف‌های خارجی و شرکت‌های بزرگ مخابراتی دنیا برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود اعلام کرده است.

افزایش فعالیت‌های پژوهشی

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات از صعود رتبه جهانی ایران در حوزه توسعه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و رسیدن به رتبه ۹۲ خبر داد و گفت: اپراتورهای بزرگ جهان به ایران آمدند.

محمود واعظی در آغاز به‌کار اجلاس بین‌المللی «ایران‌کانکت‌۲۰۱۶» با اشاره به برنامه‌های دولت ایران در گسترش زیرساخت‌ها و امکانات ارتباطی تأکید کرد: استفاده از فن‌آوری‌های کارآمد و مقرون به صرفه در کنار دسترسی آزاد به اطلاعات از جمله اهدافی بود که طی ۳ سال گذشته در دستور کار قرار گرفت، بر این اساس، ارتباط‌رسانی به ۲۵هزار روستا افزایش ۴ برابری تولید محتوای دیجیتال و نیز دسترسی پرسرعت به اطلاعات از اقداماتی بود که در این بازه زمانی انجام شد.

واعظی با اشاره به اهداف ۵ سال آینده ایران در حوزه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات خاطرنشان کرد: افزایش ۵ برابری تولید محتوای داخلی و افزایش قابل ملاحظه فعالیت‌های پژوهشی در این بخش از جمله برنامه‌های مدنظر است.

سرمایه‌گذاری ۱۶ میلیارد یورویی در بخش ICT

وزیر ارتباطات گفت: در ۵ سال آینده برنامه دولت ایران سرمایه‌گذاری ۱۶ میلیارد یورویی در بخش ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات است که یک چهارم آن توسط دولت و سه‌چهارم توسط بخش خصوصی صورت خواهد گرفت.

وی به موقعیت استراتژیک ایران در ارتباطات شرق و غرب اشاره کرد و گفت: ایران با استفاده از امکانات ترانزیتی پیشرفته و تعدد مرزهای آبی و خشکی، می‌تواند مسیر ترانزیت ارتباطی را با هزینه کم‌تر و کیفیت بهتر از شرق به غرب فراهم کند.

فرصت همکاری با همه اپراتورهای بزرگ جهان فراهم شد

وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران درمورد تلاش‌های صورت گرفته برای برگزاری اجلاس بین‌المللی ایران کانکت ۲۰۱۶ تصریح کرد: این اجلاس سالانه دو بار در کشورهای مختلف برگزار می‌شود و از سال ۹۰ شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان نماینده ایران تلاش خود را برای انجام توافق جهت برگزاری این اجلاس در ایران انجام داده است.

وی گفت: با تمام تبلیغات منفی رسانه‌های غربی علیه ایران امروز شاهد هستیم که همه اپراتورهای بزرگ جهان به ایران آمدند تا برای سرمایه‌گذاری و همکاری در حوزه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات مذاکره کنند.

واعظی با بیان این‌که امکانات ایران در حوزه انتقال دیتا و پهنای باند می‌تواند دیدگاه اپراتورهای بزرگ را نسبت به ایران تغییر دهد، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم در حوزه تولید محتوا و اپلیکیشن و نیز انتقال تکنولوژی با این شرکت‌ها وارد مذاکره شویم.

وی با بیان این‌که فهرست شرکت‌هایی که در این اجلاس حضور دارند نسبت به برگزاری این اجلاس در کشورهای دیگر بسیار مثبت ارزیابی می‌شود و این شرکت‌ها نظرشان این است که حوزه ارتباطات ایران در ۱۰ سال آینده رشد بالایی خواهد داشت و قصد دارند تکنولوژی‌های خود را به ایران انتقال دهند.

واعظی با اشاره به جذب سرمایه‌گذاری خارجی به عنوان یکی از اهداف اجلاس ایران کانکت۲۰۱۶، تأکید کرد: ایران با توجه به همسایگی با ۱۶ کشور در خشکی و آب، چهارراه ترانزیت ارتباطی منطقه خواهد بود و از آن‌جایی که ترانزیت دیتا هم اکنون به عنوان یک آورده در میان کشورهای دنیا مطرح است می‌تواند به توسعه ایران کمک بزرگی کند.

حجم ترانزیت بین‌الملل ایران ۵ برابر شد

واعظی با بیان این‌که حجم ترانزیت بین‌الملل ایران طی ۳ سال اخیر به ۵ برابر افزایش یافته است، گفت: این مقدار فعلی تا یک‌ونیم سال آینده به ۴ برابر افزایش خواهد یافت.

وی با بیان این‌که استفاده از تکنولوژی برتر و جذب سرمایه‌گذاری در جهت بهبود خدماتICT از جمله برنامه‌های مدنظر است، تأکید کرد: براساس اطلاعات اتحادیه جهانی مخابرات طبق ارزیابی‌های سال گذشته رتبه ایران در توسعه ICT که در ابتدای دولت ۱۱۷ بود به رتبه ۹۲ تغییر یافته است که این نشان از توسعه این بخش دارد.

تجارت ترانزیت ترافیک منطقه

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: چابهار به عنوان منطقه آزاد اعلام می‌شود که با به صفر رسیدن هزینه لندینگ و اینترکانکشن یک گزینه برای ارتباطات در منطقه باشد.

محمدجوادآذری‌جهرمی در همایش ایران کانکت ۲۰۱۶ اظهار داشت: بیش از یک سوم جمعیت جهان در آسیا زندگی می‌کنند که این موضوع پتانسیل بالقوه‌ای را برای تجارت ترانزیت ترافیک در منطقه برای ایران فراهم کرده است.

معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات گفت: مسیر فیبر نوری که از شرق آسیا آغاز شده و با عبور از بابل‌المندب و کانال سوئز به غرب می‌رسد، دارای مسیر طولانی و هزینه بسیار است که در نتیجه کیفیت را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

به گفته وی، هم‌اکنون برخی از کشورهای آسیایی برای ایجاد یک مسیر فیبر نوری برای ایجاد مسیر جایگزین تلاش کردند، همچنان که در امارات و عمان نیز مراکز IZP ایجاد شدند که به دلیل هزینه لندینگ و اینترکانکشن بسیار موفق نبود.

جهرمی با اشاره به موقعیت و امکانات مناسب ایران برای ارایه مسیر فیبر نوری و ترانزیت ترافیک، گفت: در همین رابطه، بندر چابهار به عنوان منطقه آزاد در نظر گرفته شده تا هزینه لندینگ و اینترکانکشن به صفر برسد و چابهار بتواند به عنوان یک گزینه برای ارتباطات در منطقه اعلام حضور کند.

 

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به پروژه‌های ترانزیت ترافیک ایران گفت: ایران از مسیر جنوب به شمال از طریق بوشهر، جاسک و آذربایجان ارتباطات برخی از کشورهای شمالی را تأمین می‌کند به‌طوری که با ۶۰۰ گیگ ترانزیت بین‌المللی، ۷۰ درصد ارتباطات عراق، ۳۰ درصد ارتباطات افغانستان و صددرصد ارتباطات آذربایجان و نخجوان از مسیر ایران عبور می‌کند.